Datorn har skadats, blivit blöt eller stulits

En dator som har skadats eller blivit blöt kan vanligtvis repareras och då sparas även dina bilder, meddelanden, filer och program. Våra samarbetspartner hjälper dig att få enheten lagad.

Vad ersätts?

  • Hemförsäkring på skyddsnivå Omfattande ersätter plötsliga och oväntade skador på din dator.
  • Från en hemförsäkring på skyddsnivå Standard ersätts en dator som har blivit stulen.
  • Datorns ålder och hemförsäkringens självrisk inverkar på ersättningens storlek. Den vanligaste självrisken är 150 euro.
  • Ersättning ska sökas inom ett år från den tidpunkt då skadan inträffade.

Gör så här, om din dator har skadats

  1. Om datorn och dess skada omfattas av garanti, kontakta i första hand försäljaren och boka garantiservice.
  2. Om datorn inte omfattas av garanti, kontakta Resete och uppge att du är Ifs kund.
  3. Resete utreder skadorna och möjligheten att reparera dem samt ger dig en muntlig värdering av reparationspriset.
  4. Vår samarbetspartner erbjuder 20 euro rabatt även om reparationskostnaderna är mindre än din självrisk eller ifall datorn inte går att laga.
  5. Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller skadan inte går att reparera, fyll i en skadeanmälan.

Datorn har blivit blöt

  1. Stäng genast av datorn och ta loss den från laddaren. Ta loss batteriet om det är möjligt.
  2. Torka bort all synlig vätska från datorn och vänd den upp och ned så att vätska som eventuellt kommit in i datorn ska rinna ut.
  3. Försök inte starta datorn på nytt. Det kan orsaka ännu större skador på datorn.
  4. Kontakta Resete och uppge att du är Ifs kund.
  5. Resete utreder skadorna och möjligheten att reparera dem samt ger dig en muntlig värdering av reparationspriset.
  6. Vår samarbetspartner erbjuder 20 euro rabatt även om reparationskostnaderna är mindre än din självrisk eller ifall datorn inte går att laga.
  7. Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller skadan inte går att reparera, fyll i en skadeanmälan på Mina sidor.

Datorn har blivit stulen

  1. Anmäl stölden till polisen.
  2. Ta reda på datorns märke, modell och inköpsår samt priset för en motsvarande ny dator.
  3. Gör skadeanmälan på Mina sidor.
  4. Om vi behöver kvitton eller andra tilläggsutredningar, kontaktar vi dig.
  5. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Skada utomlands

Om datorn har gått sönder, kan du få den lagad när du är i Finland. Gör dig inte av med datorn innan du har fått ersättningsbeslutet.

Om datorn har blivit stulen, gör en polisanmälan på en lokal polisstation och gör på samma sätt som i fråga om övrigt resgods. En skadeanmälan kan du fylla i när du har återvänt hem.

Ersättningens storlek

På ersättningens storlek inverkar värdet på din dator, datorns ålder och försäkringens självrisk. Ersättningen baserar sig alltid i första hand på reparationskostnaderna, varifrån försäkringens självrisk dras av. Den maximala ersättning som betalas ut beror emellertid på apparatens värde efter åldersavdraget.

Du kan granska omfattningen och självrisken i din hemförsäkring på Mina sidor

Åldersavdrag

Da­torns inköps­år Omfattande hem­försäkring OmfattandePlus-hem­försäkring
Bär­bara datorerStatio­nära datorerBär­bara datorerStatio­nära datorer
0 %0 %0 %0 %
-20 %-15 %0 %0 %
-40 %-30 %-20 %0 %
-60 %-45 %-40 %-15 %
-80 %-60 %-60 %-30 %
Själv­riskt.ex. -150 €t.ex. -150 €

Skadeprogram och virus

Försäkringen omfattar inte skador som orsakats av virus eller andra skadeprogram. 

Det är viktigt att så snabbt som möjligt ta bort viruset eller skadeprogrammet från datorn, så att de inte sprids ytterligare.

  1. Koppla bort datorn från nätet om det blivit smittat av virus.
  2. Sök igenom datorn med antivirusprogram och ta bort de virus eller skadeprogram som hittats.
  3. Om sabotageprogrammet inte går att få bort kan du kontakta din lokala datorservice.

Kom ihåg att ta säkerhetskopior av viktiga filer till en annan plats, t.ex. extern hårdskiva, USB-sticka eller molntjänst, eftersom du i samband med avlägsnandet av sabotageprogram också kan vara tvungen att återställa datorn helt.

Återställning av försvunna filer

Försäkringen ersätter inte återställning av filer från en skadad dator. Kom ihåg att regelbundet ta säkerhetskopior, så besparas du många bekymmer om datorn skulle gå sönder.

Om skadan redan har skett och säkerhetskopior inte finns att tillgå kan du kontakta din lokala datorservice. Filerna kan ofta räddas från en kraschad hårdskiva.

Skada på arbetsgivarens dator

Om datorn ägs av ett företag är den inte försäkrad i din hemförsäkring, varför hemförsäkringen inte ersätter din arbetsdator. Vi rekommenderar att du hör dig för hos din arbetsgivare om hur du ska gå till väga för att snabbt få datorn i skick.