Identiteettivarkaus

Jos henkilötietosi ovat joutuneet vääriin käsiin, katso toimintaohjeet ja tee vahinkoilmoitus,

Mitä korvataan?

Identiteettivarkausturvasta korvataan identiteettivarkauteen liittyvän suomalaisen lakimiesavun käyttämisestä aiheutuvia kustannuksia 2 000 euroon asti ilman omavastuuta. Korvattavia kustannuksia ovat esimerkiksi:

  • tutkintailmoituksen laatiminen ja esitutkinnassa avustaminen
  • virheellisten vaateiden hylkääminen
  • virheellisten luottohäiriömerkintöjen oikaiseminen
  • sekä muiden virheiden korjaaminen.

Vakuutuksesta ei korvata mahdollisia taloudellisia tappioita, kuluja tai kustannuksia, kuten pankkitililtä varastettua rahaa, tilattujen tuotteiden laskuja tai ansionmenetystä.

Lakimiesavun käyttämisestä aiheutuvia kustannuksia ei korvata, jos identiteettivarkaus liittyy ansiotoimintaan tai toisen perheenjäsenen tekemään rikokseen.

Jos identiteettivarkaus etenee oikeudenkäyntiin, voidaan oikeudenkäyntikuluja korvata oikeusturvavakuutuksesta.

1.1.2025 alkaen identiteettivarkausturva on osa Ifin laajaa oikeusturvavakuutusta. Ifin kotivakuutuksiin kuulunut määräaikainen identiteettivarkausturva päättyi 31.12.2024.

Jos olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi

Identiteettivarkauden tunnistaa yleensä siitä, että luottokorttilaskulla tai tiliotteessa näkyy tunnistamattomia maksunsaajia, tai saat laskuja tavaroista tai palveluista, joita et ole tilannut.

Olen saanut laskun tilauksesta, jota en ole tehnyt

  1. Jos et ole itse tilannut tuotetta ja saat laskun, älä maksa sitä.
  2. Reklamoi laskuttajaa kirjallisesti ja selvitä, että sinä et ole tilannut kyseistä tuotetta, vaan kyse on identiteettivarkaudesta, eli joku muu on tilannut tuotteen nimelläsi.
  3. Jos yritys vaatii kuitenkin maksua, pyydä kopio sopimuksesta / tilauksesta. Jos laskua ei voida osoittaa aiheelliseksi, sitä ei tarvitse maksaa.
  4. Tee rikosilmoitus poliisille.
  5. Jos tarvitset lakimiesapua asian selvittämisessä, tee vahinkoilmoitus soittamalla korvauspalveluun 010 19 19 19. Valitse puhelinvalikossa "muu vahinko" ja sen jälkeen "oikeusturvavahinko".
    Katso korvauspalvelun aukioloajat.
  6. Puhelussa neuvomme, ja annamme toimintaohjeet lakimiesavun ja korvauksen hakemiseen.

Luottokorttilaskussani on tuntemattomia veloituksia

Jos käyttö- tai luottokorttitilillä näkyy erikoisia tapahtumia, on syytä epäillä maksukortin väärinkäyttöä.

  1. Sulje maksukortti nopeasti pankin sulkupalvelun kautta.
    Vastuusi päättyy vasta, kun sulkupalvelu on vastaanottanut pyyntösi kortin sulkemisesta.
  2. Ilmoita väärinkäytöksestä pankkiisi.
  3. Ota yhteyttä veloituksen tehneeseen yritykseen. Kerro yritykselle, että veloitukset on tehty väärinkäyttäen sinun tietojasi. Yhteydenotto kannattaa tehdä kirjallisesti/sähköpostilla. Talleta keskustelu yrityksen kanssa.
  4. Tee rikosilmoitus poliisille ja toimi pankkisi antamien ohjeiden mukaan.
  5. Jos tarvitset lakimiesapua asian selvittämisessä, tee vahinkoilmoitus soittamalla korvauspalveluun 010 19 19 19. Valitse puhelinvalikossa "muu vahinko" ja sen jälkeen "oikeusturvavahinko".
    Katso korvauspalvelun aukioloajat.
  6. Puhelussa neuvomme, ja annamme toimintaohjeet lakimiesavun ja korvauksen hakemiseen.

Nimissäni on otettu pikavippi tai muu laina

  1. Älä maksa laskua.
  2. Ilmoita kirjallisesti luoton myöntäneelle yritykselle, ettet ole itse hakenut pikavippiä tai lainaa.
  3. Jos yritys vaatii maksua, pyydä kopio sopimuksesta. Pikaluottoyritys on vastuussa lainan hakijan tunnistamisesta. Jos laskua ei voida osoittaa aiheelliseksi, sitä ei tarvitse maksaa.
  4. Tee rikosilmoitus poliisille.
  5. Jos tarvitset lakimiesapua asian selvittämisessä, tee vahinkoilmoitus soittamalla korvauspalveluun 010 19 19 19. Valitse puhelinvalikossa "muu vahinko" ja sen jälkeen "oikeusturvavahinko".
    Katso korvauspalvelun aukioloajat.
  6. Puhelussa neuvomme, ja annamme toimintaohjeet lakimiesavun ja korvauksen hakemiseen.

Sosiaalisen median tilini on kaapattu

Jos saat ilmoituksen, että sosiaalisen median tilillesi on kirjauduttu muualta tai huomaat, että joku muu on käyttänyt tiliäsi.

  1. Ota yhteys palveluntarjoajaan ja jos mahdollista vaihda salasanasi.
    • Jos olet käyttänyt samoja tunnuksia myös muissa palveluissa, myös nämä käyttöoikeudet voivat olla joutuneet vääriin käsiin.
    • Jos olet tallettanut luottokortin tiedot palveluun, sulje luottokortti sulkupalvelun kautta.
    • Jos olet tallettanut rahaa peliin tai palveluun, nosta rahat pois tililtä.
  2. Jos tilisi on kaapattu, tee rikosilmoitus poliisille.
  3. Jos tarvitset lakimiesapua asian selvittämisessä, tee vahinkoilmoitus soittamalla korvauspalveluun 010 19 19 19. Valitse puhelinvalikossa "muu vahinko" ja sen jälkeen "oikeusturvavahinko".
    Katso korvauspalvelun aukioloajat.
  4. Puhelussa neuvomme, ja annamme toimintaohjeet lakimiesavun ja korvauksen hakemiseen.

Tietoturva on vaarantunut, mutta varsinaista vahinkoa ei ole tapahtunut

Jos epäilet, että ulkopuolinen taho on päässyt käsiksi tietoihisi esimerkiksi haittaohjelman, tietojen kalastelun tai tietovuodon kautta, voit ilmoittaa  tietoturvaloukkauksesta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle. Ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti.

Tee ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle

Hei! Oliko tällä sivulla oleva tieto sinulle hyödyllistä?

Sivun sisältö oli hyödyllistä

Älä kirjoita palautteeseen henkilötietoja, kuten nimeä, puhelinnumeroa, sähköpostia, osoitetta tai muita arkaluonteisia tietoja.

Et voi hoitaa vakuutusasioitasi tai jättää yhteydenottopyyntöä tämän palautelomakkeen kautta. Emme voi vastata jättämääsi palautteeseen. Jos haluat vastauksen, lähetäthän meille viestin Omien sivujen kautta.

* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään...