Usein kysyttyä yritysvakuutuksista
Olemme keränneet tälle sivulle useimmat meiltä kysytyt yritysvakuutuksiin liittyvät kysymykset ja vastaukset niihin. Jos et löydä etsimääsi, soita asiakaspalveluumme 010 19 15 00.
Valitse aihe
Yleisiä kysymyksiä
Kyllä, voit laskea hinnan kätevästi verkossa tai kartoittaa nopeasti yrityksesi koko vakuutustarpeen. Laske hinta laskurilla, tarkista tarpeet vakuutusoppaasta tai pyydä tarjous, niin autamme vakuuttamaan yrityksesi.
Tietyt vakuutukset ovat yritykselle ja yrittäjälle välttämättömiä, kuten YEL-vakuutus sekä työnantajavakuutukset. Osaa yrityksistä koskevat myös toimialakohtaiset vakuutukset. Katso kaikki yrityksen pakolliset vakuutukset.
Yrityksen terveysvakuutus kattaa koronatestin, jos vakuutuksena on Terveysvakuutus Solo tai Puhelin-palvelumallit. Testiin tulee olla lääkärin lähete. Pelkkä mahdollinen altistuminen ei oikeuta testin korvaamiseen, vaan sinulla tulee olla koronavirukseen viittaavia oireita. Terveysvakuutus Duo ja Duo suora-palvelumallit eivät kata koronatestejä. Kysy työnantajaltasi, mikä Terveysvakuutuksen palvelumalli sinulla on käytössäsi.
Tutustu Ifin terveysvakuutukseen ja eri palvelumalleihin täällä.
Jos olet Ifin henkilövakuutusasiakas, lue ajankohtaista tietoa vakuutuksista ja koronaviruksesta henkilöasiakkaiden sivuilla.
Työtapaturmavakuutus
Yrityksen ensimmäinen työntekijä
Voit ilmoittaa tiedon uudesta työntekijästä meille digipalveluissa tai lähettää osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi. Työtapaturmavakuutuksen tekemiseksi tarvitsemme
- työsuhteen alkamispäivän
- arvion vuotuisesta palkkasummasta sekä
- työntekijän ammattiluokan.
Huomaathan, että vakuutus laitetaan voimaan kuitenkin aikaisintaan siitä hetkestä kun olemme saaneet ilmoituksen asiasta.
Yrityksen uusi työntekijä
Uudet työntekijät kuuluvat automaattisesti voimassa olevaan työtapaturmavakuutukseen. Uusista työntekijöistä ei tarvitse erikseen ilmoittaa, jos et halua muuttaa ennakkovakuutusmaksua oikealle tasolle. Tieto uusista työntekijöistä tulee huomioiduksi lopullisen vakuutusmaksun määräämisen yhteydessä.
Halutessasi voit ilmoittaa uuden ennakkopalkkasumman ja ammattiluokan meille digipalvelussa tai lähettää osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi
Voit ilmoittaa ensi vuoden ennakkopalkkasummia digipalvelun kautta tai lähettämällä tiedot osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi.
Ilmoita kokonaispalkkasummassa kaikki ko. ammattiluokkaryhmälle maksetut ennakonpidätyksellä vähentämättömät työansiot.
Löydät työtapaturmavakuutuksen promillet vakuutuskirjalta ja lopullisesta vakuutusmaksulaskelmasta. Vakuutuskirjan löydät Yrityksen Omilta sivuilta sekä Yrityskansiosta.
Työnantajat (yritykset, yhdistykset, kotitaloudet) ovat ilmoittaneet palkkatiedot tulorekisteriin 1.1.2019 alkaen. Käytämme tulorekisterin tietoja, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.
Vakuutusnumeroa ja yhtiötunnusta ei merkitä tulorekisterin ilmoitukseen, jos yrittäjällä on vain yksi tapaturmavakuutus.
Apua oikean ammattiluokan valintaan saat tarvittaessa Tilastokeskuksen LuokitusEkspertti-palvelusta. Virheellistä koodia ei pitäisi pystyä laittamaan.
Saat tarvittaessa apua oikean ammattiluokan valintaan Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta. Valitse käytettäväksi luokitukseksi Ammattiluokitus 2010.
Tulorekisteriin on ilmoitettava ammattiluokka viiden merkin tarkkuudella. Jos palvelun ammattiluokka on lyhyempi kuin viisi merkkiä, lisää tarvittava määrä nollia ammattiluokan perään.
Vakuutus voidaan päättää, jos vakuutettava työ on päättynyt. Työtapaturmavakuutuksen irtisanomiseksi tarvitaan erillinen kirjallinen irtisanomisilmoitus.
Saat valmiin lomakkeen asiakaspalvelustamme 010 19 15 00 tai lähettämällä pyynnön yritysasiakkaat@if.fi. Muistathan ilmoittaa vakuutusnumeron tai y-tunnuksen viestissäsi.
Vahingot
Vahinkoilmoitukset teet kätevästi digipalveluissamme, Yrityskansiossa tai Yrityksen Omilla sivuilla. Voit myös soittaa yritysten korvauspalveluun 010 19 16 00.
Työnantajan on ilmoitettava vahinkotapahtumasta viipymättä ja viimeistään kymmenen arkipäivän kuluessa siitä, kun on saanut tiedon vahingosta. Täältä löydät tarkemmat ohjeet, miten toimia työtapaturman sattuessa.
Vahinkojen liitteet ja lisäselvitykset voit pyydettäessä ilmoittaa digipalveluiden kautta. Jos yrityksesi ei käytä digipalveluita, voit olla yhteydessä yritysten korvauspalveluun 010 19 16 00. Säilytä tositteet kunnes saat korvauspäätöksen.
Jos haet korvausta Ifiltä itse maksamistasi vahinkoon liittyvistä kustannuksista, olethan yhteydessä korvauspalveluumme 010 19 16 00, josta saat tarvittavat tiedot.
Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen, ota ensimmäiseksi yhteyttä asiaasi käsitelleeseen korvauspalveluun. Täältä löydät tarkemmat ohjeet
Vakuutustodistukset ja verkkopalvelut
Voimassaolotodistuksen vakuutuksestasi voit tulostaa itse pdf-muodossa kirjautuneena verkkopalveluihin.
Täältä löydät ajankohtaiset ohjeet, miten saat tilattua Green Cardin eli Vihreän kortin yrityksesi ajoneuvolle.
Yrityksen Omat sivut
Yrityksen Omat sivut on Ifin digitaalinen palvelu vakuutusasiointiin. Näet ja voit hallinnoida yritysvakuutuksesi yhdessä paikassa ja tarvittaessa voit tätä kautta myös ottaa helposti meihin yhteyttä. Kirjaudu Yrityksen Omille sivuille tai lue lisää palvelusta.
Työntekijän Omat sivut
Työntekijän Omat sivut on työntekijöiden henkilökohtainen verkkopalvelu vakuutusasiointiin. Omilla sivuilla työntekijät näkevät, mitä työnantajan tarjoamia vakuutuksia heillä on ja mitä ne kattavat. Palvelun avulla työntekijät löytävät helposti tietoa, miten toimia vahinkotilanteissa.
Tietoa Työntekijän Omista sivuista
Yrityskansio
If Yrityskansion kautta voit hoitaa yrityksesi vakuutusasiat ajasta ja paikasta riippumatta. Halutessasi saat vakuutuskirjat kätevästi sähköisesti suoraan kansioon. Yrityskansiossa saat täytettyä nopeasti vahinkoilmoitukset ja toteumakyselyt kansion välityksellä. Kirjaudu Yrityskansioon
Yrityksen Omilla sivuilla lisäät käyttäjiä Asetukset-välilehdellä.
Jos yrityksesi käyttää yhä If Yrityskansiota, pääkäyttäjä voi lisätä ja poistaa käyttäjiä kansioon, esimerkiksi yrityksen kirjanpitäjän palkkailmoituksen laatimista varten. Uuden käyttäjän voi lisätä Yrityskansiossa valitsemalla
- Asiakkaan tiedot ->
- Käyttäjähallinta ->
- Käyttäjien ylläpito ->
- Lisää käyttäjä ->
- Lisää nimi, henkilötunnus ja sähköpostiosoite ->
- Talleta.
- Lisää käyttäjän profiiliin ne valtuudet, jotka haluat hänelle antaa.
Vakuutusten hoito ja muutokset
Yrityksen vakuutusasioita voi ensisijaisesti hoitaa nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Muiden henkilöiden osalta tarvitsemme kirjallisen valtuutuksen. Valtuutuksen voit toimittaa digipalveluiden kautta.
Voit tehdä muutoksia yrityksen vakuutuksiin verkkopalvelussa.
Huomaathan, että vain nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi tehdä muutoksia vakuutukseen. Yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan yrityksen vakuutus- ja vahinkoasioita ilmoittamalla siitä verkossa.
Osoitteenmuutokset ja muut muutokset vakuutuksiin voit ilmoittaa kätevästi verkkopalvelun kautta.
Tarvitsemme aina kirjallisen ilmoituksen yrityksen vastuuhenkilöltä vakuutuksen irtisanomisesta. Yrityksen vastuuhenkilö voi irtisanoa vakuutuksen helpoiten kirjautuneena verkkopalvelussa.