Om du insjuknar eller skadar dig och behöver läkarvård
Enkel och snabb hjälp via distansläkare
Med distansläkare avses mottagning av läkare eller sjukskötare som du når via chatt. Du kan vid behov lägga till bilder till chattkonversationen, vilket hjälper läkaren att göra en diagnos.
Distansläkartjänsten är dataskyddad och möjliggör att du snabbt får kontakt med en läkare, när du behöver det. Distansläkaren ger råd och vårdrekommendationer och vid behov ordinerar läkaren mediciner eller ger en remiss till vidare undersökningar. Läs mer om distansläkartjänsten.
-
Distansläkare vid Mehiläinen
Besök hos Mehiläinens distansläkare dvs. Digikliniken förutsätter ingen tidsbeställning och tjänsten har öppet dygnet runt.
Distansläkare vid Mehiläinen
-
Distansläkare vid Terveystalo
Besök hos Terveystalos distansläkare dvs. Läkarchatt 24/7 förutsätter ingen tidsbeställning och tjänsten har öppet dygnet runt.
Distansläkare vid Terveystalo
Tilläggsuppgifter om direktersättning och anvisningar för hur du kan aktivera direktersättningtjänsten i en app och hur du kan uppsöka läkare på distans.
Direktersättning sparar tid och besvär
När du aktiverat direktersättningstjänsten i distansläkarappen gör läkarstationen för chatt-besöket en skadeanmälan för din räkning. Oftast betalar du endast självrisken och If betalar ersättningen direkt till läkarstationen. Direktersättning fungerar i de flesta sjukdomsfallen. Direktersättningstjänsten används i samband med chatt-besök, men omfattar inte ännu mottagningar via video eller telefon.
För att göra ersättningsbeslut behövs alltid uppgifter om läkarbesöket och kostnaderna. Om ersättningen inte kan skötas via direktersättningstjänsten, debiteras distansläkararvodet direkt från betalningskortet. Läkarstationen gör också i sådana fall en skadeanmälan för din räkning, varvid vi kontaktar dig för att handlägga ärendet snarast möjligt per telefon eller via Mina sidor.
Så här besöker du en läkarmottagning på distans vid Mehiläinen
Distansläkare vid Mehiläinens Digiklinik förutsätter ingen tidsbokning och tjänsten har öppet dygnet runt.
- Ladda ner MinMehiläinen-appen till telefonen.
- Lägg till dig själv och ditt barn som användare. När du ansluter en familjemedlem till din profil, visas uppgifterna automatiskt för barn under 12 år som står under din vårdnad. I fråga om 12-17-åriga barn år ska en samtyckesblankett för anslutning till familjeprofilen fyllas i vid ett av Mehiläinens verksamhetsställen. Du kan också ta en utskrift på blanketten via Mehiläinens webbsida, skriva under och leverera den till Mehiläinen.
Samtyckesblanketten ska förnyas när barnet fyller 15 år.
- Aktivera direktersättningstjänsten i fråga om personer med Ifs sjukförsäkring.
Välj i appen under Egna uppgifter
MinMehiläinen > Mera > Egna uppgifter > Försäkringsbolag > If Vakuutus
- Lägg till betalkort och FPA-kortets uppgifter. Betalkort kan användas t.ex. för att betala självrisken.
Välj i appen under Egna uppgifter
MinMehiläinen > Mera > Egna uppgifter > Lägg till betalkort / FPA-kort
- Börja chatten. Digiklinikens läkare dejourerar dagligen kl. 7–23 och sjukskötare gör en bedömning av vårdbehov nattetid (kl. 23–7).
- Om du vill diskutera barnets sjukdom, välj barnets namn i menyn.
Så här besöker du en läkarmottagning på distans vid Terveystalo
Distansläkare vid Terveystalos Läkarchatt 24/7 förutsätter ingen tidsbokning och tjänsten har öppet dygnet runt.
- Ladda ner Terveystalo-appen till telefonen.
- Familjemedlemmar går inte ännu att lägga till i den egna profilen. I fråga om barn ska du som vid vanliga läkarbesök betala läkararvodena och sedan anmäla kostnaderna till oss.
- Aktivera direktersättningstjänsten
Välj i appen under Egna uppgifter
Egna uppgifter > Försäkringsbolag > If Försäkring aktiverad
- Lägg till FPA-kortets uppgifter. Betalkortet kan behövas t.ex. vid betalning av självrisken.
Välj i appen under Egna uppgifter
Egna uppgifter > Betalning / FPA-kort
- Efter att du har aktiverat direktersättningstjänsten hittar du under Distansärenden-menyn Läkarchatt 24/7 för Ifs kunder. Börja chatten. Läkarna dejourerar 24/7.
Läkarbesök på läkarstation
Med hjälp av direktersättningen är det enklare en någonsin att besöka läkaren, eftersom läkarstationen gör en skadeanmälan för din räkning. Oftast betalar du endast självrisken och If betalar ersättningen direkt till läkarstationen. På detta sätt kan du koncentrera dig på att ta hand om ditt sjuka barn eller dig själv, då du inte behöver sköta om att göra skadeanmälan i efterskott.
Vid större ingrepp, t.ex. en operation, skickar läkaren begäran om betalningsförbindelse till If varefter vi kontaktar dig.
- Boka tid hos en läkare vid Terveystalo, Mehiläinen, Aava eller Pikkujätti.
- Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning från If för din räkning.
- Vid läkarbesöket debiteras i samband med direktersättningen endast den självrisk som ingår i din försäkring. Under vissa omständigheter kan beslutet om direktersättning inte ges direkt, och du betalar besöket först själv. Din ersättningsansökan har trots detta redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
- Direktersättning gäller endast läkararvoden, så kom därför ihåg att själv ansöka om försäkringsersättning för medicin som ordinerats av läkaren.
Du kan få en betalningsförbindelse för större enskilda undersökningar eller ingrepp, t.ex. en magnetundersökning eller en operation. Oftast skickar läkarstationerna begäran om betalningsförbindelse till If för din räkning.
Betalningsförbindelse vid större enskilda undersökningar eller ingrepp
- Vi handlägger betalningsförbindelser utgående från läkarutlåtanden som läkarstationen eller du har skickat till oss.
- Om du råkat ut för en olycka behövs en skadeanmälan före vi kan handlägga en betalningsförbindelse. Du kan göra en skadeanmälan på Mina sidor.
- Vi handlägger betalningsförbindelser snarast möjligt och meddelar läkarstationen och dig om vårt beslut. När betalningsförbindelseärendet har behandlats, ser du alltid beslutet om ärendet på Mina sidor.
- Om du inte ännu har gjort en tidsbokning, kommer läkarstationen att kontakta dig efter beslutet om betalningsförbindelse för att boka tid till ingrepp eller undersökning.
- Du behöver inte ta hand om kostnaderna för vården – oftast betalar du endast försäkringens självrisk som läkarstationen fakturerar dig. Självriskens storlek hittar du i försäkringens uppgifter under Mina försäkringar.
-
Vanliga frågor
Se svaren på de vanligaste frågorna våra kunder brukar ställa oss om ersättningsärenden.
Vanliga frågor
-
Behöver du läkare utomlands?
Se anvisningar för hur du kan söka dig till läkare utomlands.
Läkare utomlands
-
Sök ersättning för vårdkostnader
Har du redan betalat för läkemedels- eller vårdkostnader och vill du få ersättning för dem?
Sök ersättning för vårdkostnader