Positiivinen työnantajamielikuva

Rekrytointimarkkinointi, työnantajabrändäys tai employer branding - positiivisen työnantajamielikuvan tärkeydestä on viime aikoina puhuttu paljon.

Työnantajamielikuva tarkoittaa henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja, jotka ihmiset yhdistävät tiettyyn yritykseen. Onnistuneella työnantajamielikuvalla yritys houkuttelee parhaat osaajat, madaltaa vaihtuvuutta ja parantaa yrityksen tulosta.

Hyvin rakennettu ja houkutteleva työnantajamielikuva on investointi, jolla parhaat osaajat sitoutetaan jo kauan ennen palkkaamisen hetkeä. Aloilla, joilla kilpailu osaajista on kovaa, yritysten täytyy panostaa oikeanlaisten hakijoiden houkutteluun ja positiivisen mielikuvan luomiseen pitkällä tähtäimellä.

Miksi työnantajamielikuvalla on väliä?

Asiantuntijatyön lisääntyessä rekrytoinnin rooli on muuttunut. Yritykset kiinnittävät nykyään yhä vähemmän huomiota saamiensa työhakemusten määrään; sen sijaan heitä kiinnostaa ensisijaisesti hakemusten laatu.

Toisin sanoen alojensa parhaat osaajat saavat tulevaisuudessa entistä vapaammin kilpailuttaa työpaikkoja siinä missä yritysten on nähtävä yhä enemmän vaivaa löytääkseen ja houkutellakseen oikeanlaiset ihmiset riveihinsä.

Samaan aikaan työnteko ja sen tavat ovat viime vuosina ottaneet aimo harppauksia eteenpäin. Siinä missä työ vaati ennen kellokortin leimaamista ja yhdeksästä viiteen kestäviä työpäiviä, ei työntekoon enää tarvita muuta kuin tietokone ja nettiyhteys.

Sosiaalinen media ja sen myötä kasvaneet verkostot ovat lisänneet läpinäkyvyyttä ja nopeuttaneet tiedonkulkua. Vain muutamalla hiiren klikkauksella työnhakija voi selvittää, mitä yrityksen nykyiset työntekijät ovat oikeasti mieltä työpaikastaan.

Tyytyväinen työntekijä on ässä rekrytoivan yrityksen hihassa

Halusitpa tai et, nykyiset ja entiset työntekijäsi toimivat yrityksesi käyntikortteina.

He kertovat varauksetta ystävilleen ja perheelleen työoloistaan: palkastaan, työnantajan tarjoamista eduista, esihenkilöstään, työkavereistaan ja etenemismahdollisuuksista. Nämä omakohtaiset kertomukset piirtyvät kuulijoiden mieliin tarkemmin kuin mikään netissä pyörivä rekryvideo.

Positiivinen työntekijäkokemus = positiivinen työnantajamielikuva

Edellä mainituista syistä onkin ensisijaisen tärkeää, että aloitat rekrytointimarkkinoinnin omalta takapihaltasi.

Ota siis selville, mikä sai osaavimmat työntekijäsi valitsemaan juuri sinun yrityksesi, ja mikä puolestaan ajoi viimeisimpänä lähteneet työntekijäsi vaihtamaan työpaikkaa. Näin pidät huolen siitä, että osaat tulevissa rekrytointikampanjoissa korostaa juuri niitä asioita, joita alojensa halutuimmat osaajat arvostavat.

Tee kysely

Jos aikasi on kortilla, voit aluksi pyytää nykyisiä työntekijöitäsi täyttämään lyhyen verkkokyselyn, jossa he saavat arvioida kuinka tärkeinä he pitävät esimerkiksi:

  • alan keskiarvoa korkeampaa palkkaa
  • työsuhde-etuja
  • haastavia työtehtäviä
  • ammatillista kehitystä
  • johtamista
  • työkavereita

Tulosten perusteella pystyt muodostamaan käsityksen siitä, mikä tekee juuri sinun yrityksestäsi kilpailukykyisen työmarkkinoilla.

Pyydä palautetta myös haastatteluvaiheeseen edenneiltä työnhakijoilta, jotta saat käsityksen siitä, mikä nykyisessä rekrytointiprosessissasi toimii ja mikä ei.

Kun (pelkkä) raha ei ratkaise

Vaikka tilipussi pelaa edelleen vaihtelevan suurta roolia työntekijöiden motivoinnissa, ei se enää onneksi ole kaikki kaikessa. Myös kasvun alkuvaiheessa olevat yritykset, joilla ei välttämättä ole varaa maksaa alan keskiarvoa suurempaa palkkaa, voivat tehdä paljon sen eteen, että työntekijät viihtyvät, oppivat uutta ja tuntevat olonsa arvostetuiksi.

Kilpailukykyisen palkan lisäksi yritykset voivat sitouttaa työntekijöitään ja houkutella parhaita hakijoita esimerkiksi tarjoamalla:

  • Perinteisiä työsuhde-etuja, kuten auto-, lounas- tai puhelinetua
  • Muita etuja kuten virike- ja liikuntaseteleitä
  • Hyviä työvälineitä ja ohjelmistoja
  • Kattavia henkilövakuutuksia, kuten sairauskuluvakuutus työntekijälle
  • Kansainvälistä työkokemusta esimerkiksi ulkomaankomennusten tai vaihto-ohjelmien kautta
  • Erilaisia kouluttautumismahdollisuuksia ja mentorointia
  • Joustavia työaikoja ja etätyömahdollisuutta
  • Rentoa työyhteisöä ja mukavaa työporukkaa

Panosta siis niihin etuihin, joita työntekijäsi eniten arvostavat.

Positiivista työnantajakuvaa ei rakenneta yhdessä yössä, joten ole kärsivällinen ja muista mitata työntekijöidesi tyytyväisyyttä tasaisin väliajoin.

Hyvin luotu ja houkutteleva työnantajamielikuva on investointi, jolla houkuttelet parhaat tekijät jo ennen rekrytointitarpeen muodostumista.