Näin lasket veneen vesille
Vilkaise käytännön vinkit veneen kevätkunnostukseen ja vesillelaskuun, niin veneilykauden avaus sujuu mutkitta. Laita myös venevakuutus ajoissa kuntoon.
Tarkista nämä asiat ennen veneen vesillelaskua
Keskity veneen kevätkunnostuksessa asioihin, jotka on vaikea tai mahdoton tehdä sen jälkeen, kun vene on laskettu vesille. Vaikka osa huoltotöistä on mahdollista tehdä vesillelaskun jälkeenkin, käytännössä huoltotyöt siirtyvät helposti, kun veneilykausi on alkanut ja ulapat kutsuvat.
- Tarkista kaikki rungossa olevat läpiviennit, niiden tiiveys ja ympäristön kunto. Katso, että läpiviennit näyttävät ehjiltä, ettei läpiviennin sisäpuolella tunnu syöpymiä ja läpivientiä ympäröivät tiivisteet ovat kunnossa. Läpiviennit ja niihin liittyvät tiivisteet on helpointa ja turvallisinta vaihtaa, ennen kuin lasket veneen vesille.
- Tarkista, että vesilinjan alapuolisten läpivientien sulut toimivat. Työnnä esimerkiksi taipuisa risu veneen ulkopuolelta putkeen. Risun pitäisi pysähtyä sulun kohdalle, kun sulku on kiinni.
- Käy läpi perämoottorin kaapeliläpivientien tiivisteet moottorikaivossa, vetolaitteen tiivisteet peräpeilissä ja akselivedon voimansiirron läpiviennin kumit. Tarkasta myös kaikkien vesilinjan yläpuolisten läpivientien tiiveys ja kunto.
- Käy läpi kaikki letkut ja varmista, että kiristimet ovat kunnolla kiinni. Käytä vesilinjan alapuolisissa läpivienneissä kahta letkunkiristintä. Esimerkiksi moottorin vedenottoletku on saattanut jäädä syksyllä auki, jos jäänestoaine on ajettu sitä kautta koneeseen.
- Jos vene nostetaan veteen nostoliinoilla, merkkaa tarralla veneen kylkiin kohdat, josta vene voidaan nostaa rikkomatta esimerkiksi lokin anturia. Tarrat ovat erityisesti tarpeen, kun venettä nostetaan syksyllä ylös.
- Jos veneen rungossa on vaurioita, ne pitää ehdottomasti korjata ennen veneen vesillelaskua.
Veneen kuljetus trailerilla
Kun kuljetat venettä trailerilla, tarkasta etukäteen trailerin kunto ja rengaspaineet. Selvitä autosi rekisteriotteesta autosi suurin sallittu perävaunumassa. Selvitä myös trailerin ja veneen yhteispaino.
Trailerin paino selviää trailerin rekisteriotteesta. Saatat joutua arvioimaan veneen ja moottorin painon itse esimerkiksi netistä löytyvän tiedon avulla, tai halutessasi voit kysyä painot valmistajilta.
Sidontaliinojen kesto kannattaa ylimitoittaa veneen kokonaispainoon nähden. Tarkista sidonnan kireys siinä vaiheessa, kun olet ajanut vähän matkaa.
Yleisimmät vahingot veneen vesillelaskussa
Itse vesillelaskussa yleisimmät vakuutusyhtiön tietoon tulevat vahingot liittyvät usein inhimillisiin virheisiin.
- Vene putoaa nosturista tai nostolaitteesta.
- Vene hörppää vettä tai vene uppoaa siksi, että veneen pohjaproppu tai läpivientiin liitetty letku on unohtunut kiinnittää paikoilleen.
- Perämoottori tai perävetolaite osuu pohjaan ja rikkoutuu, koska se on unohdettu nostaa ylös vesillelaskun ajaksi.
- Vene vaurioituu siirron aikana, koska se on kiinnitetty traileriin huonosti.
Ifin venevakuutus korvaa myös vesillelaskussa syntyviä vahinkoja. Kannattaa siis laittaa vakuutus kuntoon mieluummin ennen vesillelaskua kuin sen jälkeen.
Tarkkaile venettä vesillelaskun jälkeen
Ennen nostoköysien irrottamista, kannattaa katsoa moottoritilaan ja pilssiin, ettei sinne tule vettä. Joissakin veneissä saattaa olla vesivoideltuja läpivientejä, jotka vaativat ilmaamisen vesillelaskun yhteydessä. Se kannattaa tehdä ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä.
Käynnistä moottori ja nosta pilssin sekä moottoritilan kansia. Tarkista, että letkut ja suodattimet eivät vuoda. Pidä venettä silmällä erityisesti ensimmäisen vuorokauden ja ensimmäisen ajomatkan aikana, jotta huomaat nopeasti alkavat ongelmat.
Varmista myös veneen vedenpoistojärjestelmän toiminta. Tarkista, että veneen automaattinen pilssipumppu toimii. Mikäli veneessä ei ole automaattista pilssipumppua, huolehdi muulla tarkoituksenmukaisella tavalla veden poistumisesta veneestä. Varmista myös avotilan tyhjennysjärjestelmän toiminta, jotta avotilaan kertyvä vesi pääsee poistumaan veneestä.
Useat puuveneet vaativat turvottamista vesillelaskun yhteydessä. Puuveneen moottoria ei kannata käynnistää turvottamisen aikana, koska tärinä löystyttää liitoksia. Turvottaminen kannattaa suorittaa matalassa rantavedessä. Pidä venettä silmällä turvotuksen aikana.
Tarkistuslista ennen kauden ensimmäistä veneretkeä
- Onko ammattilainen tarkastanut mahdolliset nestekaasujärjestelmät?
- Onko veneen sammuttimet tarkastettu?
- Onko veneessä kaikki katsastuksen vaatimat turvavarusteet?
- Toimivatko veneen sähkölaitteet, pilssipumppu mukaan lukien?
- Onko akut ladattu ja tukevasti kiinnitetty? Akkujen ei pitäisi päästä heilumaan kovassakaan merenkäynnissä.
- Onko veneen moottorissa riittävästi öljyä?
- Toimiiko moottorin jäähdytys? Jäähdytysvettä pitäisi tulla jäähdyttimen ulostuloputkesta tai pakoputkesta.
- Onko veneen ankkuri käyttövalmiudessa ja veneen kiinnitysköydet ja joustimet kunnossa?
- Onko paukkuliivien patruunan uusimisväli huomioitu ja paukkuliivien kunto tarkistettu?
- Onko veneen kartasto ja muut suunnistusvälineet ajantasalla ja kiikarit kunnossa?
- Onko puhelimeesi tallennettu puhelinnumerot, joista saat apua vesillä?
- Onko purjeveneen takila suorassa ja vantit kireällä?
- Onko purjeveneen vanttiruuveissa sokat niin, etteivät ruuvit pääse löystymään itsekseen?
Hanki kunnon venevakuutus
Veneilykauteen kannattaa valmistautua myös laittamalla veneen vakuutukset kuntoon. Ifin venevakuutus on kehitetty yhdessä veneilijöiden kanssa.
Se korvaa esimerkiksi vesillelaskussa syntyviä vahinkoja, vuotovahinkoja sekä veneilyvahinkoja tuulen nopeudesta riippumatta.
Omavastuusi varkaus- ja ilkivaltavahingoissa ja tulipaloissa on vain 100 euroa.