Usein kysyttyä palkkailmoituksen täyttämisestä
Olemme keränneet tälle sivulle usein kysytyt kysymykset ja vastaukset liittyen työtapaturmavakuutuksen palkkailmoituksen täyttämiseen.
Usein kysytyt kysymykset
Huomaathan, että käytämme vuosi-ilmoituksen sijaan tulorekisterin tietoja, jos tiedot ovat sitä kautta saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.
Miksi en ole saanut palkkailmoituslomaketta?
Olemme käyttäneet vuoden 2020 alusta saakka tulorekisterin tietoja palkkailmoituksen sijaan, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.
Työnantajat (yritykset, yhdistykset, kotitaloudet) ovat ilmoittaneet palkkatiedot tulorekisteriin 1.1.2019 alkaen.
Seuraavien ryhmien työtapaturmavakuutuksen tiedot kysymme jatkossakin palkkailmoituksella:
- oppilaat ja opiskelijat
- työvoimakoulutukseen osallistuvat
- muut erityisryhmät kuten esimerkiksi omaishoitajat, perhehoitajat ja kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat.
Lähetämme palkkailmoituksen automaattisesti, jos sitä tarvitaan lopullisen vakuutusmaksun laskemiseksi.
Mistä löydän palkkailmoituslomakkeen?
Käytämme vuoden 2020 alusta alkaen tulorekisterin tietoja palkkailmoituksen sijaan, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.
Jos olet saanut lomakkeen, se on toimitettu joko digitaalisten palveluiden kautta tai postitse. Jos palkanlaskijasi tai kirjanpitäjäsi ilmoittaa palkat, voi pääkäyttäjä antaa heille oikeudet ja määrittää tarvittavat valtuudet toimia yrityksen puolesta.
Etkö ole varma, onko lomake hukassa, tai sinulla on vielä kysyttävää? Asiakaspalvelumme auttaa mielellään.
Ilmoita palkat bruttopalkkoina luontaisetuineen. Katso if.fi/palkkailmoitus
Työtunteja ei tarvitse ilmoittaa, jos ne eivät ole laskettavissa. Kuukausipalkkalaisilla voi käyttää 1 700 tuntia/vuosi. Tuntipalkkalaisten tunnit pitäisi saada palkanlaskentaohjelmista, koska palkat maksetaan tehtyjen tuntien perusteella.
Minne voin palauttaa palkkailmoituksen?
Voit palauttaa palkkailmoituksen sähköisen kansion kautta tai postitse osoitteeseen
If Vakuutus
Työtapaturmavakuutus
PL 2014
Info 419
Tunnus 5012014
00003 Vastauslähetys
Voinko palauttaa palkkailmoituksen myöhemmin?
Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan vakuutuksenottajan on palautettava palkkailmoitus kuukauden kuluessa vakuutuskauden päättymisestä. Koska unohtaminen on inhimillistä, lähetämme muistutuksen kahden viikon kuluttua palkkailmoituksen palautuspäivästä, jos emme ole ilmoitusta siihen mennessä saaneet.
Ilmoittamalla oikeat tiedot saat kerralla oikean vakuutusmaksulaskelman, eikä lisäselvityksiä tarvita.
Jo toimitettua palkkailmoitusta voit korjata toimittamalla uuden palkkailmoituksen. Sähköisen ilmoituksen voit korjata samasta sähköisen kansion linkistä, mistä palautit alkuperäisen ilmoituksen (Toteumakyselyt-välilehti). Aiemmin täytetyt palkkatiedot eivät tallennu lomakkeelle, vaan sinun pitää täyttää palkkailmoitus kokonaan uudelleen.
Työtapaturmavakuutuksen palkkatiedot täytyy lähettää kirjallisesti. Emme voi ottaa vastaan palkkatietoja puhelimitse.
Ilmoita kokonaispalkkasummassa kaikki työntekijöille maksetut, ennakonpidätyksellä vähentämättömät työansiot, eli bruttopalkat.
En maksanut viime vuonna lainkaan palkkaa työntekijöille. Pitääkö minun silti palauttaa palkkailmoitus?
Palauta palkkailmoitus aina, vaikka et olisi maksanut palkkoja lainkaan. Merkitse tällöin palkkasummaksi 0 euroa. Jos haluat irtisanoa vakuutuksen, sinun täytyy toimittaa erillinen irtisanomisilmoitus.
Huomaathan, että käytämme 1.1.2020 alkaen tulorekisterin tietoja vuosi-ilmoituksen sijaan, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla.
Kausi, jota palkkailmoitus koskee, on mainittu palkkailmoituksen alkuosassa.
Jos vakuutus jatkuu normaalisti voimassaolevana, kohdistetaan maksupäivän mukaan, jolloin tammikuussa maksetut joulukuun palkat ilmoitetaan uuden vakuutuskauden palkoissa.
Jos vakuutus on päättynyt, päättymisajankohdan jälkeen maksetut palkat (esim. lomarahat) huomioidaan päättyneen vakuutuskauden ilmoituksessa.
Apua oikean ammattiluokan valintaan saat Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta.
Valitse luokitukseksi Ammattiluokitus 2010 ja anna ammattia kuvaava yleisnimi (esimerkiksi myyjä) hakukenttään. LuokitusEkspertti antaa ehdotuksen ammattiin sopivista nimikkeistä ja oikean TK2010-ammattiluokan kullekin nimikkeelle.
Ilmoitus työntekijöittäin vai ammattiluokittain?
Pitääkö palkat ilmoittaa työntekijöittäin vai riittääkö ammattiluokittain?
Sinun tarvitsee ilmoittaa vain vakuutukseen kuuluvien johtavassa asemassa olevien omistajien tiedot henkilötasolla. Muiden osalta riittää ammattiluokka.
Tarkista käyttämäsi internetselain. Suosittelemme ensisijaisesti Google Chromea, Firefoxia tai Microsoft Edgeä.
Jos käytät Mac-käyttöjärjestelmää (Apple), suosittelemme jonkin muun kuin oletusselain Safarin käyttöä Yrityskansiossa. Esimerkiksi Chrome-selaimella lomakkeet toimivat oikein.
Katso ohjeet osoitteesta if.fi/palkkailmoitus, josta löydät myös ohjevideon sähköisen palkkailmoituksen täyttämiseen.