Henkilövahinko matkalla tai matkan peruuntuminen

Katso toimintaohjeet, jos sairastuit tai sinulle sattui tapaturma ulkomailla. Tai jos matkasi peruuntui, keskeytyi tai myöhästyit matkalta.

Jos olet hakemassa korvausta yrityksen tai työnantajan ottamasta vakuutuksesta, katso toimintaohjeet yritysasiakkaille.

Sairastuminen tai tapaturma matkalla

Soita Ifin matka-apuun +358 10 19 19 99

  • neuvomme sinulle lähimmän suositellun hoitopaikan
  • kerromme mitä vakuutuksesi korvaa
  • autamme, jos tarvitset esimerkiksi maksusitoumuksen hoitoa varten.

Voit myös siirtyä suoraan etälääkärille tai hakeutua itse lääkäriin.

  • Etälääkäri sopii hyvin tilanteisiin, joissa ei vaadita potilaan fyysistä tutkimista. Tavoitat suomenkielisen lääkärin nopeasti mistä päin maailmaa tahansa.

Korvauksen hakeminen lääke- ja hoitokuluista

Jos maksoit lääkärikäynnin itse tai sinulle on tullut lääkekuluja.

Keskustele etälääkärin kanssa

Etälääkäri kulkee mukanasi matkalla

Terveystalon Lääkäri-chat 24/7 -palvelun kautta tavoitat lääkärin sekunneissa mistä päin maailmaa tahansa.

Chat-vastaanotolla voidaan hoitaa asioita, jotka eivät vaadi potilaan fyysistä tutkimista. Tällaisia ovat mm. flunssan oireet, virtsatietulehdukset, allergiat, ihottumat, hyönteisten pistot ja silmätulehdukset. Parhaimmassa tapauksessa vältät lääkärissäkäynnin kokonaan.

Lääkäri-chat -palvelun kautta on mahdollista saada sähköinen resepti EU- ja ETA-maihin. Jo ennen matkan alkua alkanutta sairauden hoitoa tai reseptin uusimista ei korvata matkavakuutuksesta.

Toimintaohjeet Lääkäri-chat -palvelun käyttöön

  1. Avaa Terveystalon Lääkäri-chat -palvelu ja aloita chat-keskustelu.
  2. Matkavakuutuksessa ei ole omavastuuta.
  3. Maksa etälääkärikäynti Terveystalo-sovelluksessa tai verkkopalvelussa ja hae korvausta kuluista.

Matkavakuutuksessa ei toistaiseksi ole käytössä suorakorvausta. Jos olet aiemmin aktivoinut Ifin suorakorvauksen Terveystalo-sovelluksessa, mainitse lääkärille, että olet ulkomailla ja maksat käyntisi suorakorvauksen sijaan itse.

Käynti lääkäriasemalla tai sairaalassa

Näin toimit lääkäriasemalla tai sairaalassa ulkomailla

Huomioithan, että eri maissa ja hoitopaikoissa voi olla tästä poikkeavia käytäntöjä.

  1. Katso kartasta lähin suosittelemamme hoitopaikka.
  2. Näytä matkavakuutuskortti lääkärissä, sillä jotkin lääkäriasemat voivat laskuttaa suoraan Ifiä.
  3. Jos suoralaskutus ei onnistu tai hakeuduit hoitoon muualle kuin suositeltuun hoitopaikkaan, maksa tutkimusten ja hoidon kustannukset ensin itse.
  4. Tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta, jos maksoit lääkärikäynnin itse tai jos sinulle tulee lääkekuluja.
  5. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Usein kysyttyä henkilövahingoista matkalla.

Julkinen sairaanhoito EU- tai ETA-maassa

Monissa Euroopan maissa julkinen sairaanhoito on korkeatasoista eikä yksityisiä klinikoita ole laajalti saatavilla. Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla (EHIC) saat julkisen terveydenhuollon palvelut samaan hintaan kuin paikalliset EU- ja ETA-maissa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Irlannissa.

Sairaanhoito Yhdysvalloissa

Hoito Yhdysvalloissa yleensä on erittäin kallista ja laskutusprosessit monimutkaisia. Siksi on tärkeää, että otat aina yhteyttä Ifin matka-apuun ennen kuin hakeudut lääkäriin.

Matkavakuutuskortti tai -todistus

Jos joudut matkasi aikana sairaalaan, tarvitset  Matkavakuutustodistuksen (Travel Insurance Certificate) osoittamaan, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus. Matkavakuutuskortti kulkee mukanasi maailmalla If Mobiili -sovelluksessa tai voit ladata todistuksen Omilta sivuilta.

Lataa matkavakuutustodistus

Maksusitoumus hoitoa varten

Jos matkavakuutustodistusta ei hyväksytä hoitopaikassa, voit pyytää maksusitoumuksen tutkimukseen tai toimenpiteeseen Ifin matka-avusta +358 10 19 19 99.

Ifin suosittelemat hoitopaikat kartalla

Katso lähimmät lääkäriasemat ja sairaalat sallimalla paikannus:

Tai kirjoita sijaintisi hakukenttään:

. . .

Jos matkakohteessasi ei ole Ifin suosittelemaa hoitopaikkaa, voit käydä missä tahansa lääkäriasemalla ja hakea korvauksen jälkikäteen.

Lääkäriverkostoa hallinnoi Falck Global Assistance.

Hoitokulujen korvaaminen

Korvausasiasi käsittelyä varten saatamme tarvita mm. lääkärinlausuntoja, hoitokulutositteita ja tositteen matkasta. Mikäli tarvitsemme näitä asiakirjoja, olemme sinuun yhteydessä.

Sairastuminen matkalla

Matkasairaus on matkan aikana alkanut, odottamaton ja äkillinen sairastuminen, joka on edellyttänyt lääkärin hoitoa matkan aikana tai 14 vrk kuluessa matkan päättymisestä.

Korvaamme hoitokuluja mm. lääkärinpalkkiot, lääkkeet, tutkimuksen ja hoidon sekä sairaankuljetus- ja matkakuluja jopa 90 päivän ajalta lääkärin hoidon alkamisesta.

Tapaturma matkalla

Matkatapaturma on matkan aikana sattunut äkillinen, ruumiinvamman aiheuttava odottamaton tapahtuma, joka sattuu tahtomattasi ja ulkoisen tekijän vaikutuksesta. Tapaturmaksi katsotaan myös mm. lämpöhalvaus, auringonpistos ja paleltuminen.

Korvaamme hoitokuluja mm. lääkärinpalkkiot, lääkkeet, tutkimuksen ja hoidon sekä sairaankuljetus- ja matkakuluja jopa kolmen vuoden ajalta tapaturman sattumisesta.

Kuljetus ulkomailta Suomeen

Vakavassa matkan sairaus- tai tapaturmatapauksessa korvaamme erityiskuljetuksen matkakohteesta Suomeen jopa ambulanssilennolla mikäli se on lääketieteellisesti arvioiden tarpeellista. Lisäksi korvaamme tarvittaessa myös saattajan matka- ja majoituskuluja. Erityiskuljetuksesta on aina sovittava etukäteen. Soita 010 19 19 19 tai lähetä viesti Omien sivujen kautta.

Jos matkasi peruuntuu, keskeytyy tai myöhästyit matkalta

Matkan peruuntuminen

Matkan peruuntumisella tarkoitetaan sitä, että matkalle lähtö estyy kokonaan eikä matka ole ehtinyt alkaa kotiovea pitemmälle. Matkan peruuntumisella ei tarkoiteta matkakohteessa aiotun matkan tai retken peruuntumista.

Matkavakuutuksesta voidaan korvata matkan peruuntuminen, jos peruuntuminen johtuu vakuutetun tai hänen lähiomaisensa kuolemasta, vakavasta tapaturmasta tai vakavasta, odottamattomasta ja äkillisestä sairastumisesta, joka pakottavasti estää matkalle lähdön.

Toimi näin, jos joudut perumaan matkasi

  1. Hakeudu lääkärin hoitoon, jos oma sairastumisesi tai tapaturma estää matkalle lähtösi.
  2. Peru matka matkanjärjestäjälle.
  3. Hae ensin korvausta matkanjärjestäjältä (esim. matkatoimisto, lentoyhtiö, hotelli) ja säilytä tositteet maksetusta hyvityksestä.
  4. Jäljelle jäävistä kuluista voit hakea korvausta matkavakuutuksesta.
  5. Tee vahinkoilmoitus
  6. Jos tarvitsemme lääkärintodistuksen matkan peruuntumisen syystä, matkalippuja, kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.
  7. Käsittelemme korvaushakemuksesi mahdollisimman pian.
  8. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Matkan keskeytyminen

Matkan keskeytymisellä tarkoitetaan alkaneen matkan muuttumista siten, että vakuutettu joutuu sairaalahoitoon tai palaamaan lähtöpaikkakunnalleen Suomeen alkuperäisestä matkasuunnitelmasta poiketen.

Matkavakuutuksesta voidaan korvata matkan keskeytyminen silloin, kun se johtuu vakuutetun tai hänen lähiomaisensa kuolemasta, vakavasta tapaturmasta tai vakavasta ja odottamattomasta sairastumisesta.

Toimi näin, jos matkasi keskeytyy

  1. Tee vahinkoilmoitus
  2. Jos tarvitsemme lääkärintodistuksen, matkalippuja, kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.
  3. Käsittelemme korvaushakemuksesi mahdollisimman pian.
  4. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Matkalta myöhästyminen

Matkalta myöhästymisellä tarkoitetaan sitä, ettei etukäteen varatun lento-, laiva-, juna- tai linja-automatkan alkamispaikkaan ehditä meno- tai paluumatkalla ja jatkoyhteys menetetään.

Matkanteon viivästymistä ei korvata, vaikka viivästyminen olisi kestoltaan pitkä ja siitä aiheutuisi lisäkuluja.

Myöhästymisen syy

Myöhästymisen syinä voivat olla kulkuneuvon myöhästyminen tai sen kulun estyminen sään, teknisen vian, liikenneonnettomuuden, rikollisen teon tai viranomaisen määräyksen johdosta.

Näin haet korvausta, jos myöhästyt matkalta

  1. Tee vahinkoilmoitus
  2. Vahinkoilmoitusta varten tarvitsemme tositteet alkuperäisestä matkasta ja myöhästymisestä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista sekä selvityksen myöhästymisen syystä.
  3. Jos tarvitsemme muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.
  4. Käsittelemme korvaushakemuksesi mahdollisimman pian.
  5. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Esimerkkitapaus - lento myöhässä

Lomalento Rodokselta Helsinkiin myöhästyy kuusi tuntia koneeseen tulleen teknisen vian vuoksi. Helsingissä jatkolento Rovaniemelle on jo ehtinyt lähteä, ja tilalle joudutaan ostamaan uusi lentolippu välille Helsinki–Rovaniemi.

Kyseessä on vakuutusehtojen tarkoittama matkalta myöhästyminen, ja ylimääräinen kulu uudesta lentolipusta korvataan matkavakuutuksesta.

Esimerkkitapaus - lento peruttu

Lentokentälle on ehditty ajoissa, mutta myrskyn vuoksi lento Pariisiin joudutaan viime hetkellä siirtämään seuraavaan päivään. Viivästymisen takia aiheutuu ylimääräisiä kuluja hotelliyöstä seuraavan päivän lentoa odottaessa.

Kyseessä ei ole vakuutusehtojen tarkoittama matkalta myöhästyminen, sillä etukäteen varatusta lentomatkan alkamispaikasta ei ole myöhästytty. Aiheutuneet kulut eivät ole matkavakuutuksesta korvattavia, vaan korvausta kannattaa tiedustella lentoyhtiöltä.

Luonnonkatastrofi, terrori-isku tai muu kriisi matkakohteessa

Matkavakuutuksesta korvataan matkan peruuntuminen ja keskeytyminen esimerkiksi luonnonkatastrofin tai terrori-iskun sattuessa. Lisäksi korvataan myös psykoterapiaa matkan jälkeen enintään viisi käyntiä, jos hoidon syynä on esimerkiksi matkakohteessa tapahtunut terrori-isku.

  • Voit saada korvausta matkan peruuntumisesta, jos matkasi alkuun on alle 14 vuorokautta matkakohteessasi tapahtuneesta kriisitilanteesta.
  • Voit saada korvausta matkan keskeytymisestä, jos olet aloittanut matkan uudelleenjärjestelyt 48 tunnin kuluessa matkakohteessasi tapahtuneesta kriisitilanteesta.

Jos haluat peruuttaa tai keskeyttää matkasi kriisitilanteen takia

  1. Hae ensin korvausta matkan keskeytymisestä tai peruuntumisesta matkanjärjestäjältä, lentoyhtiöltä ja/tai majoituspaikastasi.
  2. Jos et saa muualta korvausta, voit saada korvausta matkavakuutuksestasi.
  3. Tee vahinkoilmoitus
  4. Jos tarvitsemme lääkärintodistuksen, matkalippuja, kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.
  5. Käsittelemme korvaushakemuksesi mahdollisimman pian.
  6. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Hei! Oliko tällä sivulla oleva tieto sinulle hyödyllistä?

Sivun sisältö oli hyödyllistä

Älä kirjoita palautteeseen henkilötietoja, kuten nimeä, puhelinnumeroa, sähköpostia, osoitetta tai muita arkaluonteisia tietoja.

Et voi hoitaa vakuutusasioitasi tai jättää yhteydenottopyyntöä tämän palautelomakkeen kautta. Emme voi vastata jättämääsi palautteeseen. Jos haluat vastauksen, lähetäthän meille viestin Omien sivujen kautta.

* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään...