Kuinka tämä vaikuttaa yritysasiakkaisiimme?
Olemme sitoutuneet YK:n Global Compact -periaatteiden edistämiseen vahvasti ja pitkäjänteisesti.
Kesäkuusta 2021 alkaen olemme ottaneet vastuullisuuden osaksi yritysasiakkaille tehtävää riskin arviointia. Käytännössä olemme sisällyttäneet YK:n Global Compact -periaatteet osaksi asiakkaan tuntemisvelvollisuutta koskevaa selvitysprosessia (Customer Due Diligence).
Arvioimme, kuinka yritysasiakkaamme noudattavat YK:n Global Compact -periaatteita. Hyödynnämme arvioinnissa ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) erikoistunutta ulkoista kumppania. Kumppanimme käyttää arvioinnissa virallista tietoa eri lähteistä, mutta ei Ifin asiakastietoja.
Olemme perustaneet myös Ifin sisäisiä ESG-arviointitiimejä. Tuotettuja vastuullisuusarviointeja käytetään osana asiakassuhteen kokonaisarviointia. Ifin sisäiset arviointiryhmät tekevät päätökset ulkopuolisen kumppanin tuottamiin arvioihin ja muuhun olennaiseen tietoon perustuen.
Jos arvioimme yritysasiakkaamme rikkovan yhtä tai useampaa YK:n Global Compact -periaatetta, keskustelemme asiasta asiakkaan kanssa. Uskomme tällaisten tilanteiden olevan kuitenkin harvinaisia asiakkaidemme keskuudessa. ESG-arviointitiimi voi tehdä seuraavia päätöksiä:
- Asiakassuhde on mahdollinen ja jatkuu normaalisti, mutta seuraamme tilannetta
- Ehdollinen hyväksyntä, eli yrityksen on parannettava toimintaansa niiltä osin, kuin siinä on huomautettavaa
- Asiakassuhdetta ei voida aloittaa tai jatkaa.
Olemme jo nähneet, kuinka meiltä ilmoituksen saaneet asiakkaat pyrkivät aidosti kehittämään toimintaansa vastuullisuusperiaatteiden mukaiseksi.
Lue lisää vastuullisuudesta Sampon verkkosivuilta