Päävalikko Siirry sisältöön

Hiihtolomalle sähköautolla: tyypillinen ensikertalaisen huoli on useimmiten turha

02.13.2025, 06.26

Lauhan talven myötä moni eteläsuomalainen tuore sähköautoilija totuttelee hiihtolomalla ensimmäistä kertaa pidempään ajomatkaan talvikelissä. Ifin vahinkotilastot viime talvelta paljastavat, miten sähköautot pärjäävät erityisesti pakkasella. If kokosi vinkit hiihtolomamatkalle.

Viime talvena Ifin hinaus- ja tiepalvelun avunpyyntöjen määrä jopa kymmenkertaistui kiireisimpinä pakkaspäivinä. Sähköautot eivät kuitenkaan tarvinneet apua bensa- ja diesel-autoja useammin. Kuva: Viking Hinaus

Suomen sähköautokannan nopean kasvun vuoksi merkittävä osa tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalaisia. Poikkeuksellisen lauha talvi ei ole Etelä-Suomessa tarjonnut paljon kokemusta talviajosta. Sen sijaan lasivahinkoja on sulien teiden vuoksi sattunut keskivertoa enemmän vuodenaikaan nähden, kertovat Ifin tilastot. Hiihtolomalla pohjoiseen suuntaavaan kannattaa valmistautua erilaisiin ajo-olosuhteisiin.

Vastoin tyypillistä ennakkoluuloa sähköautoille ei talvikuukausina satu merkittävästi enempää vahinkoja kuin polttomoottoriautoillekaan. Viime talven paukkupakkaset testasivat ladattavien autojen pärjäämistä: sähköautot eivät Ifin hinaus- ja tiepalvelun tilastojen perusteella tarvinneet polttomoottoriautoja useammin hinausta kovilla pakkasilla.

– Ensimmäinen talvi sähköautoilijana on kuitenkin vakuutusyhtiön näkökulmasta hieman riskipitoisempaa aikaa. Polttomoottoriautoa painavamman ja nopeammin kiihtyvän sähköauton käsittely liukkaalla vaatii aluksi totuttelua. Kun kokemusta karttuu, erot vahinkomäärissä tasoittuvat, kuvaa sähköautovakuutusten tuotepäällikkö Janne Sivenius Ifistä.

Varaudu muuttuvaan säähän ja latauspisteiden ruuhkiin

Pidemmälle ajomatkalle lähtiessä kannattaa varautua siihen, että keliolosuhteet voivat eri puolilla Suomea vaihdella paljon samankin päivän aikana. Jos oman sähköauton talvisäädöt eivät ole täysin tutut, niihin on syytä perehtyä ennen reissua.

– Matkalle voi mahtua niin sulaa tietä, lumisadetta kuin kireää pakkastakin, joten kaikkeen täytyy olla varautunut. Matkaan on syytä lähteä auto kunnossa ja esimerkiksi renkaiden kunto ja ilmanpaineet tarkastettuna. Tien päällä ajotapaa ja tilannenopeutta pitää joustavasti sopeuttaa olosuhteiden mukaan, muistuttaa Sivenius.

Liikenne voi vilkkaimpina hiihtolomien meno- ja paluuliikenteen päivinä ruuhkautua ja jonoja voi syntyä myös suosituimpien pysähdyspaikkojen latauspisteille.

– ­Lataus voi pakkasella olla autosta riippuen selvästi hitaampaa. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, se kannattaa kytkeä päälle ajoissa ennen latauspisteelle menoa. Matkaan kannattaa ylipäätään varata reilusti aikaa, Sivenius vinkkaa.

Latauspisteiden ruuhkiin voi varautua katsomalla etukäteen vaihtoehtoisia latauspaikkoja latauskartta.fi -palvelusta.

Apua tarvitaan useimmiten käynnistysakun vuoksi

Tyypillisesti ongelmia matkantekoon aiheuttaa talvella auton käyttövoimasta riippumatta kova pakkanen. Viime talvena Ifin hinaus- ja tiepalvelun avunpyyntöjen määrä jopa kymmenkertaistui kiireisimpinä tammikuun paukkupakkaspäivinä.

Sähköautojen hinaamisen syynä ei kuitenkaan ollut tyypillinen uusien sähköautoilijoiden huoli, ajoakun yllättävä loppuminen. Päinvastoin – sähköautojen hinaaminen ajoakun loppumisen vuoksi on kaikkina vuodenaikoina hyvin harvinaista, kertovat Ifin tilastot. Näissäkin tapauksissa Ifin kaskovakuutus toki korvaa hinauksen lähimmälle latausasemalle.

Useimmiten sähköautot tarvitsevat pakkasella tiepalvelun apua täsmälleen samaan asiaan kuin polttomoottoriautot: lisävirran antamiseen käynnistysakulle. Viime vuoden tammi–helmikuussa 40 prosenttia kaikista Ifin hinaus- ja tiepalvelun tehtävistä liittyi tähän.

– Sähköautoissa ei ole kokemuksiemme mukaan esiintynyt talvella ongelmia ajoakun kanssa, mutta myös niissä 12 voltin käynnistysakku on pakkasella kovilla. Toki auto kuluttaa kylmällä säällä merkittävästi enemmän sähköä muun muassa sisätilojen lämmitykseen, jolloin sen toimintamatka on kesää lyhyempi. Lataustaukoja täytyy pitää useammin, mikä vaatii pitkällä matkalla hieman etukäteissuunnittelua, kommentoi Sivenius.

Uusia sähköautoilijoita liikkuu tänä talvena Suomen teillä paljon: pelkästään Ifissä vakuutettujen yksityisasiakkaiden sähköautojen määrä on lähes kaksinkertaistunut vuodentakaisesta. Vaikka sähköautoilu on levinnyt jo joka puolelle Suomea, lähes puolet Ifin vakuuttamista noin 35 000 sähköautosta on Uudellamaalla.

Muista nämä, kun lähdet hiihtolomareissuun sähköautolla: 

1. Perehdy autosi talvisäätöihin ja hyödynnä niitä.

2. Tarkista ennen matkaa renkaiden ilmanpaineet ja kunto.

3. Tallenna vakuutusyhtiön tiepalvelun numero valmiiksi puhelimeen.

4. Mitoita ajomatka niin, että jätät akun varaukseen reilusti pelivaraa pakkasella lisääntyvän kulutuksen sekä mahdollisten ruuhkien varalta.

5. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, käytä sitä ennen pikalatausta.

6. Mieti varalle useampi vaihtoehtoinen latauspaikka ja varaa enemmän aikaa lataustaukoihin.

7. Jos perillä odottaa kunnon pakkanen, älä päästä akkua kylmenemään ennen latausta, vaan laita auto lataukseen heti kohteeseen saavuttuasi.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Head of Press
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa