Tulorekisteri

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia.

Mikä tulorekisteri on?

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla.

Tiedon tuottajat - eli palkan- ja etuuden maksajat - ilmoittavat tiedot ansiotuloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti. Lisätietoa tiedon tuottajille eli suorituksen maksajille löydät tulorekisteristä.

Tiedon käyttäjät saavat tarvitsemansa tiedot suoraan tulorekisteristä. Tiedon käyttäjät saavat vain sen tiedon, johon niillä on lakiin perustuva oikeus ja jota ne tarvitsevat toiminnassaan. Tulorekisterin käyttöönotto ei ole lisännyt tiedon käyttäjien tiedonsaantioikeuksia.

Tulorekisteriin toimitettuja tietoja hyödynnetään mm. etuuksien laskennassa, asiakasmaksujen määräämisessä ja eri viranomaisten valvonnassa ja tilastoinnissa.

Tulorekisteri työtapaturmavakuutuksessa

Käytämme aina tulorekisterin tietoja palkkailmoituksen sijaan, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.

Tulorekisteri sisältää tietoa ainoastaan palkoista ja etuuksista, joten palkkailmoitusmenettely jatkuu entiseen tapaan erityisryhmien, työvoimakoulutuksen, opiskelijoiden sekä rangaistus-, huolto- ja hoitolaitoksiin otettujen henkilöiden osalta tulorekisterin käyttöönoton jälkeenkin.

Vakuutusmaksujen laskutukseen ei toistaiseksi ole tulossa muutoksia. Ennakkovakuutusmaksu vuodelle 2021 veloitetaan totuttuun tapaan vuoden alkaessa. Lopullinen vakuutusmaksu lasketaan voimassaoleville vakuutuksille vakuutuskauden päätyttyä, jolloin veloitamme tai hyvitämme mahdollisen tasausmaksun.

Oikeat tiedot = sujuvampi käsittely

Oikeat tiedot tulorekisterissä takaavat sujuvamman käsittelyn työtapaturmavakuutusyhtiössä

Huolehtimalla tiedot oikein ja riittävällä tarkkuudella tulorekisteriin autat meitä muun muassa työtapaturmavakuutuksen vakuutusmaksun sekä etuuksien määräämisessä ja säästyt itse turhilta lisäselvityksiltä.

Tulorekisteriä käytetään työtapaturmavakuutuksen lisäksi myös moneen muuhun tarkoitukseen, joten kattavaa apua ilmoittamiseen löydät tulorekisteri.fi – sivulta. Tässä muutama suora linkki ohjeisiin:

 Tulorekisterin asiakaspalvelu auttaa ilmoittamiseen liittyvissä teknisissä kysymyksissä puhelimitse ja chatissa. Tulorekisterin tarkemmat yhteystiedot ja ajantasaiset palveluajat löydät aina tulorekisterin sivuilta.

Huomaathan, että työtapaturmavakuuttamiseen liittyvissä asioissa, kuten siinä kuka kuuluu vakuutukseen tai mikä on oikea ammattiluokka, saat apua omasta vakuutusyhtiöstäsi.

Muista nämä

Kiinnitä huomiota näihin asioihin palkka- ja ansiotietoja tulorekisteriin ilmoittaessasi:

Ammattiluokka

  • Täytä ammattiluokkatieto erikseen jokaisen työntekijän kohdalla. On tärkeätä tietää, mikä on kyseisen henkilön oikea ammattiluokka eli mitä työtä henkilö tekee.
  • Apua oikean ammattiluokan valintaan saat tarvittaessa Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta. Valitse LuokitusEkspertistä käytettäväksi luokitukseksi Ammattiluokitus 2010. Tulorekisteriin on ilmoitettava ammattiluokka viiden merkin tarkkuudella. Jos palvelun ammattiluokka on lyhyempi kuin viisi merkkiä, lisää tarvittava määrä nollia ammattiluokan perään.
  • Tulorekisterissä on ammattiluokituksen tarkistus. Sinun ei siis pitäisi pystyä syöttämään sinne virheellistä koodia.
  • Tulorekisterissä käytettävän ammattiluokituksen löydät myös Tilastokeskuksen sivuilta.

Vakuutusnumero

Kun vakuutuksenottajalla on ainoastaan yksi työtapaturmavakuutus, vakuutusnumeroa ei pidä merkitä tulorekisterin ilmoitukseen.

Jos vakuutuksenottajalla on useita työtapaturmavakuutuksia joko samassa tai eri vakuutusyhtiöissä tai yksi työtapaturmavakuutus sisältää useita eri kohteita (vakuutettuja ryhmiä), täytyy vakuutusnumero ilmoittaa kunkin työntekijän kohdalla erikseen.

Ilmoita vakuutusnumero näin:

  • Ifin vakuutusnumero pitää ilmoittaa tulorekisteriin muodossa, joka sisältää vakuutusnumeron, kohde-sanan sekä kohteen eli vakuutettavan ryhmän numeron. Esimerkiksi SP0001234567Kohde001
  • Vakuutusnumeromme ovat muotoa SPXXXXXXXXXX eli SP + 10 numeroa. Jos vakuutuskirjalla olevassa vakuutusnumerossa ei ole 10 numeroa kuten mallissa, sinun täytyy lisätä kirjainten SP ja oikeiden numeroiden (esimerkiksi 123) väliin nollia sen verran että yllä oleva malli toteutuu. Esimerkiksi vakuutusnumero SP123 vakuutuskirjalla täytyy ilmoittaa muodossa SP0000000123, ei siis muodossa SP123 tai SP1230000000.
  • Ruotsin- ja englanninkielisten asiakkaiden osalta kohde-sanan sijaan käytetään lyhennettä obj, jolloin vakuutusnumero voi olla esimerkiksi SP0001234567obj001.

Kohteen oikean numeron löydät helposti vakuutuskirjalta. Kohteen numero löytyy aina vakuutettavan ryhmän kuvauksen perästä suluissa: Työntekijät (Kohde 001)

Jos ilmoitat vakuutusnumeron, sinun täytyy ilmoittaa myös vakuutusyhtiön yhtiötunnus. Ifin yhtiötunnus on 1602149-8.

Pakolliset ja täydentävät tiedot

  • Tulorekisteriin ilmoitettavat tiedot jaetaan pakollisiin ja vapaaehtoisesti annettaviin täydentäviin tietoihin.
  • Jos annat pelkät pakolliset tiedot, tulorekisteristä saatavat hyödyt jäävät vähäisiksi.
  • Täydentävät tiedot liittyvät lähes poikkeuksetta johonkin pakollisen ilmoittamisvelvollisuuden piiriin kuuluviin tulotietoihin, joten ilmoittamalla ne palkkailmoituksen yhteydessä oikein ja täydellisinä säästyt turhilta lisäselvityksiltä myöhemmin.
  • Täydentävät tiedot ovat välttämättömiä muun muassa erilaisten tulonsaajien lakisääteisten etujen ja asiakasmaksujen määräämiseksi.

Kuinka korjaan palkkatietoja?

Korjaukset palkkatietoihin tulee tehdä suoraan tulorekisteriin. Ilmoita tehdyistä korjauksista myös asiakaspalveluumme, jotta voimme huomioida ne lopullisen vakuutusmaksun laskennassa.

Apua tietojen korjaamiseen löydät tulorekisteri.fi – sivulta

Tulorekisterin asiakaspalvelu auttaa ilmoittamiseen liittyvissä teknisissä kysymyksissä puhelimitse ja chatissa. Tulorekisterin tarkemmat yhteystiedot ja ajantasaiset palveluajat löydät aina tulorekisterin sivuilta.

Huomaathan, että työtapaturmavakuuttamiseen liittyvissä asioissa, kuten siinä kuka kuuluu vakuutukseen tai mikä on oikea ammattiluokka, saat apua omasta vakuutusyhtiöstäsi. Tapaturmavakuutuskeskus (TVK) on tehnyt julkaisun yleisimmin havaitusta virheistä työtapaturmavakuutukseen liittyen.

Kuka kuuluu työtapaturmavakuutuksen piiriin?

Työtapaturmavakuutus on lakisääteinen eli ns. pakollinen vakuutus. Työtapaturmavakuutuksen piiriin kuuluvat pääsääntöisesti kaikki työ- tai virkasuhteessa olevat työntekijät. Vakuuttamisvelvollisuus koskee yritysten lisäksi myös kotitalouksia ja yksityisiä henkilöitä.

Pakollisesti vakuutettaviin kuuluvat:

  • työ- tai virkasuhteessa oleva työntekijä
  • yksityisen ammatinharjoittajan perheenjäsen, jolla on työsopimuslain mukainen työsuhde (pois lukien puoliso)
  • kommandiittiyhtiön äänetön yhtiömies, jolla on työsopimuslain mukainen työsuhde
  • osakeyhtiössä työskentelevä osakas, joka ei ole johtavassa asemassa
  • osakeyhtiössä johtavassa asemassa työskentelevä osakas (esim. toimitusjohtaja), joka omistaa yksin enintään 30 % tai yhdessä samassa taloudessa asuvien perheenjäsenten kanssa enintään 50 % osakkeista tai niiden tuottamasta äänimäärästä.

Tulorekisterin vaiheittainen eteneminen ja käyttöönotto

1.1.2021 alkaen

Tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot myös eläkkeistä ja etuuksista.

Tulorekisterin tietoja hyödyntää ulosotto.

Yksityishenkilöt voivat katsoa tulorekisteristä eläke- ja etuustietojaan.

1.1.2020 alkaen

Tulorekisterin tietoja hyödyntävät työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala, Tilastokeskus, Työllisyysrahasto (aikuiskoulutusetuudet), vahinkovakuutusyhtiöt, työttömyyskassat, kunnat ja kuntayhtymät, Tapaturmavakuutuskeskus, Potilasvakuutuskeskus, työsuojeluviranomainen sekä Ahvenanmaan maakunta ja sen viranomaiset ja kunnat.

1.1.2019 alkaen

Jokaisen palkkaa maksavan (esimerkiksi yrityksen, yhteisön tai yksityishenkilön) täytyy ilmoittaa tiedot palkanmaksusta tulorekisteriin viiden päivän sisällä palkanmaksupäivästä.

Tulorekisterin tietoja hyödyntävät Verohallinto, Kansaneläkelaitos (Kela), työllisyysrahasto sekä työeläkelaitokset ja Eläketurvakeskus (ETK).

Yksityishenkilöt voivat katsoa tulorekisteristä palkkatietojaan.

Lue lisää tulorekisteristä