Vahinko matkalla tai komennuksella

Toimintaohjeet henkilöön, matkustamiseen tai matkatavaroihin liittyviin vahinkoihin, jotka ovat tapahtuneet yrityksen vakuuttaman vapaa-ajan matkan, työmatkan tai komennuksen aikana.

Hae korvausta hoitokuluista

Jos et ole hakemassa korvausta yrityksen tai työnantajan ottamasta vakuutuksesta, katso toimintaohjeet henkilöasiakkaille.

Sairastuminen tai tapaturma matkalla

Näin pääset hoitoon - toimintaohjeet vakuutetulle

  1. Tarkista vakuutusnumero ja matka-avun yhteystiedot matkavakuutuskortistasi tai työnantajaltasi.
  2. Hakeudu sairaalaan tai -lääkäriin. Katso kartasta lähin suosittelemamme hoitopaikka.
  3. Voit myös soittaa Ifin matka-apuun +358 10 19 16 99 tai vakuutuskortissa mainitun yhteistyökumppanin numeroon, ja neuvomme sinulle lähimmän suositellun hoitopaikan.
  4. Näytä matkavakuutuskortti lääkärissä, sillä jotkin lääkäriasemat voivat laskuttaa suoraan Ifiä.
  5. Jos suoralaskutus ei onnistu tai hakeuduit hoitoon muualle kuin suositeltuun hoitopaikkaan, maksa tutkimusten ja hoidon kustannukset ensin itse, ja hae sen jälkeen korvausta.
  6. Jos kyseessä on työtapaturma, ilmoita siitä heti myös työnantajallesi, jonka tulee tehdä ilmoitus työtapaturmavakuutusyhtiöön.

Jatkohoitoon hakeutuminen Suomessa tai kotimaanmatka

Jos matkustat Suomessa, tai sairastuit kotimatkalla tai matkan loppua kohti, ota yhteyttä lääkäriin kotimaassa heti matkalta palattuasi. Näytä Suomessa lääkärissä Kela-korttia, jotta Kelan osuus vähennetään suoraan kustannuksista.

Julkinen sairaanhoito EU- tai ETA-maassa

Monissa Euroopan maissa julkinen sairaanhoito on korkeatasoista eikä yksityisiä klinikoita ole laajalti saatavilla. Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla (EHIC) saat julkisen terveydenhuollon palvelut samaan hintaan kuin paikalliset EU- ja ETA-maissa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Irlannissa.

Sairaanhoito Yhdysvalloissa

Hoito Yhdysvalloissa yleensä on erittäin kallista ja laskutusprosessit monimutkaisia. Siksi on tärkeää, että otat aina yhteyttä Ifin matka-apuun tai matkavakuutuskortissa mainittuun yhteistyökumppaniimme ennen kuin hakeudut lääkäriin.

Matkavakuutuskortti tai -todistus

Voit ladata matkavakuutustodistuksen (Travel Insurance Certificate) ja mobiilivakuutuskortin itse Työntekijän Omilta sivuilta. Matkavakuutuskortti sisältää yrityksesi nimen, vakuutusnumeron sekä yhteystiedot, josta saat apua matkalla.

Jos joudut matkasi aikana sairaalaan, tarvitset matkavakuutuskortin osoittamaan, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus.

Maksusitoumus hoitoa varten

Ota yhteyttä vakuutuskortissa mainittuun yhteistyökumppaniin. Autamme sinua löytämään sopivan klinikan tai sairaalan, järjestämme tarvittaessa maksusitoumuksen ja varmistamme ennakolta vakuutuksen korvaavuuden tutkimukseen tai toimenpiteeseen.

Ifin suosittelemat hoitopaikat kartalla

Katso lähimmät lääkäriasemat ja sairaalat sallimalla paikannus:

Tai kirjoita sijaintisi hakukenttään:

. . .

Ifin suosittelemaa lääkäriverkostoa hallinnoi Falck Global Assistance.

Ilmoita vahingosta ja hae korvausta hoitokuluista

Täytä erillinen vahinkoilmoitus jokaisesta vakuutetusta ja jokaisesta vahinkotapatumasta.

Sairauden hoitokulut

Ilmoita uudesta matkasairaudesta ja hae korvausta sairauden hoitokuluista, kuten lääkärinpalkkioista, lääkkeistä sekä lääkärin määräämistä hoidoista ja tutkimuksista.

Hae korvausta

Tapaturman hoitokulut

Ilmoita uudesta matkalla sattuneesta tapaturmasta ja hae korvausta tapaturmasta aiheutuneen vamman hoitokuluista, kuten lääkärin määräämistä tutkimuksista, hoidoista ja lääkkeistä tai sairaalan hoitopäivämaksuista.

Hae korvausta yrityksen matkavakuutuksesta

Hae korvausta

Hae korvausta komennusvakuutuksesta

Hae korvausta

Hae korvausta jatkokuluista

Jos sinulle tulee lääke- tai muita jatkokuluja jo aiemmin ilmoitettuun matkasairauteen tai -tapaturmaan liittyen, hae korvausta jatkokuluista.

Jatkokulut

Korvaushakemuksen liitteet

Emme pyydä korvaushakemuksessa liitteitä. Jos tarvitsemme korvauspäätöstä varten kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.

Tulostettavat lomakkeet

Hae korvausta ensisijaisesti nettilomakkeella.

Mikä on matkasairaus tai -tapaturma?

Matkalla alkanut sairaus

Matkasairaus on matkan aikana alkanut äkillinen ja odottamaton sairaus, joka edellyttää välitöntä lääkärinhoitoa tai jonka lääketieteellisen kokemuksen mukaan on katsottava saaneen alkunsa matkan aikana.

Sairaus, jonka oireita on ilmennyt tai olet käynyt lääkärissä ennen matkaa, ei ole matkasairaus. Tällaisissa tilanteissa vakuutusten kattavuudessa on rajoituksia.

Joissakin komennusvakuutuksissa voi olla vakuutusturva tällaisille jo olemassa oleville sairauksille, tarkastathan vakuutuksen sisällön työnantajaltasi.

Matkalla sattunut tapaturma

Matkatapaturma on matkan aikana sattunut äkillinen ja odottamaton ulkoinen tapahtuma, joka tapahtuu tahtomattasi ja aiheuttaa sinulle ruumiinvamman, kuten esimerkiksi kompastuminen, liukastuminen, törmääminen tai isku.  

Lisäksi matkatapaturmiksi katsotaan seuraavia tahattomia tapahtumia: hukkuminen, lämpöhalvaus, auringonpistos, paleltuminen, kaasumyrkytys, ilmanpaineen huomattavasta vaihtelusta äkillisesti aiheutunut vamma ja erehdyksessä nautitun aineen aiheuttama myrkytys.

Mitä vakuutuksesta korvataan?

Vain lääkärin määräämät ja terveydenhuollon ammattilaisen suorittamat tutkimukset ja hoito korvataan.

Tutkimuksen ja hoidon tulee olla lääketieteelliseen näyttöön perustuvaa, yleisesti hyväksytyn lääketieteellisen käsityksen mukaista ja välttämätöntä matkatapaturman tai -sairauden tutkimiseksi tai hoidoksi.

Jos kyseessä on tapaturma liikenteessä

Vakuutustodistuksessasi mainittu yhteistyökumppani selvittää hoidon järjestämisen ohella paikallisen käytännön mukaiset vahingonkorvausvelvollisuudet.

Terveydenhoito komennusmatkalla

Komennusvakuutukseen voi sisältyä hoitokuluturvan laajennus terveydenhoidon osalta, joka kattaa tavanomaiset ja kohtuulliset terveydenhoitokulut. Tarkista vakuutusturvasi laajuus työnantajaltasi.

Terveydenhoito komennuksen aikana ja korvauksen hakeminen

Kun tarvitset terveydenhoitopalveluja

  1. Ota yhteyttä matkavakuutuskortissa mainittuun yhteistyökumppaniin.  He auttavat löytämään sinulle sopivan klinikan tai lääkärin.
  2. Maksa hoidon kustannukset ensin itse ja hae korvausta terveydenhoitopalvelujen kuluista.

Hammashoito

Komennusvakuutuksen hammashoitoturvasta korvataan hampaiden perustarkastukset ja hammassairauksien hoito sovittuun vakuutusmäärään asti. Vakuutettu vastaa enimmäismäärän ylittävistä kustannuksista.

Hammashoitoturva korvaa myös alle 18-vuotiaiden lasten hampaiden välttämättömän oikomishoidon.

Silmälasit

Komennusvakuutuksen terveydenhoitoturvaan sisältyy silmälasien tai piilolinssien hankinnasta aiheutuvien kohtuullisten kulujen korvaaminen näkökyvyn muuttuessa.

Rokotukset ja terveystarkastukset

Terveydenhoitona korvataan tarpeelliset rokotukset, terveystarkastukset ja muut säännölliset lääkärintarkastukset sekä niihin liittyvät rutiinitutkimukset.

Raskaus ja synnytys

Komennusvakuutukseen voi sisältyä turva normaaleihin raskaus- ja synnytyskuluihin, joita ovat äitiysneuvolan tarkastukset ja muut vastaavat seurantakäynnit. Synnytyksestä aiheutuvia kuluja korvataan joko komennusmaassa tai kotimaassasi, mukaan lukien matkakulut kotimaahan ja takaisin komennuskohteeseen.

Ota vauvan syntymän jälkeen yhteyttä työnantajaasi uuden perheenjäsenen osalta ja lisätäksesi hänet komennusvakuutukseen.

Matkatavarat

Matkatavaroilla tarkoitetaan omaisuutta, joka sinulla on mukanasi matkalla. Omaisuudeksesi katsotaan myös käyttöösi tarkoitettu työnantajan omaisuus sekä omaisuus, jonka olet lainannut tai vuokrannut ennen matkaa. Tarkista vakuutusturvasi laajuus työnantajaltasi. Suppea vakuutus ei sisällä matkatavaraturvaa.

Matkatavaroiden rikkoutuminen

Lennolla ruumassa ollut matkatavara on rikkoutunut

  1. Ota kuvia vahingoista
  2. Täytä välittömästi lentokentällä Property Irregularity Report -lomake (PIR) ja pyydä siitä kopio itsellesi.
  3. Hae ensin korvausta lentoyhtiöltä. Tarkemmat ohjeet ja korvaushakemuksen löydät lentoyhtiön nettisivuilta.

Kuljetettavaksi jätetty matkatavara on rikkoutunut

Ilmoita vahingosta viipymättä kuljetusyritykselle ja hae korvausta aina ensin kuljetusyritykseltä.

Meneekö rikkoutuminen takuuseen?

Jos matkatavaran takuu on voimassa ja rikkoutuminen kuuluu takuun piiriin, ole ensin yhteydessä tavaran myyjään.

Jos takuu ei kata rikkoutumista tai kuljetusyritys ei korvaa vahinkoa

Vahingoittunut omaisuus tulee ensisijaisesti yrittää korjauttaa. Vakuutus korvaa korjauskustannuksia enintään vahingon määrän verran. Vahingon määrä lasketaan omaisuuden arvon, vahinkohetken hintatason ja iän perusteella.

  1. Vahinkoilmoitusta varten tarvitset matkatavarasi merkin, mallin ja ostovuoden sekä uuden vastaavanlaisen hinnan.

    Hae korvausta yrityksen matkavakuutuksesta

    Hae korvausta

    Hae korvausta komennusvakuutuksesta

    Hae korvausta

  2. Voit korjauttaa rikkoutuneen esineen matkakohteessa tai palattuasi kotimaahan.
  3. Älä hävitä vahingoittunutta omaisuutta ennen kuin olet saanut korvauspäätöksen.
  4. Jos tarvitsemme kuitteja, korjausarvion tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.

Lennolla kadonneet tai viivästyneet matkatavarat

Matkatavarat viivästyvät matkalla kohteeseen

  1. Täytä välittömästi lentokentällä Property Irregularity Report -lomake (PIR) ja pyydä siitä kopio itsellesi.
  2. Voit ostaa myöhästyneiden matkatavaroiden tilalle kohtuuhintaisia välttämättömyystarvikkeita kuten vaatteita ja hygieniatuotteita. Muista säilyttää kuitit.
  3. Hae korvausta kuluista lentoyhtiöltä 21 päivän kuluessa siitä, kun olet saanut matkatavarasi takaisin. Tarkemmat ohjeet ja korvaushakemuksen löydät lentoyhtiön nettisivuilta.

Välttämättömyystarvikkeita ei korvata, jos matkatavarasi myöhästyvät paluumatkalla kotiin, ellei uusi vakuutuksen piiriin kuuluva matka ala 48 tunnin kuluessa.

Kadonneet matkatavarat

Lentoyhtiö katsoo matkatavarat kadonneeksi, jos ne eivät saavu perille 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta. Hae korvausta lentoyhtiöltä mahdollisimman pian. Tarkemmat ohjeet ja korvaushakemuksen löydät lentoyhtiön nettisivuilta.

Korvauksen hakeminen vakuutuksesta

Vakuutusehtojen mukaan matkatavarat ovat kadonneet, jos ne eivät ole saapuneet perille 30 vuorokauden kuluessa. Voit silloin hakea korvausta niistä kuluista, joita lentoyhtiö ei ole korvannut.

Vahinkoilmoitusta varten tarvitset matkatavaroittesi merkin, mallin ja ostovuoden sekä uuden vastaavanlaisen hinnan.

Hae korvausta yrityksen matkavakuutuksesta

Hae korvausta

Hae korvausta komennusvakuutuksesta

Hae korvausta

Omaisuutta varastettu matkalla

  1. Tee paikalliselle poliisille rikosilmoitus ja pyydä siitä itsellesi kopio. Jos henkilöpapereita on anastettu, tee rikosilmoitus myös kotimaassasi.
  2. Vahinkoilmoitusta varten tarvitsemme tiedot varastetun tavaran merkistä, mallista, ostovuodesta sekä uuden vastaavanlaisen hinnasta.

    Hae korvausta yrityksen matkavakuutuksesta

    Hae korvausta

    Hae korvausta komennusvakuutuksesta

    Hae korvausta

  3. Jos tarvitsemme kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.

Ulkoministeriön 24/7 päivystys auttaa ulkomailla hätään joutuneita, puh. +358 9 1605 5555.

Pankki- ja luottokortin sulkupalvelu puh. +358 20 333.

Puhelimen ja SIM-kortin sulkeminen

Ilmoita varkaudesta operaattorillesi, ja pyydä operaattoriasi sulkemaan liittymä ja estämään laitteen käyttö. Tarvitset laitteen käytönestoon IMEI-koodin.

Arvokasta omaisuutta, kuten koruja, rahaa, tietokonetta, puhelinta jne., on valvottava ja kuljetettava käsimatkatavaroissa, tai säilytettävä turvallisessa ja lukitussa paikassa varkauksien välttämiseksi. Niitä ei saa jättää esimerkiksi matkatavaroihin tai autoon.

Matkasuunnitelman muuttuminen

Matkan peruuntuminen

Korvauksen hakeminen matkan peruuntumisesta

  1. Hae korvausta ensisijaisesti matkan- tai kuljetuksenjärjestäjältä tai muulta palveluntuottajalta. Vakuutuksesta voidaan korvata se osuus, josta et saa korvausta muualta.
  2. Kun olet saanut hyvityksen matkanjärjestäjältä, liikenteenharjoittajalta tai muulta palveluntuottajalta, tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta. 

Matkan peruuntumisella tarkoitetaan sitä, että työmatkalle, komennukselle tai vapaa-ajan matkalle lähtö estyy kokonaan. Peruutuksen syynä voi olla oma tai lähiomaisesi sairaus, tapaturma tai kuolema, omaisuuteen kohdistuva vakava vahinko asuinmaassa tai viranomaisten asetus matkakohteen turvattomuudesta.

Matkan keskeytyminen

  1. Soita Ifin matka-apuun +358 10 19 16 99 tai vakuutuskortissa mainitun yhteistyökumppanin numeroon. Voimme auttaa sinua esimerkiksi uuden kotimatkan järjestämisessä.
  2. Hae korvausta matkan osuudesta, joka jäi käyttämättä, ensisijaisesti matkan- tai kuljetuksenjärjestäjältä tai muulta palveluntuottajalta.
  3. Vakuutuksesta voidaan korvata uusista matkajärjestelyistä aiheutuneita ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja.
  4. Kun olet saanut hyvityksen matkanjärjestäjältä, liikenteenharjoittajalta tai palveluntuottajalta, tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta.

Matkan keskeytymisellä tarkoitetaan alkaneen matkan muuttumista siten, että vakuutettu joutuu sairaalahoitoon tai palaamaan lähtöpaikkakunnalleen alkuperäisestä matkasuunnitelmasta poiketen.

Matkan keskeytymisen syynä voi olla oma tai lähiomaisesi sairaus, tapaturma tai kuolema, tai omaisuuteen kohdistuva vakava vahinko asuinmaassa.

Matkalta myöhästyminen

  1. Voit tarvittaessa soittaa Ifin matka-apuun +358 10 19 16 99 tai vakuutuskortissa mainitun yhteistyökumppanin numeroon. Voimme auttaa sinua esimerkiksi uuden matkan järjestämisessä.
  2. Hae korvausta matkan osuudesta, joka jäi käyttämättä, ensisijaisesti matkan- tai kuljetuksenjärjestäjältä tai muulta palveluntuottajalta.
  3. Vakuutuksesta voidaan korvata uusista matkajärjestelyistä aiheutuneita ylimääräisiä kuluja enintään alkuperäisen matkan hinnan verran.
  4. Kun olet saanut hyvityksen matkanjärjestäjältä, liikenteenharjoittajalta tai palveluntuottajalta, tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta.

Myöhästymisellä tarkoitetaan, että et ehdi alkuperäisen matkasuunnitelmasi mukaiselle ennakkoon varatun julkisen kulkuneuvon lähtöpaikalle meno- tai paluumatkallasi.

Myöhästyminen voidaan korvata, jos se johtuu yksityisajoneuvolla kulkiessasi esimerkiksi sääesteestä, teknisestä viasta tai liikenneonnettomuudesta, tai jos julkisella kulkuneuvolla lähtöpaikalle matkustaessasi jokin muu syy aiheuttaa sen kulun estymisen tai myöhästymisen.

Matkan viivästyminen

Vakuutukseesi voi sisältyä turva matkan viivästymisen varalta, josta korvataan vakuutusehdoissa mainittu kiinteä korvaussumma. Tarkista vakuutusturvasi työnantajaltasi.

  1. Pyydä kuljetuksenjärjestäjältä todistus viivästymisen kestosta ja syystä.
  2. Tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta.

Matkan viivästymisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa olet varannut matkan julkisen liikenteen ajoneuvoon ja sen lähtö viivästyy yli neljä tuntia aikataulun mukaisesta lähtöajasta. Sinun tulee olla lähtöselvityksessä alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti.

Matkan vastuuvakuutus ja oikeusturva

Jos vakuutettu on vastuussa matkalla sattuneesta henkilö- tai esinevahingosta, tai haet korvausta matkaan liittyvistä asianajo- tai oikeudenkäyntikuluista.

Ajoneuvovahinko ulkomailla

Ifin hinaus- ja tiepalvelu auttaa vahinkotilanteissa myös ulkomailla.

Hei! Oliko tällä sivulla oleva tieto sinulle hyödyllistä?

Sivun sisältö oli hyödyllistä
* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään...

Emme valitettavasti voi vastata tällä sivulla jättämääsi palautteeseen. Jos haluat vastauksen, lähetäthän meille viestin Yrityksen Omien sivujen kautta.