9.3.1. Marknadsföring och elektronisk direktmarknadsföring
Vi kan kontakta dig via olika kommunikationskanaler, t.ex. via telefon, sms eller e-post (vid behov med ditt samtycke) för att säkerställa att du är korrekt försäkrad, att du får den bästa kundservicen och för att kunna erbjuda dig våra försäkringsprodukter. Vi baserar vår marknadskommunikation på olika uppgifter, såsom exempelvis de uppgifter som du har lämnat till oss när du köpte din försäkring, eller uppgifter som vi har om dig från andra källor, t.ex. olika tillgängliga register. Vi kan också kontakta dig baserat på vilka ärenden du uträttat på våra webbplatser/i våra appar eller baserat på uppgifter som vi fått av våra samarbetspartner.
Även om vi har tillgång till en viss typ av känslig information om dig (t.ex. om graviditet eller hälsorelaterade uppgifter) som gäller dina försäkringar och ersättningsanspråk, använder vi aldrig dessa i marknadsförings- eller reklamsyfte om du inte uttryckligen har gett ditt samtycke till det antingen direkt till oss eller till våra samarbetspartner. Vi använder heller aldrig någon annan typ av känsliga uppgifter, t.ex. uppgifter om religiös övertygelse, politiska åsikter eller sexuell läggning i marknadsförings- eller reklamsyfte.
Om du har meddelat ett marknadsföringsförbud i det register för marknadsföringsförbud som används i Finland, tjänsten Robinson som förvaltas av Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry, respekterar vi ditt förbud. Du kan också välja att avstå från marknadsföringskommunikation genom att meddela oss direkt om förbudet (avsnittet Rätt att invända). Observera att om du är kund hos If, ska du alltid meddela oss direkt om ett marknadsföringsförbud.
Vi vill ge dig de bästa försäkringserbjudandena, såsom:
- Om du är kund hos If, men inte har någon hemförsäkring hos oss, kan vi ge dig ett erbjudande om en hemförsäkring om vi tror att det är relevant för dig.
- Om du är gravid och ansöker om en försäkring för graviditetstiden kan vi erbjuda dig ytterligare försäkringsskydd för barnet efter förlossningen om du har lämnat ditt samtycke till det.
Mer information i avsnitten 9.5 och 9.6.
9.3.2. Anpassat innehåll i de digitala tjänsterna och på våra webbplatser/i våra appar
För att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen kan vi exempelvis för att personligt kundanpassa vårt digitala innehåll och våra tjänster använda uppgifter om att du klickat på en annons, länk eller ikon i ett e-postmeddelande som du fått från oss eller om att du besökt vissa sidor på våra webbplatser/i våra appar. Du kan visas en bild eller ett innehåll på våra webbsidor/i våra appar som baserar sig på ditt beteende eller dina behov. Vi hoppas att detta ska vara nyttigt för dig med tanke på den erbjudna kundupplevelsen.
Exempel 1:
- För att ge dig som är Ifs hemförsäkringskund mervärde kan du se anpassat innehåll om exempelvis innehållet i din hemförsäkring när du loggar in på Mina sidor.
- Om du är vår kund och äger en bil, men inte har någon bilförsäkring hos If kan vi visa dig anpassat innehåll om våra fordonsförsäkringar.
Exempel 2:
Om du varje år betalar din försäkring med en faktura, kan vi använda våra digitala kanaler för att informera dig om möjligheten till månatliga betalningar.
Exempel 3:
Om du klickar på en av våra annonser och besöker våra webbplatser/appar, kan du se att webbinnehållet är personligt anpassat för dig. Vi använder uppgifter som baserar sig på information om vilken annons du klickade på och via vilket medium du kom till vår webbplats.
Mer information i avsnitten 9.5 och 9.6.
9.3.2.1. Reklam på sociala medier
Vi annonserar på sociala medieplattformar och använder oss av olika målgrupper för att kunna visa dig annonser och innehåll som är relevant för dig.
Även om vi har tillgång till viss känslig information om dig som gäller dina försäkringar eller ersättningsanspråk, såsom graviditet eller ersättningsanspråk från hälsoförsäkringar, använder vi aldrig dessa uppgifter för annonsering på sociala medieplattformar. Vi tar heller aldrig emot eller använder känslig information från sociala medier, t.ex. uppgifter om religiös övertygelse, politiska åsikter eller sexuell läggning för marknadsförings- eller annonseringsändamål, även om sociala medier ger oss tillträde till målgrupper med känsliga uppgifter.
9.3.2.2. Målgrupper som skapats av If
När vi annonserar i sociala medier eftersträvar vi att visa dig relevanta annonser, baserat på din relation till oss som kund eller som potentiell kund.
I sociala medier anpassar vi innehållet enligt dig utifrån uppgifterna om dig. Det anpassade innehållet kan exempelvis grunda sig på uppgifter om vilka försäkringar du har köpt eller uppgifter som cookies eller andra onlineidentifierare samlat in om vilka ärenden du uträttat hos oss på våra webbsidor/i våra appar.
För marknadsföring för målgrupper i sociala medier behöver vi identifiera dig. För detta ändamål använder vi så få personliga identifierare som möjligt och de är de samma som du redan lämnat till de sociala medierna. Vi ger endast ett minimum av nödvändiga uppgifter till de sociala medierna, exempelvis namn och e-postadress. Vi delar aldrig information om hur vi har valt ut en målgrupp för att kunna visa annonser för dig. Informationen om målgrupperna skyddas med hjälp av kryptografiska hashfunktioner. Syftet med den kryptografiska hashfunktionen är att säkerställa att den skickade informationen inte har förändrats och att informationen kommer från den avsändare som angetts. På så sätt säkerställs att överföringen av uppgifter från If till sociala medier är skyddad under överföringen. De sociala medieplattformarna behandlar uppgifterna endast på uppdrag av If och de får inte använda våra kunduppgifter i andra syften än att visa dig våra annonser.
Användare som inte längre tillhör en viss målgrupp stryks från målgruppslistorna. Uppgifterna uppdateras dagligen.
Exempel:
- Du har en ny bil och bilen är försäkrad med en delkaskoförsäkring. Vi anser att det är i ditt intresse att visa dig fördelarna med t.ex. en helkaskoförsäkring.
- Du har nyligen köpt en hundförsäkring, då marknadsför vi inte längre hundförsäkringar till dig.
9.3.2.3. Målgrupper som skapats av sociala medier
Vi genomför även målgruppsannonsering baserat på uppgifter som tillhör och behandlas av de sociala medieplattformarna. Exempel på dessa är uppgifter om ålder, kön och intressen, beroende på hurdana uppgifter den sociala medieplattformen har om dig.
Enligt de olika sociala mediernas dataskyddspolicy samlar de sociala medierna in olika uppgifter om sina plattformsanvändare. De sociala medierna kan därefter kategorisera dig som användare till en specifik målgrupp utifrån olika egenskaper. De sociala medierna ger oss olika annonseringsmöjligheter gentemot de målgrupper som de fastställer.
Om vi antar att du inte är vår kund, men att du tillhör en viss målgrupp som är av intresse för oss, kan vi visa dig en produkt som vi tror kan vara av intresse för dig.
Våra annonser visas endast för vår utvalda målgrupp. Vi har ingen information om identiteten på de personer som ingår i dessa målgrupper, men om du klickar på vår annons och besöker våra webbplatser/appar kan vi få begränsad information om dig.
Exempel
- Om du visar intresse för resor, t.ex. genom att gå med i en resegrupp på Facebook eller genom att klicka på en Facebook-annons som innehåller reseinnehåll, kan vi visa dig vår annons om reseförsäkringar.
- Om du nyligen har visat intresse för grupper på Facebook som innehåller renoveringssajter, t.ex. ”Hur man renoverar ett gammalt hus” eller ”Fastighetsmäklarsajter”, kan du få se annonser om vår hemförsäkring.
För att identifiera dig som besökare på vår webbplats i olika sociala medier används pixeldata, övervakningsskript och andra onlineidentifierare för detta ändamål, om du har lämnat ditt samtycke till ”annonscookies och riktade cookies”. Uppgifterna samlas in på servrar som administreras av en specifik leverantör av plattformen för sociala medier. Vi samlar inte in några uppgifter som kan användas för att identifiera dig på personplan när vi samlar in information för övervakningsskripten från våra webbplatser/appar. Tjänsteleverantörer av plattformar för sociala medier kan däremot använda sig av egna identifierare som de själva genererar som en del av de data som de samlar in med hjälp av övervakningsskript. Varje tjänsteleverantör av plattformar för sociala medier har därför möjlighet att koppla sådana identifierare till dig som användare av den sociala medieplattformen. Detta är något som vi inte kan påverka, och användningen av sådana identifierare och andra insamlade uppgifter beskrivs i dataskyddsbeskrivningen för varje social medieplattform (se länkar nedan). Med hjälp av pixeldata, övervakningsskript och andra onlineidentifierare kan vi skapa målgrupper på de olika sociala medieplattformarna, baserat på den insamlade beteendeinformationen vi har om dig, t.ex. besök på en viss sida och beräkning av försäkringens pris. Därefter kan vi aktivera annonser riktade till dig. Om du vill läsa mera om pixlar och hur de fungerar, läs vår information om cookies.
Observera att vi inte har något inflytande över hur de sociala medieplattformarna samlar in uppgifter om dig eller vilka enskilda användare som tillhör de olika målgrupperna. För annonsering väljer vi dock endast målgrupper som vi anser är skapade utifrån de uppgifter som du själv har lämnat till de sociala medierna. Du hittar mer information om hur sociala medier samlar in dina uppgifter och skapar målgrupper, inklusive information om den rättsliga grunden i dataskyddsbeskrivningarna för de sociala medierna i fråga. Här kan du hitta några av dem:
Facebook Privacy notice
Instagram Privacy notice
LinkedIn Privacy notice
YouTube Privacy notice
9.3.2.4. Marknadsföring på Internet (webbmarknadsföring i allmänhet)
Vi annonserar i olika medier på internet och använder oss av målgrupper för att kunna visa dig annonser och innehåll som vi tror är relevant för dig.
Vi använder aldrig känslig information i riktad webbmarknadsföring. Även om vi har tillgång till en viss typ av känslig information om dig som gäller dina försäkringar och ersättningsanspråk, såsom om graviditet eller hälsorelaterade uppgifter, använder vi aldrig dessa för webbannonsering. Vi använder heller aldrig någon annan typ av känsliga uppgifter, t.ex. uppgifter om religiös övertygelse, politiska åsikter eller sexuell läggning i marknadsförings- eller annonseringssyfte, även om dessa är offentliga.
9.3.2.5. Målgrupper som skapats av If baserat på ditt nätbeteende på våra webbplatser/i våra appar
När vi annonserar i medier på internet, t.ex. med hjälp av Googles annonsnätverk, strävar vi efter att visa dig relevanta annonser baserat på din relation till oss som kund eller som en potentiell kund. Vi riktar vår marknadsföring baserat på uppgifter om vilka ärenden du har uträttat på våra webbplatser/i våra appar och dessa uppgifter samlas in med hjälp av cookies eller andra onlineidentifierare. När vi annonserar om våra produkter för dig med hjälp av t.ex. Googles annonsnätverk, använder vi dina uppgifter för annonsering i medier på internet endast om du har lämnat ditt samtycke till ”annonscookies och riktade cookies”. Vi inkluderar inte någon information i målgrupperna som kan identifiera dig. De tjänsteleverantörer för webbmarknadsföring som vi använder, t.ex. Google, får inte använda information som vi har gett om dig i andra syften än för att visa dig våra annonser.
Exempel:
- Om du har visat intresse för vår motorcykelförsäkring genom att surfa på våra webbplatser/i våra appar och du har samtyckt till vår användning av ”annonscookies och riktade cookies” kan vi komma att visa dig en annons om vår motorcykelförsäkring när du surfar på internet. Vi gör detta eftersom vi tror att det är av intresse för dig.
- Om du nyligen har köpt en kattförsäkring i vår webbshop, försöker vi lämna dig utanför återannonsering om kattförsäkringar.
9.3.2.6. Målgrupper som skapats av If baserat på annan information som vi har om dig
Vi kan skapa målgrupper utifrån annan information om dig, t.ex. försäkrings- och kunduppgifter, för den annonsering som sker i webbmedier. De personuppgifter som ingår i målgrupperna skyddas med hjälp av kryptografiska hashfunktioner. Syftet med den kryptografiska hashfunktionen är att säkerställa att den skickade informationen inte har förändrats på vägen och att informationen kommer från den avsändare som angetts. Detta görs för att skydda överföringen av uppgifterna från If till tjänsteleverantörerna av webbmedierna. Försäljarna på webbmedierna får inte använda våra uppgifter i andra syften än att visa dig våra annonser.
Exempel:
- Du har försäkrat ditt hus hos If, men inte ditt lösöre. Vi anser att det är i ditt intresse att visa dig våra annonser om hemförsäkring.
9.3.2.7. Målgrupper som skapats av If baserat på kombinerade uppgifter om ditt beteende på våra webbplatser/i våra appar tillsammans med annan information som vi har om dig
Vi kan också skapa målgrupper genom att kombinera annan information som vi har om dig med data om ditt nätbeteende, men endast om du har lämnat ditt samtycke till vår användning av cookies för ”avancerad dataanalys och personanpassad reklam”. Vi delar inte direkt identifierbar information om dig med webbmediernas tjänsteleverantörer. Webbmediernas tjänsteleverantörer får heller inte använda information som vi har givit dem för andra ändamål än att visa dig våra annonser.
Exempel:
- Om du nyligen har köpt en motorcykelförsäkring av oss, kan vi använda den informationen för att utesluta dig från målgrupper och därmed inte längre visa dig dessa annonser.
9.3.2.8. Målgrupper som skapats av Google eller andra webbmediers tjänsteleverantörer
Om vi antar att du inte är vår kund, men att du tillhör en viss målgrupp som är av intresse för oss, kan vi visa dig en produkt som vi tror kan vara av intresse för dig.
Google är en av de största reklamkanalerna på internet. Enligt Googles dataskyddspolicy samlar Google in olika uppgifter om dig som användare av deras plattform. Google kan kategorisera dig som användare i en specifik målgrupp utifrån vad Google tror är av intresse för dig. Dessa kategorier är sedan tillgängliga för oss och vår annonsering. Du kan därför se våra annonser på t.ex. din lokaltidnings webbplats.
Våra annonser visas endast för vår utvalda målgrupp. Vi har ingen information om identiteten på de personer som ingår i målgruppen. Endast om du klickar på vår annons och besöker våra webbplatser/appar kan vi få begränsad information om dig.
Observera att vi inte har något inflytande över hur Google samlar in uppgifter om dig eller hur målgrupperna skapas. För annonsering väljer vi bara de målgrupper som vi tror har skapats på grundval av uppgifter som du själv har lämnat till Google, eller där vi har anledning att tro att Google har giltig laglig grund för att använda dessa uppgifter för marknadsföring. För mer information om hur Google eller t.ex. webbplatsen för din lokaltidning samlar in uppgifter om dig och skapar målgrupper, inklusive information om den rättsliga grunden, hänvisar vi dig till respektive mediums dataskyddspolicy.
Här kan du hitta några av dem:
Google privacy notice
Sanoma privacy notice (FI)
Exempel:
- Om du visar intresse för fastigheter genom att läsa artiklar och besöka fastighetsförmedlingsbyråers webbplatser kan du få annonser som rör hemförsäkringar.
- Om du nyligen har visat intresse för innehåll som gäller begagnade bilar, kan vi visa bilförsäkringsrelaterade annonser.