Om du blir sjuk eller skadar dig och behöver läkarvård

Läkarbesök går i allmänhet att sköta hos en distansläkare smidigt utan tidsbokning. Då du uträttar dina ärenden på en distansmottagning eller läkarstation kan du låta dem göra en skadeanmälan på dina vägnar.

Enkelt att få hjälp från distansläkaren

Med distansläkare avses en läkar- eller sjukskötarmottagning som du kan nå via en app eller en distanstjänst. I tjänsten sköter du dina ärenden via en skyddad förbindelse, och du får kontakt med en läkare precis när du behöver det. Vid behov kan kan du lägga till bilder till chattkonversationen för att läkaren ska kunna ställa en diagnos. Distansläkaren ger dig råd och vårdrekommendationer samt ordinerar mediciner eller ger en remiss till vidare undersökningar enligt behov.

Vid hälsorelaterade frågor och ärenden, exempelvis när du behöver veta om vårdbehovet är akut, får du hjälp av en sjukskötare dygnet runt. Ifs hälsorådgivning 010 19 18 55 (lna/msa) ger dig råd och vårdrekommendationer och vid behov hänvisas du till en läkare.

Distansmottagning och direktersättning

Se anvisningar för hur du bokar tid till en distansmottagning och hur du aktiverar direktersättning i din mobilapp.

Besök en distansmottagning och aktivera direktersättning vid Mehiläinen

Besöker du en läkarmottagning på distans vid Mehiläinens Digiklinik behöver du inte boka tid på förhand. Digikliniken har öppet dygnet runt.

  1. Ladda ner MinMehiläinen-appen till din smarttelefon.
  2. Skapa en profil för dig själv och ditt barn*. Då du ansluter en familjemedlem till din profil, visas uppgifterna automatiskt för barn under 12 år som står under din vårdnad. I fråga om 12-17-åriga barn år ska en samtyckesblankett för anslutning till familjeprofilen fyllas i vid ett av Mehiläinens verksamhetsställen. Du kan också ta en utskrift på blanketten via Mehiläinens webbsida, skriva under och leverera den till Mehiläinen.
    Samtyckesblanketten ska förnyas när barnet fyller 15 år.
  3. Aktivera direktersättning för de personer som har Ifs sjukförsäkring.
    Välj under appens Egna uppgifter
    MinMehiläinen >  Mera > Egna uppgifter > Försäkringsbolag > If Vakuutus
  4. Lägg till betalkort och FPA-kortets uppgifter. Betalkort kan användas exempelvis för att betala din självrisk.
    Välj under appens Egna uppgifter
    MinMehiläinen > Mera > Egna uppgifter > Lägg till betalkort / FPA-kort
  5. Börja chatten. Digiklinikens läkare dejourerar dagligen kl. 7–23 och sjukskötare gör en bedömning av vårdbehov nattetid (kl. 23–7). 
  6. Om du vill diskutera barnets sjukdom, välj barnets namn i menyn.

*Nyfödda kan inte anslutas till en profil. Anslutningen går i allmänhet att göra 1-3 mån efter barnet har fötts.

Besök en distansmottagning och aktivera direktersättning vid Terveystalo

Besöker du en läkarmottagning på distans vid Terveystalos Läkarchatt 24/7 behöver du inte boka tid på förhand. Läkarchatt 24/7 har öppet dygnet runt. Läs varför det lönar sig att aktivera direktersättning i appen

  1. Ladda ner Terveystalo-appen till din smarttelefon.
  2. Om du inte tidigare uträttat ärenden för ditt barn vid Terveystalo ska du lägga till barnet i din profil innan du använder fjärrtjänsterna. Efter detta kan du byta till barnets profil i användarmenyn i det övre hörnet till höger. Barn under 12 år kan anslutas till din profil i samband med tidsbokning i Terveystalo-appen eller via kundtjänsten. För barn över 12 år kan anslutningen bara göras med barnets samtycke via Terveystalos kundtjänst.
  3. Aktivera direktersättning.
    Välj under appens Egna uppgifter
    Egna uppgifter > Försäkringsbolag > If Försäkring aktiverad
  4. När du har aktiverat direktersättning ser du i menyn för Distansärenden följande:
    • Läkarchatt 24/7 för Ifs kunder 
    • Lasten lääkärichat 24/7 för Ifs kunder
    • Receptförnyelse för Ifs kunder
  5. Börja chatten. Läkarna dejourerar 24/7.

Distansläkare och direktersättning sparar tid och besvär

Sjukdomar eller symtom som inte kräver en fysikalisk undersökning går i allmänhet att sköta hos en distansläkare.

Du kan få hjälp av en distansläkare t.ex. i följande situationer:

  • Kortvarig förkylning eller hosta
  • Symtom på ögoninflammation
  • Hudsymtom
  • Allergisymtom och insektsbett
  • Urinvägsinfektion hos kvinnor
  • Magbesvär
  • Förnyelse av recept
  • Kontrollbesök

Varför lönar det sig att aktivera direktersättning i appen?

Om du har aktiverat direktersättning i distansläkarappen gör läkarstationen i samband med mottagningar via chatt en skadeanmälan på dina vägnar. Du betalar oftast bara självrisken, och If betalar ersättningen direkt till läkarstationen. Direktersättningen fungerar i de flesta sjukdomsfall.

Direktersättning kan du använda i samband med mottagning via chatt, men omfattar ännu inte video- eller telefonmottagningar. I dessa fall kan du söka ersättning efter att ha betalat fakturan.

För att fatta ett ersättningsbeslut behöver vi alltid information om läkarbesöket och kostnaderna. Om ersättningen inte undantagsvis går att hantera via direktersättning, debiteras läkararvodet från ditt betalkort. Läkarstationen gör även i detta fall en skadeanmälan för din räkning, och vi kontaktar dig per telefon eller via Mina sidor för att behandla ersättningsärendet snarast möjligt.

Vad kostar besök på en distansmottagning?

Att besöka en läkarmottagning på distans är i allmänhet ett förmånligare alternativ än vanliga läkarbesök. 

Se priser på Mehiläinens webbplats

Se priser på Terveystalos webbplats

Läkarbesök vid en läkarstation

Direktersättning underlättar besök hos läkaren, eftersom läkarstationen kan göra en skadeanmälan på dina vägnar. Då betalar du oftast bara självrisken, och If betalar ersättningen direkt till vårdinrättningen. Eftersom du inte behöver göra en skadeanmälan i efterhand kan du koncentrera dig på att ta hand om dig själv eller ditt sjuka barn. 

Vid större ingrepp, t.ex. en operation, skickar läkaren en begäran om betalningsförbindelse till If, varpå vi kontaktar dig.

  1. Boka läkartid vid Terveystalo, Mehiläinen, Aava eller Pikkujätti.
  2. Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning från If för din räkning.
  3. På mottagningen debiteras i samband med direktersättning endast den självrisk som ingår i din försäkring. I vissa fall kan beslutet om direktersättning inte fattas omedelbart, och då betalar du först själv för läkarbesöket . Din skadeanmälan har oavsett redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
  4. Direktersättning gäller endast läkararvoden, så kom ihåg att själv söka ersättning för de läkemedel som läkaren har ordinerat.

Om du använt tjänster någon annanstans än hos Mehiläinen, Terveystalo, Aava eller Pikkujätti, sök ersättning för kostnader.

Betalningsförbindelse för undersökningar eller ingrepp

Du kan få en betalningsförbindelse för större enskilda undersökningar eller ingrepp, t.ex. en magnetundersökning eller en operation. Oftast skickar läkarstationerna en begäran om betalningsförbindelse till If på dina vägnar.

Hur får jag en betalningsförbindelse?

I regel beviljar vi betalningsförbindelser åt våra samarbetspartners, dvs. Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti, Aava och Orton.

  • I allmänhet skickar läkarstationerna i ditt namn en betalningsförbindelse till If.
  • Om du råkat ut för en olycka behöver vi en skadeanmälan innan vi kan handlägga  betalningsförbindelsen. Fyll i en skadeanmälan.
  • Vi handlägger betalningsförbindelser snarast möjligt och meddelar läkarstationen och dig om vårt beslut. När betalningsförbindelseärendet har behandlats, ser du alltid beslutet om ärendet på Mina sidor.
  • Om du inte ännu har gjort en tidsbokning, kommer läkarstationen att kontakta dig efter beslutet om betalningsförbindelse för att boka tid till ingrepp eller undersökning.
  • Du behöver inte ta hand om kostnaderna för vården –  oftast betalar du endast försäkringens självrisk som läkarstationen fakturerar dig. Självriskens storlek hittar du i försäkringens uppgifter under Mina försäkringar