Skada under resa eller utlandsplacering

Anvisningar för skador som gäller person, resa eller resgods och som inträffat under en fritidsresa, tjänsteresa eller utlandsplacering som företaget försäkrat.

Sök ersättning för vårdkostnader

Om du inte söker ersättning från en försäkring som tecknats av företaget eller arbetsgivaren, se anvisningar för privatkunder.

Sjukdom eller olycksfall under resa

Uppsök vård – anvisningar för den försäkrade

  1. Kontrollera försäkringsnumret och kontaktuppgifterna till resehjälpen på ditt reseförsäkringskort eller fråga din arbetsgivare.
  2. Uppsök sjukhus eller läkare. Se på kartan närmaste vårdinrättning som vi rekommenderar.
  3. Du kan också ringa Ifs resehjälp +358 10 19 16 99 eller den samarbetspartner som anges på försäkringskortet, och vi hänvisar dig till närmaste rekommenderade vårdinrättning.
  4. Visa upp reseförsäkringskortet hos läkaren, eftersom en del läkarstationer kan fakturera If direkt.
  5. Om direktfakturering inte lyckas eller om du uppsökt vård någon annanstans än vid en rekommenderad vårdinrättning, betala kostnaderna för undersökningen och behandlingen först själv och sök därefter ersättning.
  6. Om det är fråga om ett arbetsolycksfall ska du också genast underrätta din arbetsgivare. Arbetsgivaren gör anmälan till arbetsolycksfallsförsäkringsbolaget.

Fortsatt vård i Finland eller hemresa

Om du reser i Finland eller insjuknat på hemresan eller mot slutet av din resa, kontakta en läkare i hemlandet genast när du återvänt hem från resan. Visa upp ditt FPA-kort hos läkaren i Finland, så dras FPA:s andel direkt av från kostnaderna.

Offentlig sjukvård i ett EU- eller EES-land

I många länder i Europa är den offentliga hälso- och sjukvården högklassig och tillgången till privata kliniker begränsad. Med det europeiska sjukvårdskortet (EHIC) får du tjänster inom den offentliga hälso- och sjukvården till samma pris som lokalbefolkningen i EU- och EES-länderna, Schweiz, Storbritannien och Nordirland.

Sjukvård i USA

I USA är sjukvården i allmänhet mycket dyr och faktureringsprocessen invecklad. Därför är det viktigt att du alltid kontaktar Ifs resehjälp eller den samarbetspartner som anges på reseförsäkringskortet innan du uppsöker läkare.

Reseförsäkringskort eller reseförsäkringsintyg

Du kan ladda ner ett reseförsäkringsintyg (Travel Insurance Certificate) och ett mobilförsäkringskort från Mina sidor Anställd. Av reseförsäkringskortet framgår företagets namn, försäkringsnummer och kontaktuppgifter, varifrån du får hjälp på resan.

Om du under din resa blir intagen på sjukhus, behöver du ett reseförsäkringskort för att visa att du har en giltig reseförsäkring.

Betalningsförbindelse för vård

Kontakta den samarbetspartner som anges på försäkringskortet. Vi hjälper dig att hitta en lämplig klinik eller ett lämpligt sjukhus, vi ordnar vid behov med betalningsförbindelse och säkerställer på förhand vad försäkringen ersätter.

Vårdinrättningar som rekommenderas av If på kartan

Hitta vård nära dig genom att tillåta platsdelning

Eller sök en plats i världen

. . .

Ifs nätverk av samarbetsläkare förvaltas av Falck Global Assistance.

Anmäl skada och sök ersättning för vårdkostnader

Fyll i en separat skadeanmälan för varje försäkrad och för varje skadefall.

Vårdkostnader vid sjukdom

Anmäl ny resesjukdom och sök ersättning för sjukvårdskostnader, såsom läkararvoden, läkemedel och läkarordinerade behandlingar och undersökningar.

Sök ersättning

Vårdkostnader till följd av olycksfall

Anmäl nytt olycksfall som inträffat under resa och sök ersättning för vårdkostnader för olycksfallsskadan, såsom läkarordinerade undersökningar, behandlingar och läkemedel eller vårddagsavgifter på sjukhus.

Sök ersättning från företagets reseförsäkring

Sök ersättning

Sök ersättning från utlandsplaceringsförsäkringen

Sök ersättning

Sök ersättning för fortsatta kostnader

Om du orsakas läkemedelskostnader eller andra kostnader i anslutning till en resesjukdom eller ett reseolycksfall som du redan anmält, sök ersättning för fortsatta kostnader.

Fortsatta kostnader

Bilagor till ersättningsansökan

Vi begär inga bilagor i ersättningsansökan. Vi kontaktar dig, om vi behöver kvitton eller andra kompletterande utredningar för ersättningsbeslutet.

Utskrivbara blanketter

Sök ersättning i första hand med vår webblankett.

Vad är en resesjukdom eller ett reseolycksfall?

Sjukdom som börjat under resan

Med resesjukdom avses en plötslig och oförutsedd sjukdom som börjat under resan och som kräver omedelbar läkarvård eller som enligt medicinsk erfarenhet måste anses ha fått sin början under resan.

Om sjukdomen har visat symtom eller om du uppsökt läkare före resan, är det inte fråga om en resesjukdom. I dessa situationer är försäkringens omfattning begränsad.

En del utlandsplaceringsförsäkringar kan omfatta försäkringsskydd för sådana redan existerande sjukdomar, kontrollera därför försäkringens innehåll med din arbetsgivare.

Olycksfall som inträffat under resan

Med reseolycksfall avses en plötslig och oförutsedd yttre händelse under resan som orsakar kroppsskada och som inträffar utan din förskyllan, t.ex. att du snubblat, halkat eller slagit dig.

Med olycksfall avses också följande oavsiktliga händelser: drunkning, värmeslag, solsting, förfrysning, gasförgiftning, plötslig skada till följd av betydande växling i lufttryck och förgiftning på grund av ämne som intagits av misstag.

Vad ersätter försäkringen?

Endast läkarordinerade undersökningar och behandlingar som utförts av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ersätts.

Undersökningen och behandlingen ska grunda sig på medicinska rön, uppfylla kriterierna enligt allmänt vedertagen medicinsk uppfattning och vara nödvändiga för undersökningen och behandlingen av reseolycksfallet eller resesjukdomen.

Om det är fråga om ett olycksfall i trafiken

Den samarbetspartner som anges i ditt försäkringsintyg ordnar med vården och utreder skadeståndsskyldigheten enligt lokal praxis.

Hälsovård under utlandsplacering

Utlandsplaceringsförsäkringen kan inkludera utvidgat vårdkostnadsskydd för hälsovård som omfattar sedvanliga och skäliga hälsovårdskostnader. Kontrollera försäkringsskyddets omfattning med din arbetsgivare.

Hälsovård under utlandsplacering och ansökan om ersättning

När du behöver hälsovårdstjänster

  1. Kontakta den samarbetspartner som anges på reseförsäkringskortet. De hjälper dig att hitta lämplig klinik eller läkare.
  2. Betala kostnaderna för vården först själv och sök därefter ersättning för kostnaderna för hälsovårdstjänsterna.

Tandvård

Utlandsplaceringsförsäkringens tandvårdsskydd ersätter tandkontroller och behandling av tandsjukdomar upp till avtalat försäkringsbelopp. Den försäkrade ansvarar för de kostnader som överstiger maximibeloppet.

Tandvårdsskyddet ersätter också nödvändig tandreglering för barn under 18 år.

Glasögon

I utlandsplaceringsförsäkringens hälsovårdsskydd ingår skäliga kostnader för anskaffning av glasögon eller kontaktlinser när synen förändras.

Vaccinationer och hälsokontroller

Som hälsovård ersätts nödvändiga vaccinationer, hälsokontroller och andra regelbundna läkarkontroller samt rutinundersökningar i samband med dem.

Graviditet och förlossning

Utlandsplaceringsförsäkringen kan omfatta skydd för normala kostnader för graviditet och förlossning, t.ex. kontroller vid rådgivningsbyrån för mödravård och andra motsvarande uppföljningsbesök. Kostnader för förlossning ersätts antingen i utlandsplaceringslandet eller i ditt hemland, inklusive resekostnader till hemlandet och tillbaka till placeringsorten utomlands.

Ta efter barnets födelse kontakt med din arbetsgivare om den nya familjemedlemmen för att lägga till barnet till utlandsplaceringsförsäkringen.

Resgods

Med resgods avses egendom som du har med dig på resan. Som din egendom anses också arbetsgivarens egendom som är avsedd att användas av dig samt egendom som du lånat eller hyrt före resan. Kontrollera försäkringsskyddets omfattning med din arbetsgivare. En begränsad försäkring inkluderar inte skydd för resgods.

Skadat resgods

Skada på resgods i lastrummet på flyget

  1. Ta bilder på skadorna.
  2. Fyll genast på flygfältet i Property Irregularity Report (PIR) och be att få en kopia av blanketten.
  3. Sök först ersättning från flygbolaget. Du hittar närmare anvisningar för ersättningsansökan på flygbolagets webbplats.

Skada på resgods som lämnats för transport

Anmäl skadan utan dröjsmål till transportföretaget och sök alltid först ersättning från transportföretaget.

Ersätts skadan från garantin?

Om resgodsets garanti fortfarande är i kraft och skadan omfattas av garantin, kontakta först varans försäljare.

Om garantin inte omfattar skadan eller transportföretaget inte ersätter skadan

Låt i första hand reparera den skadade egendomen. Försäkringen ersätter reparationskostnaderna högst upp till skadebeloppet. Skadebeloppet beräknas utgående från egendomens värde, prisnivån vid tidpunkten för skadan och egendomens ålder.

  1. För skadeanmälan behöver du veta märke, modell, inköpsår och priset för motsvarande nytt resgods.

    Sök ersättning från företagets reseförsäkring

    Sök ersättning

    Sök ersättning från utlandsplaceringsförsäkring

    Sök ersättning

  2. Du kan låta reparera det skadade föremålet på resmålet eller efter att du återvänt hem.
  3. Förstör inte skadad egendom förrän du fått ett ersättningsbeslut.
  4. Vi kontaktar dig, om vi behöver kvitto, en reparationskalkyl eller andra kompletterande utredningar.

Resgods som försvunnit eller försenats under flygresan

Resgodset försenas på resan till resmålet

  1. Fyll genast på flygfältet i Property Irregularity Report (PIR) och be att få en kopia av blanketten.
  2. Du kan köpa nödvändighetsartiklar till rimligt pris, t.ex. kläder och hygienartiklar, i stället för det resgods som försenats. Kom ihåg att spara kvittona.
  3. Sök ersättning för kostnaderna från flygbolaget inom 21 dagar efter att du återfått ditt resgods. Du hittar närmare anvisningar för ersättningsansökan på flygbolagets webbplats.

Nödvändighetsartiklar ersätts inte om ditt resgods försenas på hemresan, om inte en ny resa som omfattas av försäkringen vidtar inom 48 timmar.

Försvunnet resgods

Flygbolaget betraktar resgodset som försvunnet, om det inte kommit fram inom 21 dagar från det att flyget anlänt. Sök ersättning från flygbolaget så fort som möjligt. Du hittar närmare anvisningar för ersättningsansökan på flygbolagets webbplats.

Sök ersättning från försäkringen

Enligt försäkringsvillkoren har resgodset försvunnit, om det inte kommit fram inom 30 dygn. Du kan då söka ersättning för de kostnader som flygbolaget inte har ersatt.

För skadeanmälan behöver du veta märke, modell, inköpsår och priset för motsvarande nytt resgods.

Sök ersättning från företagets reseförsäkring

Sök ersättning

Sök ersättning från utlandsplaceringsförsäkringen

Sök ersättning

Egendom som stulits under resan

  1. Gör anmälan till den lokala polisen och be att få en kopia av anmälan. Om dina identitetshandlingar har stulits, gör polisanmälan också i ditt hemland.
  2. För skadeanmälan behöver vi uppgifter om det stulna föremålets märke, modell och inköpsår samt priset på motsvarande nytt föremål.

    Sök ersättning från företagets reseförsäkring

    Sök ersättning

    Sök ersättning från utlandsplaceringsförsäkringen

    Sök ersättning

  3. Vi kontaktar dig, om vi behöver kvitton eller andra kompletterande utredningar.

Utrikesministeriets 24/7-jour hjälper dig om du råkat i nöd utomlands, tfn +358 9 1605 5555.

Spärrtjänst för bank- och kreditkort, tfn +358 20 333.

Spärra telefon och SIM-kort

Anmäl stölden till din operatör, och be operatören spärra abonnemanget och förhindra användningen av telefonen. För att spärra mobiltelefonen behöver du telefonens IMEI-kod.

Värdefull egendom, såsom smycken, pengar, datorer, mobiltelefoner o.d. ska hållas under uppsikt och transporteras i handbagaget, eller förvaras på ett säkert och låst ställe för att undvika stöld. Värdefull egendom får t.ex. inte lämnas bland resgodset eller i en bil.

Förändrade resplaner

Annullering av resa

Ansökan om ersättning vid annullerad resa

  1. Sök i första hand ersättning från rese- eller transportarrangören eller annan tjänsteleverantör. Försäkringen kan ersätta den andel som du inte får ersättning för från annat håll.
  2. När du fått kompensation från researrangören, transportören eller annan tjänsteleverantör, gör skadeanmälan och sök ersättning.

Med annullering av resa avses att avresan förhindras helt och hållet. Orsaken till annulleringen kan vara att du eller en nära anhörig insjuknat, råkat ut för ett olycksfall eller avlidit, en allvarlig skada som drabbat egendom i hemlandet eller myndigheternas förordning om att resmålet är otryggt.

Avbrott i resa

  1. Ring Ifs resehjälp +358 10 19 16 99 eller den samarbetspartner som anges på försäkringskortet. Vi kan t.ex. hjälpa dig med att ordna en ny hemresa.
  2. Sök ersättning för den andel av resan som blev oanvänd, i första hand från rese- eller transportarrangören eller annan tjänsteleverantör.
  3. Försäkringen kan ersätta extra rese- och inkvarteringskostnader som orsakats av de nya researrangemangen.
  4. När du fått kompensation från researrangören, transportören eller tjänsteleverantören, gör skadeanmälan och sök ersättning.

Med avbrott i resa avses att en redan påbörjad resa ändras på grund av att den försäkrade blir intagen på sjukhus eller tvingas återvända till avreseorten avvikande från den ursprungliga resplanen.

Orsaken till att resan avbrutits kan vara att du eller en nära anhörig insjuknat, råkat ut för ett olycksfall eller avlidit eller en allvarlig skada som drabbat egendom i bosättningslandet.

Försening från resa

  1. Ring vid behov Ifs resehjälp +358 10 19 16 99 eller den samarbetspartner som anges på försäkringskortet. Vi kan t.ex. hjälpa dig med att ordna en ny resa.
  2. Sök ersättning för den andel av resan som blev oanvänd, i första hand från rese- eller transportarrangören eller annan tjänsteleverantör.
  3. Försäkringen kan ersätta extra kostnader som orsakats av de nya researrangemangen högst upp till den ursprungliga resans pris.
  4. När du fått kompensation från researrangören, transportören eller tjänsteleverantören, gör skadeanmälan och sök ersättning.

Med försening avses att du inte hinner till avgångsplatsen för ett på förhand bokat allmänt kommunikationsmedel enligt din ursprungliga resplan på tur- eller returresan.

Förseningen kan ersättas, om förseningen när du åker med ett privat fordon beror på väderleksförhållanden, tekniskt fel eller trafikolycka, eller om ett allmänt kommunikationsmedel som du åker med till avgångsplatsen förhindras att ta sig fram eller försenas av någon annan orsak.

Fördröjd resa

Din försäkring kan inkludera skydd i händelse av försening från resa, som ersätter ett fast ersättningsbelopp som anges i försäkringsvillkoren. Kontrollera försäkringsskyddets omfattning med din arbetsgivare.

  1. Be av transportarrangören ett intyg över förseningens längd och orsak.
  2. Gör skadeanmälan och sök ersättning.

Med fördröjd resa avses en situation när du bokat en resa med ett allmänt kommunikationsmedel och avfärden fördröjs med över fyra timmar från avgångstiden enligt tidtabellen. Du ska vara vid incheckningen i enlighet med den ursprungliga resplanen.

Ansvarsförsäkring och rättsskydd under resa

Om den försäkrade är ansvarig för en person- eller sakskada som inträffat under resan, eller om du söker ersättning för advokat- eller rättegångskostnader som hänför sig till resan.

Fordonsskada utomlands

Ifs bärgnings- och vägassistans kommer till hjälp också i skadesituationer utomlands.