Om du blir sjuk eller skadar dig och behöver läkarvård

Läkarbesök går i allmänhet att sköta hos en distansläkare smidigt utan tidsbokning. Då du uträttar dina ärenden på en distansmottagning eller läkarstation kan du låta dem göra en skadeanmälan på dina vägnar.

Enkelt att få hjälp från distansläkaren

Med distansläkare avses en läkar- eller sjukskötarmottagning som du kan nå via en app eller en distanstjänst. I tjänsten sköter du dina ärenden via en skyddad förbindelse, och du får kontakt med en läkare precis när du behöver det. Vid behov kan kan du lägga till bilder till chattkonversationen för att läkaren ska kunna ställa en diagnos. Distansläkaren ger dig råd och vårdrekommendationer samt ordinerar mediciner eller ger en remiss till vidare undersökningar enligt behov.

Vid hälsorelaterade frågor och ärenden, exempelvis när du behöver veta om vårdbehovet är akut, får du hjälp av en sjukskötare dygnet runt. Ifs hälsorådgivning 010 19 18 55 (lna/msa) ger dig råd och vårdrekommendationer och vid behov hänvisas du till en läkare.

Distansmottagning och direktersättning

Se anvisningar för hur du bokar tid till en distansmottagning och hur du aktiverar direktersättning i din mobilapp.

Läkarbesök vid en läkarstation

Direktersättning underlättar besök hos läkaren, eftersom läkarstationen kan göra en skadeanmälan på dina vägnar. Då betalar du oftast bara självrisken, och If betalar ersättningen direkt till vårdinrättningen. Eftersom du inte behöver göra en skadeanmälan i efterhand kan du koncentrera dig på att ta hand om dig själv eller ditt sjuka barn. 

Vid större ingrepp, t.ex. en operation, skickar läkaren en begäran om betalningsförbindelse till If, varpå vi kontaktar dig.

  1. Boka läkartid vid Terveystalo, Mehiläinen, Aava eller Pikkujätti.
  2. Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning från If för din räkning.
  3. På mottagningen debiteras i samband med direktersättning endast den självrisk som ingår i din försäkring. I vissa fall kan beslutet om direktersättning inte fattas omedelbart, och då betalar du först själv för läkarbesöket . Din skadeanmälan har oavsett redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
  4. Direktersättning gäller endast läkararvoden, så kom ihåg att själv söka ersättning för de läkemedel som läkaren har ordinerat.

Om du använt tjänster någon annanstans än hos Mehiläinen, Terveystalo, Aava eller Pikkujätti, sök ersättning för kostnader.

Betalningsförbindelse för undersökningar eller ingrepp

Du kan få en betalningsförbindelse för större enskilda undersökningar eller ingrepp, t.ex. en magnetundersökning eller en operation. Oftast skickar läkarstationerna en begäran om betalningsförbindelse till If på dina vägnar.