Skadad katt

Våra samarbetspartner hjälper dig, om din katt har insjuknat eller skadats. Om du så vill kan du boka tid på en distansmottagning hos mobilveterinären och har tillgång till bekymmersfri direktersättning på veterinärstationen samt enkel skadeanmälan.

Mobilveterinär 7-24 Veterinärstation

Gör så här, om din katt har blivit sjuk eller skadad

Om du är oroad för din katts välmående

Veterinärerna hos vår samarbetspartner FirstVet (endast på finska) erbjuder lättillgänglig rådgivning kring djurs hälsa och välmående. De hjälper dig att bedöma om ditt djur behöver ytterligare vård och remitterar dig vid behov vidare.

Kontakta mobilveterinären

Om din katt behöver omedelbar vård

Ta en sjuk eller skadad katt utan dröjsmål till veterinären. De flesta veterinärstationer använder sig av direktersättning, varvid kliniken söker ersättning i ditt namn och du betalar endast självrisken.

Hitta närmaste djurklinik

Sök ersättning för veterinärkostnader

Om du inte kan använda direktersättningstjänsten, du har betalat veterinärbesöket själv eller du söker ersättning för läkemedelskostnader

  1. Gör en skadeanmälan
  2. Vi handlägger din ersättningsansökan utan dröjsmål. 
  3. Ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalas ut hittar du på Mina sidor.

Vilka vårdkostnader för sjukdom eller olycksfall ersätts?

Djurförsäkringen ersätter vårdkostnader för besök hos veterinären på grund av olycksfall eller sjukdom. Kostnader som ersätts är bl.a.

  • undersökning och vård av sjukdom eller skada då vården getts eller ordinerats av veterinär
  • laboratoriekostnader
  • röntgenkostnader och kostnader för magnetröntgen samt
  • ultraljudsundersökning om det krävs vid utredningen av en sjukdom eller skada.

Från kostnaderna avdras en självrisk. Självriskens storlek hittar du på Mina sidor under försäkringens uppgifter.

Mobilveterinär

Så här använder du mobilveterinären

Videosamtal med mobilveterinären fungerar som vanliga veterinärbesök, förutom att besöket sker genom mobiltelefon eller surfplatta. Tjänsten erbjuds tills vidare på finska.

  1. Ladda ner FirstVets mobilapp, som är kostnadsfri och går att använda i iPhone, iPad och Android-enheter. Ladda ner appen direkt så att den redan finns i din enhet, när du behöver kontakta en veterinär.
  2. Boka tid på veterinärmottagningen via appen.
  3. Öppna appen och följ dess anvisningar, när tiden för bokningen närmar sig. Veterinären ger dig råd och hänvisar er vid behov till fortsatt vård.
  4. Kontakta FirstVet, om du behöver tekniskt stöd i användning av appen.
  5. Du får tre kostnadsfria besök hos mobilveterinären år 2021. Efter tre besök ersätts kostnaderna för besöken enligt försäkringsvillkoren på samma sätt som övriga veterinärbesök. Sök ersättning för kostnader 24/7.

Anvisningar i övriga skadesituationer

Om katten har dött eller måste avlivas

Vi betalar ut en ersättning från kattförsäkringens livskydd, om djuret dör eller måste avlivas på grund av sjukdom eller olycksfall. Ersättningens storlek är högst den maximiersättning som antecknats i försäkringsbrevet, som du kan kontrollera via Mina sidor. Livskyddet har ingen självrisk.

Livskyddet gäller fram till utgången av den försäkringsperiod under vilken djuret fyller tio (10) år.

Sök ersättning från livskydd för katt

  1. Gör skadeanmälan, om katten har dött.
  2. Om ditt djur måste avlivas, ska du i samband med skadeanmälan skicka till oss ett veterinärutlåtande över nödvändigheten av eller orsaken till att djuret måste avlivas.
  3. Vi kontaktar dig, om vi behöver tilläggsinformation.
  4. Vi hanterar din skadeanmälan utan dröjsmål.
  5. Ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalats ut hittar du på Mina sidor.

Om katten har försvunnit eller stulits

Vi betalar ut en ersättning från livskyddet för din katt, om djuret försvinner eller stjäls och inte har återfåtts inom en (1) månad från det att stölden eller försvinnandet upptäcktes. Livskyddet har ingen självrisk.

Livskyddet gäller fram till utgången av den försäkringsperiod under vilken djuret fyller tio (10) år.

Gör så här, om katten har försvunnit eller stulits

  1. Gör en anmälan om försvinnande. Anvisningar för vad du kan göra för att spåra katten och anvisningar för anmälan om försvinnande finns på Karkurit.fi (på finska).
  2. Om du misstänker att katten har blivit stulen ska du göra en brottsanmälan till polisen.
  3. Gör en skadeanmälan, om din katt trots sökningar inte kan hittas.
  4. Ersättningsbeslutet och information om den ersättning som betalats ut hittar du på Mina sidor.
  5. En ersättning som betalats ut måste återlämnas, om djuret som försvunnit upphittas.