Mobiltelefon eller pekplatta har skadats, blivit blöt eller stulits

En skadad mobiltelefon eller pekplatta kan vanligtvis repareras och då sparas även dina bilder, meddelanden, filer och program. Våra samarbetspartner hjälper dig att få enheten lagad.

Vad ersätter försäkringen?

  • Hemförsäkring på skyddsnivå Omfattande ersätter plötsliga och oväntade skador på din enhet.
  • Från en hemförsäkring på skyddsnivå Standard ersätts en enhet som blivit stulen.
  • Enhetens ålder och hemförsäkringens självrisk inverkar på ersättningens storlek. Den vanligaste självrisken är 150 euro.
  • Ersättning ska sökas inom ett år från den tidpunkt då skadan inträffade.

Gör så här, om din enhet har skadats eller blivit blöt

  1. Om enheten är trasig och omfattas ännu garanti, kontakta i första hand enhetens försäljare.
  2. Om enheten inte omfattas av garanti, kontakta Resete eller iTapsa och uppge att du är Ifs kund.
  3. Servicefirman utreder skadorna och möjligheten att reparera dem samt ger dig en muntlig värdering av reparationspriset.
  4. Du omfattas av våra samarbetspartners förmåner, även om reparationskostnaderna är mindre än självriskandelen.
  5. Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller skadan inte går att reparera, fyll i en skadeanmälan.

Min enhet har blivit stulen

Gör så här

  1. Anmäl stölden till polisen.
  2. Anmäl stölden till din operatör och be operatören att spärra mobiltelefonen. På det här sättet slipper du eventuella överraskningar vid nästa telefonräkning. För spärrandet behöver du apparatens IMEI-kod. Den hittar du vanligtvis på den vita dekalen som finns på kartongen.
  3. Fyll i skadeanmälan på Mina sidor. På Mina skador-sidan, välj "Mobiltelefon eller pekplatta" under "Mitt hem och övrig egendom". Med samma blankett kan du också fylla i en anmälan om andra föremål som stulits.

Min enhet har försvunnit

Gör så här

  1. Försök att i första hand hitta apparaten med hjälp av positioneringstjänsten. Se positioneringsanvisningar för Apple- eller Android-apparater.
  2. Gör en anmälan till din operatör och be dem att spärra SIM-kortet. Den försvunna apparaten och SIM-kortet är en informationssäkerhetsrisk.
  3. . Fyll i skadeanmälan på Mina sidor. Välj i Mina skador-fliken "Mobiltelefon eller tablett" under "Mitt hem och övrig egendom".

Skada utomlands

Om din enhet har blivit trasig, kan du få den lagad när du är i Finland. Gör dig inte av med enheten innan du har fått ersättningsbeslutet.

Om din enhet har blivit stulen, gör en polisanmälan på en lokal polisstation och gör på samma sätt som i fråga om övrigt resgods. En skadeanmälan kan du fylla i när du har återvänt hem.

Ersättningens storlek

På ersättningens storlek inverkar eventuella reparationskostnader, enhetens värde vid tidpunkten för skadan, enhetens ålder och försäkringens självrisk. Ersättningens storlek beror i första hand på reparationskostnaderna, varifrån försäkringens självrisk dras av.  Den maximala ersättning som betalas ut beror emellertid på enhetens värde efter åldersavdraget.

Hemförsäkringens omfattning och självrisk kan du kontrollera via Mina sidor

Åldersavdrag

Appa­ratens inköps­år Omfattande hem­försäkring OmfattandePlus-hem­försäkring
TelefonTablettTelefonTablett
0 %0 %0 %0 %
-25 %-20 %0 %0 %
-50 %-40 %-25 %-20 %
-75 %-60 %-50 %-40 %
-100 %-80 %-75 %-60 %
Själv­riskt.ex. -150 €t.ex. -150 €

Några exempel på typiska skador

När jag steg ur bilen föll min ett år gamla Apple iPhone -telefon i marken. Skärmen gick sönder.

Reparatören byter ut skärmen mot en ny. Reparationen kostar 239 euro. Självrisken i din hemförsäkring är 150 euro, som dras av från reparationskostnaderna. Från försäkringen får du alltså 89 euro i ersättning. Garantin för din telefon fortsätter att gälla.

Jag köpte på semesterresan en Samsung Galaxy -telefon. När jag kom tillbaka till hotellet tappade jag telefonen i golvet och glaset sprack.

Det lönar sig att reparera telefonen upp till priset för en ny likadan telefon. Om du vill kan du låta reparera telefonen på resmålet och meddela oss reparationskostnaderna. Du har valt en självrisk på 50 euro för din resgodsförsäkring och den dras av från reparationskostnaderna.

Du kan alternativt låta reparera telefonen efter semesterresan hos Resete. Då får du som kundförmån

  • 20 euro rabatt på reparationskostnaderna
  • en telefon till låns för reparationstiden
  • gratis skärmskyddsfilm.

Kom ihåg att nämna att du är kund hos If för att få kundförmånerna.

Glaset sprack på min två år gamla telefon när den föll i golvet.

En ny likadan mobiltelefon kostar för närvarande 245 euro. Du har valt en självrisk på 150 euro för din hemförsäkring. På grund av telefonens ålder är dess värde lägre än försäkringens självrisk. Från försäkringen återstår därför inget att ersätta.

Din telefon kan ändå repareras och det är förmånligare att reparera telefonen än att köpa en ny likadan. Om du låter reparera telefonen hos iTapsa, får du som kund hos If utan avgift skärmskydd vid glasbyte.

Min Android-telefon som jag köpt i år trillar i en vattenpöl och glaset spricker. Det kommer in vatten i telefonen och den slocknar.

Telefonen kan inte repareras. Vi ersätter priset på en ny telefon, från vilken en självrisk dras av. 

Vanliga frågor hos iTapsa

Hur lång tid tar reparationen och behöver jag boka tid?

De vanligaste felen på iPhone- och Android-enheter repareras på en timme, ofta också snabbare. iPad-service tar i allmänhet 1–3 arbetsdagar.

Du behöver inte boka någon tid för iPhone-service. Du kan föra din telefon till närmaste reparatör eller skicka telefonen på service per post.

Hos iTapsa finns reservdelar till de vanligaste Android-enheterna. Det lönar sig emellertid att kontrollera tillgången till reservdelar antingen genom att ringa numret 029 0300 160, fråga chatten på webben, via Facebook eller per e-post på adressen myynti@tapsa.com. Du kan också kontakta iTapsa med ett WhatsApp-meddelande på numret +358 44 700 7900.

Vilka enheter servar iTapsa?

Utöver Apple servar iTapsa inom ramen för tillgången till reservdelar de vanligaste modellerna, t.ex. Samsung, Huawei/Honor, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi och Oukitel. När det gäller övriga telefonmodeller och service som inte ingår i prislistan är det bäst att direkt ta kontakt per telefon på numret 029 0300 160 eller genom att skicka ett meddelande till iTapsa.

Vilken service omfattas av iTapsas snabbhetslöfte?

Löftet att telefonen repareras på mindre än en timme eller du får servicen till halva priset gäller nästan all iPhone-service, då reservdelarna finns i affärens lager. Snabbhetslöftet gäller inte byte av ram, reparation av fuktskador eller iPad-service. På iTapsas webbplats finns en bild med snabbhetslöftet invid den service som omfattas av snabbhetsgarantin.

Om ett fel som reparerats dyker upp på nytt?

Du får alltid två års garanti på servicearbetet och reservdelar hos iTapsa. Om samma problem dyker upp på nytt under garantitiden, repareras felet utan avgift. För byte av batteri ges ett års garanti. Garantin gäller inte fuktskador.

Garantin omfattar emellertid inte mekaniska skador, såsom fel som beror på att telefonen tappats i golvet. Läs mer om iTapsas garantivillkor.

Min telefon har blivit våt, vad ska jag göra?

Om telefonen är på, stäng av den. Om telefonen slocknade i samband med att den blev våt, försök inte starta om eller ladda den. Vatten och el är en dålig kombination för elektroniska anordningar, och möjligheterna att rädda telefonen minskar betydligt om du laddar den.

För mobiltelefonen till service för granskning så snabbt som möjligt. Om du inte har möjlighet att genast gå till ett serviceställe, förvara telefonen i torr inneluft. Du kan också lägga telefonen i en plastpåse med ris, eftersom riset suger åt sig fukt.

Vanliga frågor hos Resete

Hur lång tid tar det att reparera telefonen?

Vi reparerar i allmänhet din telefon på cirka en timme. Om du väljer att besöka vår butik säkerställer du genom att boka tid att vi har de reservdelar som behövs och att vår tekniker är beredd att ta emot ditt arbete.

Om du lämnar in telefonen till ett drop point-serviceställe i en DNA Butik eller på posten, tar transporten i en riktning i allmänhet ett dygn. 

Kvarstår telefonens garanti?

Resete är en auktoriserad servicefirma och vi använder endast reservdelar i original och tillverkarens verktyg. Det garanterar att tillverkarens garanti också kvarstår efter att din telefon reparerats.

Är min telefon vattentät också efter reparationen?

Resetes originaldelar och auktoriserade processer säkerställer att telefonens vattentäthetsklassificering kvarstår. Många tillverkare har också ett vattentäthetstest, som görs i samband med slutkontrollen.

Kan jag få en telefon till låns för reparationstiden?

Om du vill kan du utan avgift få en telefon till låns från Resetes butiker och Resetes drop point-serviceställen.

Skärmen är sönder

Telefonens skärm går överraskande lätt sönder och en trasig skärm är den klart vanligaste skadan på telefoner. När skärmen går sönder beror det typiskt på att telefonen redan tidigare fått flera stötar som försvagat skärmens hållbarhet.

Det lönar sig att reparera eller byta ut skärmen också på en lite äldre telefon, om telefonen i övrigt är i funktionsdugligt skick.

Om telefonens glas är sönder

I allmänhet kan telefonen fortfarande användas, om endast glaset gått sönder och själva skärmen är hel. Om pekskärmen skadas illa fungerar skärmen inte, färgerna på skärmen kan visas fel eller telefonens skärm är helt svart.

Det trasiga glaset kan ge skärsår och det kan lossna vassa glasskärvor, så var försiktig när du rör vid skärmen. Om du behöver använda telefonen, skydda den trasiga skärmen med tejp eller kontaktplast. Då kommer det inte heller in fukt och damm i telefonen.