Resgodset har skadats eller stulits

Med resgods avses egendom som du har tagit med på resan, såsom kläder, kameror, kosmetik, skidutrustning osv. Läs anvisningarna och anmäl skada 24/7. Att fylla i skadeanmälan tar bara en stund.

Gör skadeanmälan

Vad ersätts?

Resgods omfattas av hemförsäkringen eller en separat resgodsförsäkring.

  • Resgodsförsäkring och Omfattande hemförsäkring ersätter ditt resgods som plötsligt och oförväntat går sönder.
  • Hemförsäkring med skyddsnivå Standard ersätter stulet resgods.
  • Ägodelens ålder och självrisk inverkar på ersättningen. Den vanligaste självrisken är 150 euro. Du kan se över försäkringens omfattning och självrisk på Mina sidor.
  • Personskador som inträffat under resan ska anmälas separat. 

Resgods som försvunnit eller försenats på flygresa

Om ditt incheckade resgods försenas eller skadas vid transport med ett flygbolag inom EU, sök i första hand ersättning från flygbolaget.

Ersättning ska sökas från flygbolaget skriftligen så fort som möjligt, dock senast inom 7 dagar från det att resenären har återfått det skadade resgodset och vid skada på försenat resgods inom 21 dagar från det att resenären har återfått sitt resgods.

Mer ingående anvisningar finns på flygbolagets webbplats

Om flygbolaget inte ersätter skadan

  1.  Gör skadeanmälan. För att göra skadeanmälan behöver du veta resgodsets märke, modell, anskaffningsår och priset på motsvarande nytt resgods.
  2. Vi kontaktar dig, om vi behöver verifikat eller övriga tilläggsutredningar.
  3. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  4. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Anskaffning av nödvändighetsartiklar

Med nödvändighetsartiklar avses ersättande förnödenheter du köpt och som motsvarar det försenade resgodset. De här kan bestå av t.ex. kläder eller hygienprodukter.

Du kan söka ersättning, om resgodset är försenat med minst 6 timmar från ankomsten till resmålet.

  1. Gör skadeanmälan
  2. I ersättning utbetalas högst 80 euro per dygn och resenär och sammanlagt högst 320 euro/resenär.
  3. Notera att du på begäran ska kunna skicka kvitto på nödvändighetsartiklarna.
  4. Vi hanterar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  5. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Du kan inte få ersättning för nödvändighetsartiklar, om ditt resgods blivit försenat på hemresan.

Stulet resgods

  1. Anmäl i mån av möjlighet stölden till den lokala polisen
  2. Du kan också göra skadeanmälan när du kommit hem. För att göra skadeanmälan behöver veta resgodsets märke, modell, anskaffningsår och priset på motsvarande nytt resgods.
  3. Vi kontaktar dig, om vi behöver verifikat eller övriga tilläggsutredningar.
  4. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  5. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Vid stöld, inbrott och rån utomlands där du förlorat ditt pass, visum och biljetter ersätts också skäliga extra rese-, telefon- och övernattningskostnader.

Utrikesministeriets 24/7-jour hjälper dig om du råkat i nöd utomlands på numret +358 9 1605 5555.

Försändelse av pengar utomlands (FOREX)

Spärra bankkort/kreditkort

Spärrtjänst för kort, tfn +358 20 333.

Spärra mobiltelefon och SIM-kort

Anmäl stölden till operatören och be operatören att spärra abonnemanget och din telefon. För spärrningen av telefonen behöver du dess IMEI-kod.

Skadat resgods

  1. Om ditt resgods gått sönder eller skadats och det omfattas av garantin, kontakta i första hand resgodsets försäljare.
  2. Gör skadeanmälan, om resgodset inte omfattas av garantin. För att göra skadeanmälan behöver du veta resgodsets märke, modell, anskaffningsår och priset på motsvarande nytt resgods.
  3. Du kan låta reparera ett skadat föremål i resmålet eller när du kommit hem.
  4. Gör dig inte av med skadad egendom innan du fått ersättningsbeslutet.
  5. Vi kontaktar dig, om vi behöver verifikat eller övriga tilläggsutredningar.
  6. Vi behandlar din ersättningsansökan snarast möjligt.
  7. Du får ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut via Mina sidor.

Innan du gör skadeanmälan, kontrollera att du har följande uppgifter

  • Vad har inträffat och när har det ägt rum?
  • Märke, modell och ålder på den skadade eller stulna egendomen
  • Priset för motsvarande saker eller föremål som nya
  • Ersättningstagarens kontonummer.

Vi handlägger din skadeanmälan omgående. Om vi behöver tilläggsuppgifter eller dokument, kontaktar vi dig.

Försäkringsersättning

På försäkringsersättningens storlek inverkar reparationskostnaderna, åldern och värdet på saken eller föremålet vid tidpunkten för skadan och självrisken i din försäkring. Ersättningen baserar sig alltid i första hand på reparationskostnaderna. Från reparationskostnaderna görs ett avdrag för försäkringens självrisk. Ersättningens storlek är emellertid högst densamma som resgodsets värde efter ett åldersavdrag.

Du kan granska omfattningen och självrisken i din försäkring på Mina sidor