Personskada på resa eller annullerad resa

Se anvisningar, om du blivit sjuk eller råkat ut för en olycka utomlands eller om din resa annullerats, avbrutits eller du om du blivit försenad till avresan eller under resan.

Gör så här, om du insjuknar eller råkar ut för en olycka utomlands

  1. Uppsök läkare eller sjukhus. Se Ifs avtalsläkare.
  2. Visa upp ditt reseförsäkringskort eller -intyg som bevis på att du har en giltig reseförsäkring. Reseförsäkringskortet hittar du på Mina sidor under Mina försäkringar och If Reseförsäkring. Mina sidor går enklast att använda i If Mobil-appen.
  3. Ifs avtalspartners fakturerar oss i allmänhet direkt. Ibland godkänner också andra läkarstationer resenärförsäkringskortet som betalmedel.
  4. Gör skadeanmälan och sök ersättning, om reseförsäkringskortet eller -intyget inte godkänns som betalmedel.
  5. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Om det är en nödsituation

Om du behöver akut sjukvård utomlands, ring +358 10 19 19 99.

Se anvisningar, om din resa avbryts.

Vanliga frågor om personskada på resa.

Ersättning av vårdkostnader

Vi kan bl.a. behöva ett läkarutlåtande, verifikat över betalda vårdkostnader och resan för hanteringen av ditt ersättningsärende. Vi kontaktar dig, om vi behöver dessa tilläggsuppgifter eller verifikat.

Sjukdom under resa

Med resesjukdom avses en plötslig och oväntad sjukdom som kräver läkarvård under resan eller 14 dygn från resans slut. 

Vi ersätter vårdkostnader såsom bl.a. läkararvoden, mediciner, undersökning och sjukvård samt sjuktransport- och resekostnader tills rentav 90 dagar har förflutit från det att läkarvården inleddes.

Olycksfall under resa

Med reseolycksfall avses en plötslig händelse som orsakar kroppsskada, som inträffar utan att du själv har bidragit till det och till följd av en yttre faktor.

Vi ersätter vårdkostnader såsom bl.a. läkararvoden, mediciner, undersökning och sjukvård samt sjuktransport- och resekostnader ersätts från försäkringen tills rentav tre år har förflutit från tidpunkten för olycksfallet.

Transport från utlandet till Finland

I allvarliga sjukdoms- eller olycksfall ersätter vi specialtransport från resmålet till Finland med ambulansflyg om transporten på medicinska grunder är nödvändig. Därtill ersätter vi rese- och inkvarteringskostnader för ledsagaren vid behov. Specialtransporter ska alltid avtalas med oss på förhand. Ring 010 19 19 19 eller skicka ett meddelande till oss på Mina sidor.

Om din resa annulleras, avbryts eller du blir försenad på resan

Annullerad resa

Med annullering av resa avses att avresan förhindras helt och hållet och att man därför inte heller har hunnit resa hemifrån. Med annullering av resa avses inte utflykter eller resor som annullerats framme på resmålet.

Reseförsäkringen ersätter annullerade resor vid dödsfall, allvarligt olycksfall eller allvarligt, plötsligt och oväntat insjuknande som drabbat den försäkrade eller den försäkrades nära anhöriga, som på ett tvingande sätt förhindrar avresan.

Gör så här, om du blir tvungen att avboka din resa

  1. Sök vård hos en läkare, om du drabbats av en sjukdom eller olycka som hindrar dig från att resa.
  2. Avboka resan hos researrangören.
  3. Sök i första hand ersättning från researrangören (t.ex. resebyrå, flygbolag, hotell) och spara verifikat för den ersättning som betalats ut.
  4. För återstående kostnader kan du söka ersättning från reseförsäkringen.
  5. Gör skadeanmälan.
  6. Vi kontaktar dig, om vi behöver läkarintyg för orsaken till annullering, resebiljetter, betalningsverifikat eller andra tilläggsutredningar.
  7. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  8. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Avbrott i resa

Med avbrott i resa avses att att en redan påbörjad resa ändras om den försäkrade blir intagen på sjukhus eller tvingas återvända till sin avreseort i Finland avvikande från den ursprungliga reseplanen.

Reseförsäkringen ersätter avbrott i resa i händelse att den försäkrade eller en nära anhörig har avlidit, råkat ut för ett allvarligt olycksfall eller plötsligt och allvarligt insjuknat under resan, vilket därmed orsakar tvingande avbrott i resan.

Gör så här vid avbrott i resa

  1. Gör skadeanmälan
  2. Vi kontaktar dig, om vi behöver läkarintyg, resebiljetter, betalningsverifikat eller övriga tilläggsutredningar.
  3. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  4. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Försening från resa

Med försening från resa avses att den försäkrade på tur- eller returresan inte hinner fram i tid till avgångsplatsen för en flyg-, båt-, tåg- eller bussresa som bokats på förhand, vilket leder till missad anslutning.

Vi ersätter inte dröjsmål i resan, även om det skulle handla om ett längre dröjsmål som hade orsakat extra kostnader.

Orsaken till förseningen

Som orsak till förseningen räknas att fortskaffningsmedlet försenas eller förhindras att ta sig fram på grund av väderleksförhållanden, tekniskt fel, trafikolycka, brottslig handling eller myndighetsbestämmelse.

Så här söker du ersättning vid försening från resa:

  1. Gör skadeanmälan
  2. För skadehanteringen behöver vi verifikat för den ursprungliga resan och extra kostnader som härrör från förseningen samt en utredning av orsaken till förseningen.
  3. Om vi behöver andra tilläggsutredningar, kontaktar vi dig.
  4. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  5. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Exempel - Flyget är försenat

Semesterflyget från Rhodos till Helsingfors försenas med 6 timmar på grund av ett tekniskt fel i planet. I Helsingfors har anslutningsflyget till Rovaniemi redan gått och du blir tvungen att köpa en ny flygbiljett för sträckan Helsingfors–Rovaniemi i stället för den flygbiljett som gått förlorad.

En försening från resa innebär enligt försäkringsvillkoren att man är försenad till avresan, och då ersätter reseförsäkringen också extra kostnader som härrör från en ny flygbiljett.

Exempel 2 - Flyget har ställts in

Du befinner dig på flygfältet i tid, men på grund av storm flyttas ditt flyg till Paris fram till nästa dag. Dröjsmålet orsakar extra kostnader för en hotellnatt i väntan på nästa dags flyg.

Försening från resa ersätts enligt försäkringsvillkoren inte i det här fallet, eftersom det inte är fråga om försening från avgångsplatsen i samband med en resa som bokats på förhand. Kostnaderna ersätts således inte ur reseförsäkringen, och då lönar det sig att höra sig för om möjligheten till ersättning av flygbolaget.

Naturkatastrof, terrordåd eller annan kris på resmålet

Reseförsäkringen ersätter resor som annullerats eller avbrutits på grund av t.ex. en naturkatastrof eller terrorism på resmålet. Också psykoterapi ersätts för högst fem gånger efter resan, t.ex. om orsaken är terrorism på resmålet.

  • Du kan få ersättning vid annullering av resa, om det är mindre än 14 dygn till resans början och resmålet drabbas av en krissituation.
  •  Du kan få ersättning vid avbrott i resa, om beslutet om att avbryta resan görs inom 48 timmar efter att krissituationen börjat.

Om du vill annullera eller avbryta din resa på grund av en krissituation

  1. Sök i första hand ersättning från researrangören, flygbolaget och/eller inkvarteringsstället, om din resa annulleras eller avbryts.
  2. Om det inte går att få ersättning någon annanstans, kan du få ersättning från din reseförsäkring.
  3. Gör skadeanmälan
  4. Vi kontaktar dig, om vi behöver ett läkarutlåtande, resebiljetter, kvitton eller andra tilläggsutredningar.
  5. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  6. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.