Päävalikko Siirry sisältöön

Pidä turvaväli – tuulilasien rikkoutumissesonki alkaa

03.23.2021, 06.10

Kevät ja teiden sulaminen tarkoittavat lentäviä irtokiviä ja nastoja sekä niiden myötä rikkoutuvia tuulilaseja. Ifin tilastojen mukaan lasivahingot ovat lisääntyneet vuosi vuodelta. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino säilyttää oma tuulilasi ehjänä.

Mikä on ylivoimaisesti todennäköisin vahinko, minkä autoilija kohtaa? Ifin autovahinkotilastojen perusteella tuulilasin rikkoutuminen, joka on viime vuosina yleistynyt jatkuvasti. Vuoden aikana lasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.

Lasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, ja suurin piikki osuu huhtikuulle. Viikonpäivistä eniten vahinkoja sattuu lauantaisin. Lasivahinkoja sattuu useimmiten paljon ajaville sekä nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä liikkuville.

Uusien autojen lasit vaurioituvat helpommin

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Useimmin lasi napsahtaa uudemmista autoista, mikä selittää vahinkojen jatkuvaa kasvua. Nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.

– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, kuvaa Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

Riittävä turvaväli paras ennaltaehkäisy

Paras tapa ehkäistä tuulilasin rikkoutumista on pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin.

– Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta, painottaa Roselius.

Alle kahden euron kolikkoa pienemmistä halkeamista selviää yleensä korjauksella, sitä isommat vaativat useimmiten lasin vaihdon. Uudemmissa autoissa lasin vaihto voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen anturien uudelleenkalibroinnista.

– Autoilijat ovat alkaneet reagoida lasivahinkojen yleistymiseen, sillä lasiturva on viime vuosina yleistynyt myös muiden kuin uusien autojen vakuutuksissa. Sen vuoksi Ifissä lasiturvan saa lisäturvana myös suppeampaan osakaskoon, joka tyypillisesti otetaan 10–20-vuotiaisiin autoihin, kertoo Roselius.

– Tuulilasin hajoaminen on ikävä riesa, jonka hoitamisesta olemme pyrkineet tekemään asiakkaalle mahdollisimman yksinkertaista: lasiturvalla autonsa vakuuttanut voi olla suoraan yhteydessä Ifin yhteistyökumppaneina toimiviin lasikorjaamoihin, jotka laittavat lasin kuntoon ja hoitavat myös yhteydet Ifiin. Lisäksi If Apu -palvelu auttaa vuorokauden ympäri myös lasivahinkoihin liittyvissä kysymyksissä, toteaa Roselius.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Head of Press
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa