Om skadan är framme

Se anvisningar vid skada och anmäl det som hänt vid behov. Du kan följa med handläggningen av ditt skadeärende på Mina sidor.

Följ hur handläggningen av din anmälan fortskrider

Ditt skadeärende syns på Mina sidor direkt efter att du fyllt i en skadeanmälan. Du kan därefter följa hur handläggningen av din anmälan fortskrider.* Om vi behöver mer information såsom kvitton eller bilder får du en begäran om tilläggsutredning under skadan i fråga. Även ersättningsbesluten hittar du på Mina sidor.

* Med undantag av rättsskydds-, ansvars- och skogsskada.

Skadehantering utan dröjsmål

Vi finns vid din sida, om skadan är framme. Vi vill erbjuda hjälp utan onödiga dröjsmål och utvecklar ständigt våra tjänster så att du kan uträtta dina ärenden på enklaste möjliga sätt. I de flesta skadefall gör vår samarbetspartner en skadeanmälan på dina vägnar.

Ladda ner och börja använda vår mobilapp If Mobil, där du via Mina sidor kan sköta dina försäkringsärenden både enkelt och tryggt.

Hur länge tar det att behandla mitt skadeärende?

Ditt skadeärende kan ta längre tid att behandla, om vi behöver ytterligare uppgifter av dig för att fatta ett ersättningsbeslut. Ibland kan vår ersättningstjänst vara tillfälligt överbelastad. Aktuella handläggningstider kan du kontrollera på vår kundtjänstsida.

Det går tyvärr inte att påskynda handläggningen genom att kontakta oss på nytt. Vi meddelar dig direkt när handläggningen av ditt ärende fortskrider.

Se handläggningstider för skadeärenden

Vi tar hand om 70 % av fallen inom ett dygn och du kan få ditt ersättningsbeslut till och med direkt.