Sjukdom eller olycksfall på fritiden
Se anvisningar och sök ersättning från en hälsoförsäkring för anställda, olycksfallsförsäkring för fritid eller gruppolycksfallsförsäkring för fritid med stöd av lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar.
Om du inte söker ersättning från en försäkring som tecknats av företaget eller arbetsgivaren, se anvisningar för privatkunder.
Sjukdom
Handla i enlighet med den servicemodell som företaget eller din arbetsgivare valt för hälsoförsäkringen. De olika servicemodellerna ger möjlighet att antingen uppsöka läkarvård direkt eller uppsöka vård via företagshälsovården.
Kontakta din egen företagsläkare (Duo-servicemodellen)
Om du har en hälsoförsäkring som din arbetsgivare tecknat, ser du uppgifterna för din försäkring på Mina sidor för anställda.
Om du insjuknar
- Kontakta den företagshälsovård som företaget eller din arbetsgivare anlitar. Vid behov får du en remiss till en specialist och undersökningar.
- Vid direktfakturering fakturerar läkarstationen If för vårdbesöket., Du betalar endast en eventuell självrisk som ingår i försäkringen.
- Direktfaktureringen gäller endast läkarkostnader. Om hälsoförsäkringen omfattar läkemedelsskydd som ersätter läkemedel som ordinerats av läkare, sök ersättning för läkemedlen.
- Om direktfakturering inte används, betala vårdkostnaderna först själv och sök därefter ersättning från hälsoförsäkringen.
Hälsoförsäkringens Duo-servicemodell
I Duo-servicemodellen har de anställdas sjukvård koncentrerats till den leverantör av företagshälsovård som företaget valt. Säkerställ vilken servicemodell som företaget eller din arbetsgivare valt för hälsoförsäkringen innan du uppsöker vård.
Boka tid till en läkare vid den vårdinrättning som du valt (Solo-servicemodellen)
Om du har en hälsoförsäkring som din arbetsgivare tecknat, ser du uppgifterna för din försäkring på Mina sidor för anställda.
Om du insjuknar
- Uppsök vård vid närmaste Ifs samarbetspartner för hälsovårdstjänster.
- Uppge vid kassan att du har Ifs hälsoförsäkring och visa upp hälsoförsäkringsdelen på Mina sidor för anställda via din telefon.
- Vid direktfakturering fakturerar läkarstationen If för vårdbesöket. Du betalar endast en eventuell självrisk som ingår i försäkringen.
- Direktfaktureringen gäller endast läkarkostnader. Om hälsoförsäkringen omfattar läkemedelsskydd som ersätter läkemedel som ordinerats av läkare, sök ersättning för läkemedlen.
- Om direktfakturering inte används, betala vårdkostnaderna först själv och sök därefter ersättning från hälsoförsäkringen.
Hälsoförsäkringens Solo-servicemodell
I Solo-servicemodellen kan de anställda själva uppsöka vård utan att vara bundna till en separat företagshälsovård. Säkerställ vilken servicemodell som företaget eller din arbetsgivare valt för hälsoförsäkringen innan du uppsöker vård.
Sök ersättning för de vårdkostnader vid sjukdom och de läkemedel som du betalat själv.
Du kan söka ersättning för de kostnader som sjukdomen orsakat genom att fylla i ersättningsansökan.
- Ta fram ditt försäkringsnummer. Du hittar det på den webbtjänst du använder eller be försäkringsnumret av din arbetsgivare.
- Sök ersättning för vårdkostnader för sjukdom.
Om anmälan gäller flera sjukdomar, ska du göra en separat ersättningsansökan för varje sjukdom. - Vi handlägger din ersättningsansökan så fort som möjligt. Vi kontaktar dig, om vi behöver kompletterande uppgifter.
Hur du använder cancerförsäkringen
Vid misstänkt cancer
- Kontakta Docrates Cancersjukhus och uppge att du har Ifs cancerförsäkring. Ring 010 773 2000 eller lämna begäran om kontakt.
- Under samtalet kartlägger vårdinrättningen din situation och bokar tid för ett första besök.
- Försäkringen ersätter läkarbesöken och undersökningarna. Docrates finns i Helsingfors men behandlar patienter från hela Finland.
- Om du diagnostiseras med cancer upprättas en vårdplan och cancerbehandlingarna inleds utan dröjsmål.
- Vi får de uppgifter som behövs för ersättningsbeslutet från Docrates, varför du inte behöver anmäla sjukdomen till oss.
Ersättningen för vårdkostnader kan också användas för cancerbehandlingar inom den offentliga sektorn. Du väljer själv vilken tjänsteleverantör som du vill anlita. De flesta tjänster i anslutning till cancerförsäkringen kan emellertid endast genomföras när vårdplatsen är Docrates Cancersjukhus.
Cancerförsäkring
Cancerförsäkringen är en servicehelhet som utvecklats för diagnostisering av cancer, behandling av cancer och stöd för arbetsförmågan. Vår samarbetspartner Docrates Cancersjukhus möjliggör en snabb diagnos och högklassig behandling vid ett privatsjukhus.
Vad ersätter cancerförsäkringen?
Vård- och undersökningskostnader ersätts upp till högst 10 000 euro. Ersättningen för vårdkostnader omfattar följande diagnostiserade cancersjukdomar enligt den internationella sjukdomsklassificeringen (ICD-10):
- Maligna tumörer (diagnoskoderna C00-C97).
- Cancer in situ (lokalt begränsad cancer utgången från epitel) (D00-D09).
De flesta formerna av cancer in situ har uteslutits från engångsersättningen, eftersom ersättningen för vårdkostnader i allmänhet räcker väl till för behandlingen av dessa sjukdomar. Den engångsersättning på 50 000 eller 70 000 euro som betalas från cancerförsäkringen kan fås med stöd av följande diagnoser (ICD-10):
- Maligna tumörer (C00-C97), med undantag av maligna tumörer i huden, såsom basocellulärt och spinocellulärt karcinom (C44).
- Cancer in situ i bröstkörtel (D05).
Engångsersättningen kan användas efter eget gottfinnande – exempelvis för sådana vårdkostnader vid cancer som överstiger vårdkostnadsersättningens maximibelopp.
Betalningsförbindelse för undersökning eller behandling
Du kan få en betalningsförbindelse för en större enskild undersökning eller ett ingrepp, t.ex. en operation. Vi ger i regel betalningsförbindelser till Ifs samarbetspartner Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti, Aava och Orton. Oftast skickar läkarstationen begäran om betalningsförbindelse till If på dina vägnar.
- Vi behandlar begäran om betalningsförbindelse utgående från det läkarutlåtande som läkarstationen eller du lämnat in.
- Vi behandlar begäran om betalningsförbindelse så fort som möjligt och meddelar läkarstationen och dig om vårt beslut.
- Om du inte tidigare bokat tid, kontaktar läkarstationen dig efter beslutet om betalningsförbindelse för att boka en tid för ingreppet eller undersökningen.
Olycksfall på fritiden
Fritidsolycksfall ersätts från olika försäkringar. Kontrollera med din arbetsgivare företagets försäkringsskydd i händelse av olycksfall på fritiden.
Gruppolycksfallsförsäkring för fritid enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar
Om du är försäkrad med en gruppolycksfallsförsäkring för fritid enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar, hittar du uppgifterna om din försäkring under arbetsolycksfallsförsäkringar på Mina sidor för anställda.
Om du råkat ut för ett olycksfall på fritiden
- Anmäl olycksfallet till din närmaste chef. Arbetsgivaren anmäler skadan till If.
- Uppsök i enlighet med företagets avtalade verksamhetsmodell vård antingen hos företagshälsovården eller närmaste Ifs samarbetspartner för hälsovårdstjänster.
- Uppge på vårdinrättningen att du har en olycksfallsförsäkring för fritid. Du får sjukvård utan avgift.
- Svara på Ifs förfrågningar så fort som möjligt. På detta sätt går hanteringen av ditt skadeärende smidigare.
- Betala eventuella läkemedelskostnader och andra utgifter i anslutning skadan först själv och sök därefter ersättning för kostnaderna för olycksfallet.
Sök ersättning för de kostnader som du betalat själv
- Ta fram ditt försäkringsnummer. Du hittar det på den webbtjänst du använder eller på det dokument som du fått från If.
- Sök ersättning för de kostnader som hänför sig till olycksfallet.
- Vi handlägger din ersättningsansökan så fort som möjligt. Vi kontaktar dig, om vi behöver kompletterande uppgifter.
Tilläggsutredning om olycksfallet
Fyll i utredningsblanketten, om vi bett dig lämna en tilläggsutredning i anslutning till ditt skadeärende.
Du kan också skicka en fritt formulerad tilläggsutredning via e-post på tyotapaturmakorvaukset@if.fi. Du kan skicka ett skyddat e-postmeddelande via tjänsten secure.if.fi.
Fritidsolycksfallsförsäkring
Om du har en olycksfallsförsäkring för fritid som din arbetsgivare tecknat, ser du uppgifterna för din försäkring på Mina sidor för anställda.
Om du råkat ut för ett olycksfall på fritiden
- Uppsök i enlighet med företagets avtalade verksamhetsmodell vård antingen hos företagshälsovården eller närmaste Ifs samarbetspartner för hälsovårdstjänster.
- Betala kostnaderna i anslutning vården för olycksfallet först själv och sök därefter ersättning för kostnaderna för olycksfallet.
- Ta fram ditt försäkringsnummer. Du hittar det på den webbtjänst du använder eller be försäkringsnumret av din arbetsgivare.
- Sök ersättning för vårdkostnaderna för olycksfallet.
Om anmälan gäller flera olycksfall, ska du göra en separat ersättningsansökan för varje olycksfall. - Vi handlägger din ersättningsansökan så fort som möjligt. Vi kontaktar dig, om vi behöver kompletterande uppgifter.
Du kan få en betalningsförbindelse för en större enskild undersökning eller ett ingrepp, såsom magnetundersökning, operation eller fysikalisk behandling. Vi ger i regel betalningsförbindelser till Ifs samarbetspartner Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti, Aava och Orton. Oftast skickar läkarstationen begäran om betalningsförbindelse till If på dina vägnar.
- Vi behandlar begäran om betalningsförbindelse utgående från det läkarutlåtande som läkarstationen eller du lämnat in.
- För handläggning av betalningsförbindelse som gäller gruppolycksfallsförsäkring för fritid med stöd av lagen om olycksfall, behöver vi en skadeanmälan som fyllts i av arbetsgivaren.
- Vi behandlar begäran om betalningsförbindelse så fort som möjligt och meddelar läkarstationen och dig om vårt beslut.
- Om du inte tidigare bokat tid, kontaktar läkarstationen dig efter beslutet om betalningsförbindelse för att boka en tid för ingreppet eller undersökningen.
Ansökan om betalningsförbindelse för långtidsmedicinering
Om du har en långvarig medicinering för behandlingen av en ersättningsgill skada till följd av ett arbetsolycksfall eller en yrkessjukdom, kan du ansöka om en betalningsförbindelse för köpet av läkemedlen genom att kontakta ersättningstjänsten för företagskunder.
Eller har du råkat ut för ett arbetsolycksfall, olycksfall vid distansarbete eller olycksfall på resa?
Olycksfall som inträffat någon annanstans än i arbetet eller på fritiden
Om olycksfallet har inträffat i samband med talkoarbete eller om du söker ersättning från en olycksfallsförsäkring som tecknats av stad, kommun, skola, daghem eller någon annan sammanslutning.
Sök ersättning från olycksfallsförsäkring för offentligt samfund
Anvisningar för försäkringstagaren
Med försäkringstagare avses representanten för samfundet, kommunen eller staden.
- Ge den skadade anvisningar att uppsöka vård enligt avtalad verksamhetsmodell.
- Fyll i en ersättningsansökan på den webbtjänst du använder genast efter olycksfallet.
- Uppmana den skadade personen att svara på Ifs förfrågningar snarast möjligt.
- Vi handlägger skadeanmälan så fort som möjligt. Vi kontaktar dig, om vi behöver kompletterande uppgifter.
Om du eller ditt barn råkat ut för ett olycksfall
- Anmäl skadan till samfundets representant, som gör skadeanmälan till If.
- Betala eventuella läkemedelskostnader och andra utgifter i anslutning till skadan först själv och sök därefter ersättning för kostnaderna för olycksfallet. För ersättningsansökan behöver du försäkringsnumret, som du får av samfundets representant.
- Svara på Ifs förfrågningar så fort som möjligt. På detta sätt går hanteringen av ditt skadeärende smidigare.
Sök ersättning från talkoförsäkring
Om du råkat ut för ett olycksfall vid talkoarbete
- Uppsök vård vid närmaste Ifs samarbetspartner för hälsovårdstjänster.
- Betala vårdkostnaderna först själv och sök därefter ersättning. För ersättningsansökan behöver du försäkringsnumret, som du får av försäkringstagaren, dvs. den som ordnat talkoarbetet.
- Om vi behöver tilläggsuppgifter eller t.ex. kostnadsverifikat, kontaktar vid dig. Svara på Ifs förfrågningar så fort som möjligt. På detta sätt går hanteringen av ditt skadeärende smidigare.
Talkoförsäkring
Talkoförsäkringen ersätter vårdkostnader till följd av olycksfall, bestående men till följd av olycksfall eller dödsfall genom olyckshändelse som orsakats vid talkoarbete. Med talkoarbete avses oavlönat arbete i anslutning till byggande eller grundlig renovering.
Sök ersättning från patientförsäkring
Vid patientskada söks ersättning från Patientförsäkringscentralen
Patientförsäkringscentralen tar hand om skaderegleringen vid patientskador och är en trygghet för både patienter och vårdpersonal. Ersättning ska sökas inom tre år från det att den ersättningsberättigade fick kännedom om skadan.
Om du misstänker en patientskada, gör först ett test för att bedöma om patientförsäkringslagstiftningen kan tillämpas på ditt fall, dvs. om det lönar sig att göra en skadeanmälan. Ta också en titt på skadeexemplen för att se vilka medicinska fall som kan ge rätt till ersättning.
Gör anmälan om patientskada. När du fått ersättningsbeslutet kan du söka ersättning för patientskadan.
Vad ersätter patientförsäkringen?
Patientförsäkringen ersätter personskada som orsakats en patient i samband med hälso- och sjukvård och som sannolikt har orsakats av
- undersökning, vård eller annan behandling eller försummelse av den
- smitta eller infektion som sannolikt har fått sin början av omständigheter som ansluter sig till dessa åtgärder
- ett olycksfall som inträffat i behandlingsrum, under sjuktransport eller till följd av brand i behandlingslokal eller fel i behandlingsutrustning
- undersökning som gjorts för diagnos av sjukdom eller skada och vars följder är oskäliga.
Patientförsäkringen ersätter inte
- oundvikliga komplikationer
- skada som orsakats av läkemedel
- risk som inte är möjlig att undvika.
Ersättningsskyldigheten förutsätter inte vårdfel eller försummelse.