Dödsboets försäkringar
När en närstående gått bort är det bra att stanna upp och ge sorgen tid. Försäkringarna kan vänta, eftersom det sällan är bråttom att ordna med dödsboets försäkringar. Vi finns till din hjälp, när det blir aktuellt att ta hand om dödsboets försäkringsärenden.
- Före bouppteckningen Vi får automatiskt uppgiften om dödsfallet. Som delägare i dödsboet kan du få begränsat med information t.ex. om huruvida dödsboets egendom är försäkrad och vilka skydd som ingår i försäkringarna. Vid behov kan du också flytta fram förfallodagen för en faktura, lägga till en separat betalare eller begära en korrigeringsfaktura.
- Bouppteckningen Vi rekommenderar att dödsboets delägare befullmäktigar en person att sköta dödsboets försäkringsärenden. För det behöver vi utöver fullmakten också en kopia av bouppteckningens delägarförteckning.
- Efter bouppteckningen Dödsboets försäkringsärenden kan skötas i sin helhet. Den befullmäktigade kan göra nödvändiga ändringar i försäkringarna, t.ex. när det sker förändringar i dödsboets försäkrade egendom eller dödsboet behöver köpa en ny försäkring eller säga upp en gammal försäkring.
Säg upp dödsboets försäkringar
Det lönar sig att hålla dödsboets försäkringar i kraft så länge som det försäkrade objektet, t.ex. bilen eller stugan, är i dödsboets ägo. Då skyddar försäkringarna egendomen utan avbrott. Personförsäkringar avslutas automatiskt på den avlidnes dödsdag.
Om försäkringarna senare behöver sägas upp lyckas det med ett gemensamt beslut av dödsboets delägare och en skriftlig anmälan om uppsägning. Anmälan om uppsägning går enklare, om en av dödsboets delägare har getts fullmakt att företräda dödsboet.
Läs mer om uppsägningSkicka in handlingar till If
Skicka in eventuella handlingar eller dokument först när du behöver göra ändringar i dödsboets försäkringar. Det är ofta först efter att boet skiftats aktuellt att säga upp eller köpa nya försäkringar.
Redan före bouppteckningen kan dödsboet få de viktigaste uppgifterna om försäkringsskyddet och fakturaläget. Många gånger räcker denna upplysning långt. Efter arvskiftet säkerställer vi att endast dödsboets delägare sköter dödsboets försäkringsärenden. Det går enklast genom att dödsbodelägarna ger en delägare fullmakt att sköta dödsboets försäkringsärenden.
Läs mer om dokumentMer att läsa
Vanliga frågor om dödsboets försäkringar
Säg upp dödsboets försäkringar
Hur säger jag upp en försäkring i dödsboets namn?
Försäkringar i dödsboets namn kan oftast sägas upp med ett gemensamt beslut av dödsboets delägare. Uppsägningen kan göras både före och efter att boet skiftats.
Förfarandet varierar mellan olika försäkringar, exempelvis avslutas den avlidnes personförsäkringar automatiskt på dödsdagen.
För att säga upp en försäkring behöver du oftast skicka följande handlingar till If:
bouppteckningens delägarförteckning och en anmälan om uppsägning som undertecknats av samtliga delägare, eller
bouppteckningens delägarförteckning, delägarnas fullmakt och en anmälan om uppsägning som undertecknats av den person som dödsbodelägarna befullmäktigat.
Om dödsbodelägarna har befullmäktigat en delägare att sköta dödsboets försäkringsärenden och skickat fullmakten med bilagor till oss, kan den befullmäktigade underteckna anmälan om uppsägning och säga upp försäkringen.
Se nedan mer ingående anvisningar för hur du säger upp olika försäkringar:
Vilka handlingar behövs för att säga upp en försäkring?
I regel kan dödsboet säga upp en försäkring med ett gemensamt beslut av dödsboets delägare och en skriftlig anmälan.
Om dödsboet redan tidigare skickat in bouppteckningens delägarförteckning och fullmakten som befullmäktigar en av delägarna att ta hand om dödsboets försäkringsärenden på alla delägares vägnar, räcker det med en skriftlig anmälan om uppsägning. Om dödsboet inte gett en delägare fullmakt att företräda delägarna, behöver du skicka till oss:
- bouppteckningens delägarförteckning och en anmälan om uppsägning som undertecknats av samtliga delägare, eller
- bouppteckningens delägarförteckning, delägarnas fullmakt och en anmälan om uppsägning som undertecknats av den person som dödsbodelägarna befullmäktigat.
Mer information om hur du säger upp olika försäkringar finns under frågorna som gäller försäkringen i fråga.
Fakturering
Vad händer med dödsboets försäkringsfakturor?
När en person dött skickar vi nya fakturor som papperspost till dödsboets adress, som är den avlidna personens sista postadress. Elektronisk fakturering, t.ex. avtal om e-faktura eller Mina sidor-faktura, avslutas automatiskt. Ett eventuellt avtal om direktbetalning kvarstår tills dödsboet säger upp avtalet.
Om den avlidne har betalat sina fakturor i 6 eller 12 poster, ändras faktureringsintervallet automatiskt till 4 poster.
Redan före bouppteckningen kan du begära av oss de uppgifter som du behöver för att betala eventuella försäkringsfakturor. Du kan bl.a. begära
- ändring av försäkringsfakturans förfallodag,
- en ny korrigeringsfaktura,
- att en redan skickad faktura skickas på nytt till den avlidnes hemadress, eller
- att en separat betalare fogas till försäkringsavtalet.
E-tjänster avslutas automatiskt.
Hur ändrar jag dödsboets faktureringsadress?
Dödsboets faktureringsadress är normalt den avlidnes sista postadress. Till denna adress skickas all papperspost som är adresserad till kunden, dvs. dödsboet, såsom fakturor och försäkringsbrev.
Du kan göra en adressändring med gemensamt samtycke av dödsbodelägarna. För det behövs antingen an anmälan som undertecknats av samtliga delägare eller av den delägare som har fullmakt att sköta dödsboets försäkringsärenden. Som bilaga till fullmakten behövs en kopia av bouppteckningen.
Om du är den enda delägaren i dödsboet, kan du själv byta dödsboets faktureringsadress. För detta behövs ingen separat fullmakt, utan det räcker med en kopia av bouppteckningen.
Vid behov kan du lägga till en separat betalare till försäkringsavtalet som ansvarar för betalningen av fakturorna. Du kan också kontakta vår kundservice för att göra en adressändring eller lägga till en separat betalare.
Vad händer med eventuella överskottspremier när dödsboets försäkringar avslutas?
Om det samlats överskottspremier och dödsboet har andra försäkringar i kraft, används pengarna i första hand till att betala premierna för de försäkringar som blir kvar. Vid en återbetalning av överskottspremier betalas pengarna in på dödsboets konto. Om If inte har dödsboets kontonummer, vänligen kontakta vår kundservice.
Om dödsboets konto har avslutats, kan eventuella överskottspremier också återbetalas till dödsboets delägare. För det behöver vi
- en kopia av bouppteckningens delägarförteckning,
- ett fritt formulerat skriftligt samtycke till premieåterbäringen av samtliga delägare, samt
- kontoinnehavarens namn, personbeteckning och det kontonummer till vilket pengarna betalas in.
Kan jag byta betalare för dödsboets faktura?
Dödsboets försäkringsfakturor skickas normalt som papperspost till dödsboets adress, som är den avlidnes sista postadress. Redan före bouppteckningen är det möjligt att lägga till en separat betalare för dödsboets fakturor. Det lyckas genom att kontakta vår kundservice.
Vilka försäkringsuppgifter kan jag få som dödsboets delägare före bouppteckningen?
Av datasäkerhetsskäl kan vi endast lämna begränsat med uppgifter om dödsboets försäkringsärenden utan att verifiera att den som frågar är delägare i dödsboet. Det är tyvärr inte möjligt förrän dödsboets bouppteckning har gjorts och If fått en kopia av bouppteckningen, där det framgår vilka personer som är dödsbodelägare.
Du kan få följande upplysningar i anslutning till dödsboets försäkringsärenden redan före bouppteckningen:
- Är dödsboets egendom försäkrad och är försäkringen i kraft
- Har dödsboet öppna försäkringsfakturor: du kan få de nödvändiga uppgifter som behövs för att betala en faktura och vid behov få en ny faktura till dödsboets adress
- Riskerar försäkringar att upphöra till följd av att de inte betalats
Via telefon kan vi berätta om det finns en livförsäkring, läs mer om livförsäkring och ansökan om ersättning.
Jag är den enda delägaren i dödsboet. Hur ska jag gå till väga?
Om du är den enda delägaren i dödsboet, kan du sköta dödsboets försäkringsärenden på egen hand. För att vi ska kunna försäkra oss om vem som är delägare i dödsboet, ska du skicka till oss en kopia av den sida i bouppteckningen där delägarens namn anges. Någon separat fullmakt behövs inte. Efter att du skickat delägarförteckningen, kan du sköta dödsboets försäkringsärenden.
Skicka in handlingar
Vilka handlingar ska skickas till If?
Dödsboets delägare sköter dödsboets ärenden gemensamt genom så kallad samförvaltning, vars syfte är att skydda alla dödsbodelägares rättigheter. För att kunna överlåta information endast till dem behöver vi därför veta vem som är delägare i dödsboet. Det går enklast genom att du skickar till oss en kopia av den sida i bouppteckningen där delägarna anges.
För att du inte varje gång när du sköter dödsboets ärenden ska behöva samla in underskrifter av alla delägare och skicka in dem till If, rekommenderar vi att delägarna befullmäktigar en person som företräder boet i alla försäkringsärenden. För det behöver vi en fullmakt och en kopia av den sida i bouppteckningen där delägarna anges. Efter det företräder den person som beviljats fullmakt alla delägare i dödsboet och kan göra ändringar i dödsboets försäkringar.
Om du är den enda delägaren i dödsboet, kan vi göra ändringar i försäkringsskyddet efter att vi fått bouppteckningen. För att säga upp en frivillig försäkring behöver du endast lämna in en skriftlig anmälan om uppsägning.
Hur ska jag gå till väga för att skicka en handling till If?
Det är tryggast att skicka handlingar till If elektroniskt som skyddad e-post via webbläsaren.
Gör så här för att skicka in de handlingar som vi begärt som skyddad e-post:
- Gå till adressen https://secure.if.fi/.
- Du kan byta språk uppe till höger på sidan (finska, svenska, engelska).
- Skriv in din egen e-postadress i fältet ”Avsändare”. Till din e-postadress skickas en länk, via vilken du kan skicka skyddad e-post.
- Systemet kontrollerar om den e-postadress som du fyllt i har registrerats i tjänsten tidigare.
- Om din e-postadress inte tidigare har använts i tjänsten, ska du klicka på "Registrera"
- Om din e-postadress redan har registrerats i tjänsten, får du ett meddelande från webbtjänsten. Du kan antingen ta fram det e-postmeddelande som du fått tidigare och skicka skyddad e-post till If via länken i meddelandet. Om det tidigare e-postmeddelandet och länken har kommit bort, klicka på ”Beställ ny länk”, så skickar vi dig ett nytt meddelande.
- Logga in på ditt e-postkonto med den adress som du använde för att registrera dig i tjänsten. I din postlåda finns ett nytt e-postmeddelande med rubriken ”Rekisteröinti / Registrering / Registration”. Öppna meddelandet. När du klickar på länken i slutet av meddelandet öppnas det ett nytt fönster, varifrån du kan skicka skyddad e-post och bifoga de handlingar som behövs.
- Skicka meddelandet
Fordonsförsäkringar
Hur ska jag göra för att säga upp en fordonsförsäkring?
Den avlidnes försäkrade fordon övergår till dödsboet, som blir fordonets ägare och innehavare. I samband med arvskiftet övergår fordonets ägo till den nya ägaren eller de nya ägarna, som ska försäkra fordonet och försäkra det i eget namn.
Allmänt taget avslutas en försäkring för ett registrerat fordon automatiskt, om
- dödsboet säljer fordonet
- fordonet får en ny innehavare, som också försäkrat fordonet i fråga, eller
- fordonets nya ägare försäkrar och registrerar fordonet i sitt eget namn efter att boet skiftats.
Om dödsboet önskar säga upp försäkringen separat, behöver vi
- bouppteckningens delägarförteckning och en anmälan om uppsägning som undertecknats av samtliga delägare, eller
- bouppteckningens delägarförteckning, delägarnas fullmakt och en anmälan om uppsägning som undertecknats av den person som dödsbodelägarna befullmäktigat.
Dödsboet har inte bråttom med att säga upp försäkringen. Det lönar sig att skydda fordonet med en försäkring även om fordonet inte skulle användas i trafik, eftersom fordonet kan utsättas för skadegörelse eller skadas i en brand. Då behövs det skydd som försäkringen erbjuder.
För att kunna säga upp trafikförsäkringen ska fordonet vara officiellt avställt.
Vad händer med den avlidnes fordonsförsäkringar?
Dödsboet är fordonets ägare och innehavare. Traficom uppdaterar uppgifterna i fordonsregistret efter att ha fått anmälan om dödsfallet via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Då överförs fordonsförsäkringarna i dödsboets namn och fordonsförsäkringens pris ändras.
Fordonsförsäkringens pris ändras, eftersom vi inte kan veta vem som kör fordonet när det är i dödsboets namn. Fordonsförsäkringen kan vara i dödsboets namn så länge som dödsboet är oskiftat.
Om det fordon som ägs av dödsboet har en huvudsaklig användare, kan dödsboet lägga till denna person som fordonets innehavare i Traficoms fordonsregister. Då kan personen själv försäkra fordonet och försäkringens pris fastställs utgående från den nya försäkringstagarens uppgifter. Kom ihåg att fordonets innehavare ska skaffa försäkring för fordonet i eget namn innan innehavaruppgifterna kan registreras på besiktningskontoret. Vår kundservice står gärna till tjänst.
Efter att dödsboet har skiftats, ska fordonets nya ägare registrera och försäkra fordonet i sitt eget namn. Dödsboets fordonsförsäkringar avslutas, när fordonet officiellt övergår från dödsboet till den nya ägaren.
Ändras priset på dödsboets fordonsförsäkring?
Dödsboet blir automatiskt fordonets försäkringstagare. Fordonsförsäkringens pris stiger sex månader efter bytet av försäkringstagare. Det beror på att vi inte vet vem som använder fordonet. Om fordonet har en huvudsaklig användare, kan dödsboet lägga till personen som fordonets innehavare. Då kan personen själv försäkra fordonet och försäkringens pris fastställs utgående från försäkringstagarens uppgifter. Mer information om registrering av dödsboets fordon finns på Traficoms webbplats.
Hur ska jag gå till väga för att avställa dödsboets fordon?
Dödsboets delägare kan göra anmälan om avställning av ett fordon på ett besiktningskontor som sköter registreringar. För anmälan om avställning behövs registreringsbevisets anmälningsdel, dvs. del II.
Det räcker med att en dödsbodelägare undertecknar anmälningsdelen. Delägaren ska själv veta att han eller hon har rätt att handla på dödsboets vägnar. Man behöver såldes inte uppvisa någon bouppteckning eller fullmakt. Om dödsboet inte har anmälningsdelen, kan delägarskapet i dödsboet också bevisas med bouppteckningen eller ett myndighetsbevis för den avlidne.
Om den person som sköter ärendet på besiktningskontoret har beviljats fullmakt och således företräder dödsboets delägare, ska han eller hon uppvisa både bouppteckningen och fullmakten, varav befullmäktigandet framgår.
Du hittar uppdaterade anvisningar på Traficoms webbplats.
Personförsäkringar
Hur säger jag upp en personförsäkring?
Den avlidnes personförsäkringar, t.ex. en livförsäkring, avslutas automatiskt på personens dödsdag genast när vi fått uppgiften om dödsfallet från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du behöver således inte säga upp försäkringarna separat.
Om den avlidne har stått som försäkringstagare på en annan persons försäkring, Ska försäkringen sägas upp med ett gemensamt beslut av dödsboets delägare. För uppsägningen behöver vi:
- bouppteckningens delägarförteckning och en anmälan om uppsägning som undertecknats av samtliga delägare, eller
- bouppteckningens delägarförteckning, delägarnas fullmakt och en anmälan om uppsägning som undertecknats av den person som dödsbodelägarna befullmäktigat.
Om den avlidne har stått som försäkringstagare, men någon annan har varit försäkrad, måste en ny försäkringstagare fastställas för denna försäkring. Om den försäkrade är myndig, kan han eller hon överföra försäkringen i sitt eget namn med en skriftlig anmälan. Om den försäkrade är minderårig, fastställer förmyndaren en ny försäkringstagare.
Hur söker jag ersättning från den avlidnes livförsäkring?
Den avlidnes livförsäkringar avslutas automatiskt på dödsdagen. Ersättningssumman från den avlidnes livförsäkring betalas inte automatiskt ut till förmånstagarna, utan ansökan om ersättning ska göras separat. Läs närmare anvisningar om ansökan om livförsäkringsersättning.
Egendomsförsäkringar
Hur säger jag upp dödsboets egendomsförsäkring?
Försäkringar i dödsboets namn kan i de flesta fall sägas upp med ett gemensamt beslut av dödsboets delägare. Uppsägningen kan göras både före och efter att boet skiftats.
För att säga upp en egendomsförsäkring behöver vi
- bouppteckningens delägarförteckning och en anmälan om uppsägning som undertecknats av samtliga delägare, eller
- bouppteckningens delägarförteckning, delägarnas fullmakt och en anmälan om uppsägning som undertecknats av den person som dödsbodelägarna befullmäktigat.
Notera att i vissa av dödsboets försäkringar, såsom hemförsäkringar för hyres- eller servicebostad, varierar de handlingar som behövs för uppsägningen beroende på försäkringsbehovet och uppsägningen av hyresavtalet, se nedan.
Vad händer med den avlidnes försäkringar för servicebostad eller hyresbostad?
Om den avlidne har bott i en hyres- eller servicebostad, kan försäkringarna antingen sägas upp eller lämnas i kraft beroende på om bostadens hyresavtal har sagts upp eller om det i bostaden finns kvar egendom som behöver försäkras.
Om t.ex. hyresavtalet för en servicebostad har sagts upp och det i bostaden inte finns kvar någon egendom som behöver försäkringsskydd, kan du säga upp bostadens försäkring genom att skicka en uppsägningsanmälan som undertecknats av en delägare. Om det är fråga om en hyreslägenhet där det inte finns kvar egendom som ska försäkras, behöver vi för uppsägningen en uppsägningsanmälan som undertecknats av en delägare och ett intyg över att hyresavtalet har avslutats.
Även om den avlidnes hyresavtal skulle ha sagts upp och det inte längre finns något behov av en hemförsäkring, lönar det sig att komma ihåg att det fortfarande kan vara bra att skydda egendomen i bostaden med en hemförsäkring. Då är det skäl att noga överväga att säga upp försäkringen, och vid behov försäkra egendomen på annat sätt.
Hur ska jag gå till väga för att försäkra egendom som ärvts?
Försäkringen, t.ex. en hemförsäkring, kan stå i dödsboets namn ända tills boet har skiftats eller egendomen har sålts. Efter att dödsboet har skiftats ska de nya ägarna försäkra den egendom som de fått från dödsboet.
En hemförsäkring i dödsboets namn gäller för dem som vid försäkringstagarens död stadigvarande bodde i samma hushåll med honom eller henne och som fortfarande bor på denna samma adress (t.ex. den efterlevande maken eller makan eller barnen).
Kom ihåg att dödsboets egendom inte omfattas av delägarnas hemförsäkringar förrän dödsboet har skiftats. Därför måste dödsboets egendom alltid skyddas separat med en egen försäkring.
Vad händer med hushållets gemensamma resgodsförsäkring?
Resgodsförsäkringen omfattar resgodset för familjemedlemmar som bor i samma hushåll. Om andra personer ingår i den avlidnes hushåll och dödsboet önskar säga upp resgodsförsäkringen, behöver vi
- en kopia av den del av bouppteckningen där delägarna anges eller
- en kopia av arvskifteshandlingen samt
- en skriftlig anmälan om uppsägning: om en delägare har getts fullmakt att företräda dödsboet, räcker det med att den befullmäktigade undertecknat anmälan. Om ingen har getts fullmakt att företräda dödsboet, ska alla delägare underteckna anmälan om uppsägning.
Allmänna begrepp
Dödsbo
Dödsboet är en ekonomisk helhet som utgörs av den avlidna personens tillgångar och skulder. Dödsboets delägare är den avlidnes arvingar, efterlevande make eller maka och sådana personer till vilka den avlidne testamenterat en skiftesandel av sitt arv (universaltestamentstagare). Om den avlidne har bröstarvingar, är den efterlevande maken eller makan delägare i dödsboet tills avvittring har förrättats mellan dödsboet och den efterlevande makan eller makan. Vid avvittringen fastställs den efterlevande makens eller makans andel av makarnas egendom som omfattas av giftorätt.
Dödsboets delägare kan med en fullmakt befullmäktiga en enskild dödsbodelägare eller någon annan person att sköta dödsboets ärenden. Dödsboet kan också överlåtas till en boutredningsman som utsetts av tingsrätten (offentlig utredning).
Behöver du mer information? Läs Försäkrings- och finansrådgivningens faktapaket om bouppteckning (på finska).
Bouppteckning och bouppteckningsinstrument
Efter att en person avlidit ska dödsboets delägare göra eller låta göra en bouppteckning, över vilken upprättas ett bouppteckningsinstrument. Bouppteckningsinstrumentet innehåller bl.a. den avlidnes uppgifter, en förteckning över dödsboets delägare, dödsboets tillgångar och skulder samt en kopia av ett eventuellt testamente och äktenskapsförord.
Bouppteckningsinstrumentet används bl.a. för att fastställa arvsskatter och som underlag för arvskiftet. Bouppteckningen ska enligt lag upprättas inom tre månader efter personens död. Notera att du behöver bouppteckningsinstrumentet också för att kunna sköta dödsboets försäkringsärenden.
Behöver du mer information? Läs Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas faktapaket om bouppteckning.
Testamente
Det finns två slags testamenten: universaltestamente och legat (särskilt testamente). Testamentets form inverkar på om testamentstagaren är delägare i dödsboet.
Med ett universaltestamente förordar testamentsgivaren hela sin egendom eller en viss bråkdel av egendomen till en bestämd person. Ett universaltestamente gäller således inte ett enskilt föremål eller någon bestämd egendom, utan testamentsgivaren förordar om sin egendom i allmänna drag eller som helhet. Testamentstagaren blir delägare i dödsboet och deltar i beslutsfattandet tillsammans med de övriga delägarna i dödsboet, t.ex. den efterlevande maken eller makan och bröstarvingarna.
Med ett legat testamenteras i sin tur ett enskilt föremål eller en penningsumma till testamentstagaren. Legatarien blir inte delägare i dödsboet och deltar inte heller i förvaltningen av boet.
Oskiftat dödsbo
När man talar om ett dödsbo är det i praktiken alltid oskiftat. När dödsboets skiftas, förrättas avvittring och arvskifte, med andra ord delas dödsboets egendom mellan dödsbodelägarna och egendomen övergår i delägarnas ägo. Dödsboet upphör att existera efter att dess tillgångar har delats och en kopia av arvskifteshandlingen har lämnats in till Skatteförvaltningen.
Dödsboet behöver inte delas inom en viss tid, utan dödsboets delägare kan också avtala om att arvet inte skiftas eller att det endast görs ett partiellt arvskifte.