Vanliga frågor: Ersättning och skadeärenden
Här hittar du svar på vanliga frågor om ersättning och hantering av skadeärenden!
Hur lång tid tar skadehanteringen innan jag får ett ersättningsbeslut?
När du anmäler skada/sjukdom via nätet tas ditt ärende genast upp till behandling eller senast nästa vardag.
Vi handlägger 70 % av alla skador inom ett dygn. I de flesta fall får du alltså ett ersättningsbeslut med en gång.
Handläggningen kan ta längre tid om vi behöver verifikationer eller tilläggsutredningar. Exempelvis i fråga om byggnadsskador, där orsaken till skadan måste redas ut, behöver en längre handläggningstid än vanligt.
Efter att du fyllt i skadeanmälan syns detta om en stund i If Mobil och på Mina sidor i Mina skador-mellanbladet. Ifall din skadeanmälan kräver tilläggsutredningar, ser du en begäran om utredning på Mina sidor under skadan du anmält. Också ersättningsbesluten syns i Mina skador-mellanbladet.
Hur vet jag om If ersätter min skada/sjukdom?
Varje skadefall är individuellt. Först när skadan har inträffat och vi känner till omständigheterna kring skadefallet, kan vi ta ställning till om skadan är ersättningsgill eller inte.
Gör skadeanmälan och skicka de tilläggsutredningar vi begär vid behov. Du binder dig inte till något genom att göra en skadeanmälan, och vid fordonsskador påverkar det här inte bonusarna.
Hur anmäler jag en skada?
På Vid skada-sidorna hittar du anvisningar för skadefall av olika slag. Vi rekommenderar att du lämnar in skadeanmälan över nätet, så du kan sköta saken när det passar dig bäst. Du behöver endast bankkoder för att logga in. Det går också att använda If Mobil-appen.
Du behöver inte lägga till bilagor till skadeanmälan utan vi ber dig att skicka dem separat vid behov. Vi tar ditt ärende upp till behandling och kontaktar dig snarast möjligt.
Du kan också anmäla en skada genom att ringa vår kundservice. I vissa fall, t.ex. om det gäller skada på mobiltelefon eller vindruta, är det enklare att sköta ärendet direkt via våra samarbetspartners.
Hur ska jag göra för att skicka in bilagor som hänför sig till mitt skadeärende?
Vår specialist överväger från fall till fall vilka verifikationer och kvitton som behövs. Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsuppgifter för skadehanteringen. Du behöver inte bifoga några bilagor i skadeanmälan, om vi inte begär detta separat.
Ifall du inte fått en begäran om tilläggsutredning, hittar du den på Mina sidor i Mina skador -mellanbladet. Genom att klicka på skadans rubrikrad hittar du skadans uppgifter och dokument. Öppna begäran om tilläggsutredning och följ anvisningarna.
Spara verifikationerna tills du har fått ett ersättningsbeslut.
I hur lång tid efter skadan kan jag ansöka om ersättning?
Det lönar sig att fylla i skadeanmälan utan dröjsmål efter att skadan inträffat.
Skadeanmälan ska ändå göras inom ett år från det att skadan har inträffat. Om den utsatta tiden gått ut kan man inte längre ansöka om ersättning.
Hur kan jag göra ändringar i min skadeanmälan eller dra tillbaka den?
Om du vill göra ändingar i din skadeanmälan eller om du vill dra tillbaka den, kan du skicka ett meddelande via Mina sidor eller ringa kundservicen.
Vad avses med självrisk?
Självrisken är den summa som du själv får stå för vid en skada. Ett avdrag i form av självrisk görs från den ersättning vi betalar till dig. Om ersättningens storlek är mindre än självrisken får du ingen ersättning från försäkringen.
Du kan kontrollera självriskens storlek på Mina sidor. Exempelvis är den vanligaste självrisken 150 euro för hemförsäkringar och 200 euro för kaskoförsäkringar.
Vad avses med försäkringsperiod?
Med försäkringsperiod avses en tisdperiod som varar ett år och som finns nedtecknat på ditt försäkringsbrev. Försäkringsperiodens längd är inte nödvändigtvis ett helt kalenderår, utan längden definieras genom försäkringsavtalet.
Vid början av en ny försäkringsperiod träder bl.a. eventuella förändringar i villkor och din självrisk i kraft. När du söker ersättning är det tidpunkten för kostnaderna som har uppstått (t.ex. i samband med läkarbesök) som avgör vilken försäkringsperiod ifrågavarande kostnader ersätts enligt.
Hur kontaktar jag en skadeinspektör?
Skadeinspektörerna är tekniska experter, som du når via vår kundservice.
Vid fordonsskador görs skadeinspektionen elektroniskt; våra skadeinspektörer kontrollerar fordonets skada och beviljar faktureringstillstånd utgående från bilder och kalkyl som verkstaden har skickat till oss. Våra skadeinspektörer hjälper dig i alla frågor som gäller skadeinspektion, inlösning eller reparation av ditt fordon.
Vanliga frågor om fordonsskador
Vart kan jag föra mitt fordon för skadeinspektion och reparation?
När du gjort skadeanmälan ger vi dig anvisningar för hur du ska gå till väga och information om de verkstäder som vi rekommenderar. Ta ditt fordon till någon av de samarbetsverkstäder som vi rekommenderar – via If Laatukorjaamo får du alltid snabb och yrkeskunnig service. If Laatukorjaamo står till din tjänst i Autoklinikkas verkstäder i Vanda (Rosendal), Esbo (Esboviken), Tammerfors, Åbo (Oriketo), Vasa och Uleåborg.
Det är alltid kunden som ingår avtal om reparationen med verkstaden, inte försäkringsbolaget.
Vad innebär inlösning?
Försäkringsbolaget löser in fordonet, om dess värde som skadat tillsammans med de uppskattade reparationskostnaderna överstiger fordonets gängse värde.
Med gängse värde avses det specificerade kontanta pris som man skulle ha fått för fordonet omedelbart före skadan.
Kaskoförsäkringen kan också om fatta inlösningsskydd, och vi betalar då ut en högre ersättning än det gängse värdet om fordonet går till inlösning.
Täcker min egen försäkring skador på en hyrbil?
Biluthyrningsfirman har försäkrat alla sina fordon. Således täcker din egen försäkring inte sådana skador. Om du t.ex. på semesterresan har hyrt en bil, iakttas självriskerna enligt den uthyrningsfirma som du anlitat.
När du hyr en bil från Ifs samarbetspartner med stöd av hyrbilstjänsten, tillämpas på en eventuell skada grundsjälvrisken i din egen försäkring. Om du vill kan du också på egen bekostnad köpa tilläggsskydd och tilläggstjänster från biluthyrningsfirman.
Hur framskrider skadeärendet?
- Gör skadeanmälan. Du kan anmäla skadan när det passar dig bäst – säkerställ först att allt är väl med dig själv.
- Du får anvisningar till Mina sidor/din e-post eller så ringer vi dig så fort som möjligt, i allmänhet nästa vardag.
- För ditt fordon till den verkstad som vi rekommenderar för skadeinspektionen och reparationen.
- Verkstaden och If utreder tillsammans skadorna på ditt fordon och möjligheten att reparera dem. Efter inspektionen kan du komma överens om en reparationstid med verkstaden. Om ditt fordon går till inlösning, kontaktar vi dig.
- När ditt fordon har reparerats, betala självrisken till verkstaden och återlämna en eventuell ersättande bil som du haft till ditt förfogande.
Hur får jag tillgång till en ersättande bil?
Om din kaskoförsäkring inkluderar hyrbilstjänst, får du en hyrbil till ditt förfogande för den tid som din egen bil repareras. Hyrbilstjänsten har ingen självrisk och utnyttjandet av tjänsten sänker inte bonusen.
Om din kaskoförsäkring inte inkluderar hyrbilstjänst och du behöver bil i ditt arbete, kan du få en ersättande bil till ditt förfogande förutsatt att du är den oskyldiga parten vid kollisionen. Då ersätter motpartens försäkringsbolag hyrbilen. I trafikförsäkringen är hyrestagarens självrisk 6 %.
Du får biluthyrningsfirmans uppgifter när du gjort skadeanmälan och valt verkstad. Vår bärgningstjänst hjälper dig också med att hyra bil.
- För hyrningen gäller biluthyrningsfirmans hyresvillkor (t.ex. transport av sällskapsdjur ska avtalas på förhand).
- Biluthyrningsfirman begär en säkerhet av dig. Som säkerhet fungerar oftast kreditkort.
- Ifs huvudsamarbetspartner är Hertz biluthyrning.
Vanliga frågor om personskador
Vad ska jag göra, om jag blivit skadad i trafiken?
Vi hoppas oavsett att du mår bra. Här har vi sammanställt anvisningar för vad du ska göra, om du skadat dig i en trafikolycka.
- Säkerställ att någon på olycksplatsen ringt nödnumret 112.
- Skriv upp registernumren för alla fordon som varit delaktiga i olyckan, om det är möjligt.
- Gå till läkaren direkt när det är möjligt, så får vård snabbt för eventuella kontusioner, försträckningar eller andra skador, varefter återhämtningen kan börja.
- Uppge i sjukhuset eller hos läkaren att du varit med om en trafikolycka. Ange därtill vilken roll du hade vid tidpunkten för olyckan, dvs. om du var förare eller passagerare och var exakt du satt i bilen. Utgående från de här uppgifterna kan sjukhuset eller läkarstationen främja ditt skadeärende.
Ska jag söka ersättning från FPA?
Ta alltid med FPA-kortet då du uppsöker läkare. I allmänhet drar läkarstationen och apoteket färdigt av FPA:s andel från kostnaderna.
Om FPA:s ersättningsandel inte har dragits av, ska du först ansöka om ersättningsandelen enligt sjukförsäkringslagen från FPA och därefter söka ersättning från din försäkring.
Ta kopior av kostnadsverifikaten innan du skickar verifikaten till FPA, eftersom vi kan behöva kopiorna för att fatta beslut i ersättningsärendet. Ansökan om ersättning från FPA ska göras inom sex månader från det att kostnaderna har betalats.
Hur fastställs personförsäkringens självrisk?
I personförsäkringar varierar självriskens storlek beroende på försäkringen. Du kan kontrollera självriskens storlek på Mina sidor.
Fast självrisk
Om din försäkring har en s.k. grundsjälvrisk, dras den av endast en gång per försäkringsperiod.
Exempel: Vilho har en vårdkostnadsförsäkring vars självrisk är 150 euro per försäkringsperiod.
Vilho har en öroninflammation som orsakar 120 euro i vårdkostnader. Från beloppet dras en grundsjälvrisk av, varvid ersättningssumman understiger försäkringens självriskandel.
Efter en månad gör Vilho ett kontrollbesök som orsakar 100 euro i vårdkostnader. Från ersättningssumman dras den återstående självrisken på 30 euro av och Vilho får 70 euro i ersättning. Försäkringsperiodens självrisk är nu använd.
Fast självrisk + 10 % av kostnaderna
I vissa försäkringar görs dessutom avdrag för 10 % av de kostnader som överstiger grundsjälvrisken, dock högst beloppet av den maximala grundsjälvrisken.
Exempel: Venla har en vårdkostnadsförsäkring, vars självrisk per försäkringsperiod är 150 euro + 10 % av kostnaderna.
Venla faller omkull på gården och bryter handen. Frakturen orsakar 320 euro i vårdkostnader. Från beloppet dras först en grundsjälvrisk på 150 euro av och 10 %, dvs. 17 euro dras av från det resterande beloppet (170 euro). Venla får 153 euro i ersättning.
Venla blir förkyld under försäkringsperioden. Vården orsakar 130 euro i kostnader. Från kostnaderna görs ett avdrag på 10 %, dvs. 13 euro. Venla får 117 euro i ersättning.
Hur söker jag ersättning för bestående men?
Med medicinska skador avses oftast bestående men. Omfattningen av ett bestående men bedöms genom invaliditetsklassificering.
Läs mer om invaliditetsklassificering på Social- och hälsovårdsministeriets sidor
Närmare bestämmelser om invaliditetsklassificering i Finlex
Den skadade personens individuella omständigheter, t.ex. yrke, typ av arbete eller hobbyer, inverkar inte på ersättningsgrunderna. Funktionsförmågan jämförs med funktionsförmågan hos en person som är i samma ålder och som är frisk, i enlighet med invaliditetsklassificeringens beslut.
Skydd i händelse av olycksfall
Om din försäkring inkluderar skydd i händelse av bestående men till följd av olycksfall, kan du söka ersättning tidigast ett år efter att olycksfallet inträffat. För beslut om bestående men ska du tillställa oss ett E-läkarutlåtande jämte en beskrivning av skadans status.
Skydd i händelse av sjukdom och olycksfall
Om din försäkring inkluderar Skydd i händelse av bestående men, kan du söka ersättning för bestående men till följd av sjukdom eller olycksfall. För beslut om bestående men ska du tillställa oss ett B-läkarutlåtande, om det bestående menet orsakats av sjukdom och ett E-läkarutlåtande jämte en beskrivning av skadans status, om det bestående menet orsakats av ett olycksfall.
Ersättningen för bestående men är inte skattepliktig inkomst.
Ersätts resekostnaderna till läkarstationen eller apoteket?
Resekostnader ersätts inte från personförsäkringen. Vi rekommenderar du läser mer om FPA:s anvisningar som gäller reseersättningar.
Ersätts fysioterapi?
Vård på grund av olycksfall
Du får ersättning för fysioterapi som ordinerats av en läkare efter operativa behandlingar eller gipsning och för högst 15 vårdtillfällen.
Vård på grund av sjukdom
Fysioterapi ersätts inte.
Tilläggsskydd för fysikalisk vård
Om din försäkring omfattar tilläggsskydd för fysikalisk vård, får du ersättning för fysioterapi som ordinerats av en läkare och för högst fem vårdtillfällen som utgör en del av den vård du fått på grund av sjukdom eller olycksfall.
Tilläggsskydd för vårdkostnader vid olycksfall
Om din försäkring omfattar tilläggsskydd för vårdkostnader vid olycksfall, får du ersättning för fysioterapi som ordinerats av en läkare och för högst fem vårdtillfällen per skada.
Ersätts terapi och undersökningar i samband med terapi?
Ersättning för vårdkostnader betalas inte ut för tal-, psyko-, närings- eller ergoterapi, neuropsykologisk terapi eller annan därmed jämförbar terapi, undersökning, vård eller rehabilitering.
Försäkringen ersätter exempelvis inte
- undersökningar av skolmognad
- neuropsykologiska undersökningar
- talterapi
- ergoterapi
- psykoterapi.
Exempel
Skolhälsovården rekommenderar att barnet genomgår neuropsykologisk utredning på grund av misstanke av ADHD. En sådan undersökning ersätts inte från försäkringen.
Maija är nedstämd och besöker en psykiaters mottagning. Läkarbesöket ersätts från Maijas vårdkostnadsförsäkring. Terapin som läkaren ordinerar ersätts inte från försäkringen.
Ersätts tandläkarbesök?
Från försäkringen ersätts kostnader för vård av tandskada till följd av olycksfall.
Tandvård till följd av andra orsaker, t.ex. tandvärk eller tandreglering är inte ersättningsbara.
Så här söker du ersättning för vård av tandskada till följd av olycksfall
- Gör skadeanmälan på Mina sidor
- Sök vård hos en tandläkare och be tandläkaren att ge förslag om behandling och en kostnadsberäkning.
- Vi skickar anvisningar till dig på Mina sidor.
- Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsutredningar. Oftast behöver vi tilläggsuppgifter om tandvård du fått tidigare för att klarlägga i hurdant skick tänderna har varit före skadan inträffade.
Vanliga frågor om personskador på resa
Ersätts vårdkostnader om en sjukdom som jag haft förvärras på resan?
Om en sjukdom som upprätthållits i god vårdbalans plötsligt och oväntat förvärras under resan, ersätter försäkringen akut vård som getts på resmålet under högst sju dagars tid, men inte andra kostnader.
En ersättning utbetalas däremot inte, om det är frågan om en sådan sjukdom vars undersökningar eller vårdåtgärder inte ännu har slutförts vid resans början.
Exempel
Den försäkrade har krankärlssjukdom som tack vare medicinering går att hantera. På en semesterresa i Spanien läggs den försäkrade in på sjukhus till följd av hjärtsymtom. Den försäkrade får sjukhusvård under fem dagars tid och kan inte återvända till hemlandet med den flygresa som bokats på förhand.
Försäkringen ersätter akut vård med karaktär av första hjälpen som getts på resmålet, i det här fallet ersätts hela sjukhusvistelsen. Försäkringen omfattar emellertid inte resekostnader som uppstått i samband med hemresan.
Ersätts kostnader som orsakats av graviditet?
Reseförsäkringen täcker inte vårdkostnader som härrör från uppföljning av en normal graviditet eller kostnader i samband med förlossning.
På graviditetsvecka 1-28 ersätts kostnader för akut vård med karaktär av första hjälpen i samband med läkarvård och undersökningar på resmålet under högst en (1) veckas tid, men inte andra kostnader. Akut vård kan vara nödvändig t.ex. i sådana fall där mamman plötsligt och oväntat drabbas av en stor blödning.
Efter graviditetsvecka 28 ersätts vårdkostnader inte.
Ersätts vårdkostnader för tandvärk som börjat på resan?
Från reseförsäkringen ersätts akut vård med karaktär av första hjälpen för att avlägsna plötslig tandvärk. Utbetalning av ersättning förutsätter att värken börjat och vården getts på resmålet. Vårdkostnader ersätts upp till högst 200 euro.
om en sjukdom som den försäkrade haft före resan plötsligt och oväntat förvärras under resan, ersätts akut vård med karaktär av första hjälpen som getts
på resmålet under högst en (1) veckas tid, men inte andra kostnader. Vårdkostnaderna ersätts endast, om det enligt allmän medicinsk erfarenhet inte varit
sannolikt eller att vänta att sjukdomen förvärras. En sjukdom anses inte ha förvärrats oväntat, om det är frågan om en sådan sjukdom vars undersökningar
eller vårdåtgärder inte ännu har slutförts vid resans början eller för vilken ett individuellt begränsande villkor har i
Kostnader för vård av tandskador till följd av en olycka på resmålet ersätts som reseolycksfall utan övre gräns.
Ska jag söka FPA-ersättning för vårdkostnader utomlands?
Du behöver inte söka FPA-ersättning för vårdkostnader utomlands, utan vi tar hand om det för dig. Vi kontaktar dig, om vi behöver verifikat och fullmakt för att söka FPA-ersättning i ditt namn.
Ersätts resekostnader till läkarstation eller apotek?
Reseförsäkringen ersätter rimliga och nödvändiga resekostnader till och från läkaren. Resekostnader på grund av apotekbesök ersätts inte.
Ersätts fysioterapi till följd av skador på resan?
Vård av reseolycksfall
Kostnader för läkarordinerad fysioterapi efter operations- eller gipsbehandling, som omfattar högst 15 behandlingsgånger.
Vård av resesjukdom
Fysioterapi ersätts inte.
Har ersättningen för vårdkostnader en i pengar angiven övre gräns?
Vårdkostnader ersätts utan en i pengar angiven övre gräns. Vissa kostnader, t.ex. transport med ambulansflyg förutsätter att kostnaderna har godkännts av oss på förhand för att en ersättning ska betalas ut.
Vårdkostnader för undersökning och vård av resesjukdom ersätts högst tills det förflutit 90 dagar från det att läkarvården inleddes. Vårdkostnader till följd av reseolycksfall ersätts tills högst tre (3) år har förflutit från tidpunkten för olycksfallet.