Päävalikko Siirry sisältöön

Ifille pohjoismainen tulosennätys

02.09.2022, 08.09

If päätti vuoden 2021 vahvasti 4,3 prosentin maksutulon kasvulla. Yhdistetty kulusuhde 81,3 prosenttia on Pohjoismaiden suurimman vakuutusyhtiön kaikkien aikojen alhaisin. Myös Suomessa Ifin viime vuoden tulos on vahva, kasvua viimeisellä neljänneksellä saavutettiin 4,2 prosenttia.

Ennätyskorkea asiakastyytyväisyys ja erittäin korkea asiakaspysyvyys ovat perustana vakuutusyhtiö Ifin ennätystulokselle vuonna 2021.

– Panostamme voimakkaasti hyvään asiakaspalveluun ja nykyaikaisiin digitaalisiin ratkaisuihin sekä pyrimme aidosti ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja arkea. Tämä luo pohjan uudelle, vahvalle tulokselle. Olen erittäin tyytyväinen tänään esittämiimme lukuihin, sanoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.

Digitalisaatio kiihtyi Ifissä entisestään viime vuoden aikana. Yksityisasiakkaiden vakuutusten reaktiivisesta myynnistä puolet tehtiin viime vuonna verkossa ja yli puolet yksityisasiakkaiden korvauksista raportoitiin digitaalisesti.

– Asiakaspysyvyytemme on korkea: yhdeksän asiakasta kymmenestä uudistaa vakuutuksensa Ifissä vakuutuskauden päätyttyä. Tästä kaikki ifläiset voivat olla erittäin ylpeitä, Thorsrud sanoo.

If-konsernin tulos

Vuoden 2021 tulos osoittaa Ifin vahvan kehityksen. Tulokseen vaikutti myönteisesti ajoneuvo- ja matkavahinkojen vähentyminen. Pandemiatilanne vaikutti yhdistettyyn kulusuhteeseen myönteisesti arviolta noin kaksi prosenttiyksikköä.

  • Yhdistetty kulusuhde vuonna 2021 oli 81,3 (82,1 vuonna 2020).
  • Tekninen tulos vuonna 2021 oli 902 miljoonaa euroa (811).
  • Bruttomaksutulo vuonna 2021 oli 5 134 miljoonaa euroa (4 823).

Ifin tulos Suomessa

  • Yhdistetty kulusuhde vuonna 2021 oli 81,8 (88,0 vuonna 2020).
  • Tekninen tulos vuonna 2021 oli 175 miljoonaa euroa (114 miljoonaa euroa).
  • Bruttomaksutulo (GWP) vuonna 2021 oli 1 005 miljoonaa euroa (996 miljoonaa euroa.

– Neljännen vuosineljänneksen vahvan kasvun lisäksi haluan nostaa esiin suomalaiset ​​asiakkaamme, jotka ovat Pohjoismaiden parhaimpia hyödyntämään digitaalisia ratkaisujamme. Yksityisasiakkaat tekivät jopa 75 prosenttia korvausvaatimuksista verkkopalveluiden kautta. Tämä tekee korvausten käsittelystä helpompaa meille ja asiakkaat saavat päätökset nopeasti, toimitusjohtaja Morten Thorsrud sanoo.

– Vuonna 2021 If palkittiin Suomen vakuutusalan parhaasta asiakaskokemuksesta. Digitaaliset ratkaisumme ovat suurelta osin tämän palkinnon perusta, Thorsrud lisää.

Asiakkaat arvostavat sujuvaa digiasiointia ja asiantuntevaa puhelinpalvelua

Ifin henkilöasiakkaiden määrä Suomessa kasvoi viime vuonna tasaisesti ja asiakkaat antoivat Ifille erittäin hyvän arvosanan asiakas- ja korvauspalvelusta. Myös Ifin yritysasiakkaiden määrä Suomessa kasvoi ja asiakaspysyvyys parani merkittävästi.

– Korona-aika on kiihdyttänyt asiointitottumusten muutosta. Digitaaliset palvelut yhdistettynä asiantuntevaan ja välittävään puhelinpalveluun korostuvat vakuutusalalla entistä enemmän. Esimerkiksi Ifin kotivakuutuksista Suomessa jo lähes puolet myydään digitaalisesti. Monimutkaisemmissa asioissa asiakkaat kaipaavat tukea osaavilta asiantuntijoiltamme, ja meille onkin tärkeää, että eri asiointitavat nivoutuvat sujuvasti yhteen asiakkaalle sopivalla tavalla, sanoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista vastaava johtaja Tommi Palmu.

Pandemia hiljensi matkailun ja vähensi liikennettä

Vaikka vuosi 2021 oli suotuisa sääilmiöiden suhteen, tapahtui suurvahinkoja kuten tulipaloja ja myrskytuhoja henkilöasiakkaillemme hieman edellistä vuotta enemmän.

– Ilahduttavaa oli, että liikenteessä sattuneiden henkilövahinkojen määrä laski edellisestä vuodesta. Tähän kehitykseen osaltaan vaikuttivat etätyön ja vähentyneen liikkumistarpeen tuoma liikennemäärien lasku. Matkailun vähentyminen on luonnollisesti vaikuttanut matkavakuutusvahinkoihin ja myyntiin, mutta viimeisellä vuosineljänneksellä näimme jo selkeää piristymistä matkavakuutusten myynnissä, Palmu kertoo.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Head of Press
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa