If Mobil

If Mobil är en mobilapp med vilken du kan sköta dina försäkringsärenden oberoende av tid och plats. Ladda ner appen till din mobiltelefon!

If Mobil gör det enkelt för dig att använda Mina sidor! När du har börjat använda appen kan du logga in utan dina nätbankskoder med en självvald PIN-kod. Du kan också använda fingeravtrycksidentifiering eller ansiktsigenkänning, om funktionerna ingår i din enhet.

Att sköta försäkringsärenden går snabbt undan med If Mobil

Du kan exempelvis

  • kontrollera dina fakturor och ta i bruk e-faktura
  • ändra dina kontaktuppgifter
  • se över dina försäkringar
  • skriva en fullmakt
  • anmäla skador
  • följa med hur handläggningen av ditt skadeärende skrider
  • skicka kompletterande redogörelser (t.ex. fotografier), om vi ber dig skicka dem separat
  • använda ett digitalt reseförsäkringskort
  • använda Mina sidor Anställd och se över försäkringar som din arbetsgivare tecknat hos If.
en kvinna bläddrar i sin telefon

Psst! Kom ihåg att regelbundet uppdatera If Mobilen till senaste versionen i App Store eller Google Play! Läs om vilka enheter If Mobil passar och andra vanliga frågor.

I If Mobil går det enkelt och snabbt att sköta ärendena.

Kundrespons/2020

Vanliga frågor om If Mobil

Om du har frågor om att använda If Mobil kan det gå snabbare att hitta svar genom Vanliga frågor. Du får också hjälp via kundservice – vi finns här för din skull!

Hur går jag tillväga om jag får en notifiering om att det inte går att ta i bruk applikationen?

I vissa fall kan du få en notifiering om att applikationen inte kan tas i bruk innan du har kontrollerat nätförbindelsen och prövat identifiera dig på nytt. Nedan ser du anvisningar för hur du ska gå tillväga.

  1. Ta bort If Mobil och ladda ner appen på nytt.
  2. Öppna If Mobil och identifiera dig genom att trycka på Börja här.
  3. Välj din bank och identifiera dig genom bankens applikation. Efter att du har identifierat dig ska du inte stänga den skärm som visas i bankappen när identifikationen är klar.
  4. Gå tillbaka till If Mobil genom ”appväxlaren” i din telefon och välj If Mobil. Gå alltså inte till telefonens hemskärm, och tryck inte på If Mobil-ikonen i hemskärmen.
  5. Tryck på knappen Fortsätt. Om ingenting händer, tryck på knappen Fortsätt en gång till.

Varför får jag efter stark autentisering felmeddelandet "Webbplatsen är inte tillgänglig"?

I If Mobil sker stark autentisering med Mobilcertifikat eller nätbankskoder, som utnyttjar webbläsaren i din telefon. Vissa webbläsare, t.ex. F-Secures Safe Browser, blockerar appen varpå inloggningen avbryts av sig själv och du ser felmeddelandet "Webbplatsen är inte tillgänglig". Felet beror således på tekniska egenskaper i vissa webbläsare, som vi tyvärr inte kan kringgå. Vi rekommenderar att du vid inloggningen istället använder en webbläsare som If Mobil stöder, t.ex. Chrome (Android) eller Safari (iOS), så att inloggningsprocessen löper så friktionsfritt som möjligt.

Vilka enheter fungerar appen på?

Appen fungerar på Apple- och Android -enheter.

Om du använder appen med en Apple-enhet måste iOS 11 eller en nyare version av operativsystemet vara installerat, medan versionen för Android-enheter bör vara 7 eller nyare.

If Mobil fungerar med iPhone 5 samt nyare modeller.

Varför fungerar inte inloggningen på Android-enheter?

Vissa versioner av Androids operativsystem stänger av appar för att minska batteriförbrukningen, då appen kör i bakgrunden när bankens kodapp är i användning. I sådana fall kan inloggningen misslyckas.

Istället för att logga in genom din banks kodapp kan du pröva på att logga in med bankens nyckelkoder eller Mobilcertifikat, om det är möjligt. Du kan också göra ändringar i telefonens batteriförbrukning i fråga om enskilda appar och ge dem behörighet att alltid köra i bakgrunden. Det här kan du göra via telefonens inställningar, som beror på telefonens modell och Android-version.

Så här gör du ändringar i batteriförbrukning:

Huawei/Honor

  • Gå till telefonhanterare
  • Peka på batteri-ikonen
  • Välj skyddade appar eller appstart
  • Bläddra ner i listan till If Mobil och ta bort markeringen
  • Aktivera sedan markeringen för Kör i bakgrunden i den nya listan

Samsung

  • Gå in på inställningarna
  • Välj appar
  • Välj If Mobil
  • Välj batteri
  • Välj optimera batterianvändning
  • Öppna menyn i övre kanten, och ändra från "appar inte optimerade" till "allt"
  • Bläddra ner i listan till If Mobil och ta bort markeringen

Xiaomi

  • Gå in på inställningarna
  • Välj batteri & prestanda
  • Peka på kugghjulsikonen i övre kanten till höger
  • Välj batterioptimering
  • Bläddra ner i listan till If Mobil
  • Välj inga restriktioner eller begränsa bakgrundsappar

OnePlus

  • Gå in på inställningarna
  • Välj batteri
  • Välj batterioptimering
  • Bläddra ner i listan till If Mobil
  • Välj optimera inte

Jag har glömt min PIN-kod. Vad ska jag göra?

Klicka på länken ”Glömt din PIN-kod?” i appens startvy, där du normalt skulle knappa in din PIN-kod. Följ därefter anvisningarna i appen.

Hur aktiverar jag fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning?

Om din enhet stöder fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning kan dessa aktiveras när du börjar använda appen. Aktiveringen kan du också göra senare via appens inställningar.

Gå in på inställningarna genom att klicka på kugghjulsikonen i appens startvy. Kugghjulsikonen hittar du på skärmens övre kant till höger.

Hur inaktiverar jag fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning?

Du kan inaktivera funktionen i appens inställningar och logga in med din PIN-kod. Öppna appen, men logga inte in.

Klicka i appens startvy på kugghjulsikonen på övre kanten till höger och inaktivera fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. 

Hur loggar jag ut från appen?

Du kan logga ut från appen via menyn som finns i övre hörnet till höger.

Kostar det att ladda ned eller använda appen?

Det kostar ingenting att ladda ned eller använda appen. Notera ändå att din telefonoperatör kan ta ut en avgift för användning av internet.

Finns appen att få på svenska?

Ja. Om du valt svenska som språk i din enhet, så laddas också appen ned som svenskspråkig och du får tillgång till Mina sidor i If Mobil. Om du däremot valt finska eller ett annat språk i din enhet, får du tillgång till Omat sivut med If Mobil.

Notera att appen presenteras på finska i App Store eller Google Play, men att du automatiskt får rätt språkversion om enhetens språk är svenska.

Kan jag via If Mobil göra samma saker som på Mina sidor?

Du kan sköta nästan alla dina ärenden via If Mobil. Om du t.ex. vill fylla i en hälsodeklaration eller göra ändringar i bilens registreringsuppgifter, som kräver säker identifiering, styrs du av If Mobil till identifieringen på Mina sidor som du gör i din webbläsare.

Du kan också ha nytta av: