Huijaussähköpostit yleistyvät – näin tunnistat sellaisen

Ajoittain asiakkaamme saavat sähköpostitse huijausviestejä ja niin kutsuttuja kalasteluviestejä, jotka näyttävät meidän lähettämiltä, mutta eivät sitä kuitenkaan ole. Viesteissä esimerkiksi houkutellaan tekemään jotain, mistä saa palkinnon. Huijausviestit ovat kasvava ongelma ja niistä tulee jatkuvasti aidomman näköisiä, mutta vahingoilta on helppo välttyä. Katso vinkit!

Tarkista sähköposti ennen kuin klikkaat

Jos saamasi sähköposti herättää epäilyksiä, kannattaa silmäillä se ajatuksella läpi. Huijaussähköposteissa usein pyydetään tekemään jokin linkin takana oleva asia nopeasti tai väitetään, että olet voittanut palkinnon. Usein tässä yhteydessä pyydetään antamaan pankkikortin tietoja, tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai kertomaan käyttäjätunnuksia. Toimi näin, jos sähköposti epäilyttää:

  1. Älä klikkaa Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä, painikkeita tai liitetiedostoja.
  2. Älä anna tietojasi Älä anna arkaluontoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia tai salasanoja.
  3. Tarkista viestin aitous Lue alta vinkit, miten voi tunnistaa huijausviestin ja aidon viestin.

Kuusi vinkkiä, mistä tunnistaa huijaussähköposti

1. Viestin lähettäjä

Tarkista huolellisesti viestin lähettäjä. Meidän sähköpostit tulevat yleisimmin seuraavista osoitteista:

  • if@email.if.fi
  • if.vakuutus@if.fi
  • if@survey.if.eu.

Huijaussähköpostin lähettäjän osoite voi olla erikoinen kirjain- ja merkkiyhdistelmä tai samantyylinen kuin oikea osoitteemme. Usein huijausosoitteessa lukee "if", esimerkiksi "noreply_if@gmail.com".

2. Epäilyttäviä linkkejä tai liitetiedostoja

Huijaussähköposteissa usein pyydetään tekemään asia, joka vaatii viestissä olevan linkin klikkaamista. Myös meidän lähettämissä aidoissa sähköposteissa on linkkejä esimerkiksi verkkosivuillemme, jotka ovat täysin turvallisia. Jos sähköposti täyttää muita huijausviestin tunnusmerkkejä, on syytä olla klikkaamatta linkkejä. Älä myöskään avaa epäilyttäviä liitetiedostoja, sillä niiden mukana voi tulla haittaohjelmia tietokoneellesi tai puhelimeesi.

3. Olet voittanut palkinnon tai rahaa

Huijarit houkuttelevat usein ilmaisilla lahjoilla tai rahalla. Viestissä saatetaan esimerkiksi väittää, että olet voittanut jotain tai olet vaikkapa tuhannes asiakas ja saat siitä palkinnon. Jos et ole osallistunut kilpailuihin niin todennäköisimmin nämä eivät ole totta.

4. Arkaluontoisten tietojen pyytäminen

Huijausviesteissä yritetään usein kalastella tietoja ja sinua pyydetään kertomaan esimerkiksi pankkikortin tai verkkopankin tietoja tai jonkun käyttämäsi palvelun tunnuksia. Me emme pyydä sinulta henkilökohtaisia tietojasi ilman, että olet itse ensin yhteydessä meihin ja esimerkiksi juttelemme puhelimessa sillä hetkellä.

5. Kiireellisyyden korostaminen

Huijausviesteissä luodaan usein aikapaine, jotta ihminen hätääntyisi ja menisi huijaukseen helpommin. Viestissä saatetaan sanoa, että sinulla on todella lyhyt aika tehdä pyydetty asia tai jos et tee asiaa pyydetyssä ajassa, niin tapahtuu jotain ikävää. Esimerkiksi jos et tee viestissä pyydettyä asiaa vuorokaudessa niin vakuutuksesi lakkautetaan.

6. Kirjoitusvirheet ja erikoinen puhetapa tai ulkoasu

Huijausviesteissä voi olla selkeitä kirjoitusvirheitä tai muuten erikoiselta vaikuttava puhetapa. Joskus myös viestin asettelu voi olla epäsiisti tai värimaailma erilainen, kuin mitä me käytämme.

Esimerkki huijausviestistä: palautekysely ja ilmainen palkinto

Viestissä pyydetään vastaamaan palautekyselyyn, minkä jälkeen saa palkinnoksi auton hätävarustesetin. Tämä on asiakkaamme saama huijausviesti.

Hyödyllistä tietoa sinulle