If Direktersättning

If Direktersättning sparar tid och besvär. När du har Ifs sjukförsäkring gör läkarstationen skadeanmälan för din räkning, och du behöver oftast bara betala självrisken.

Om barnet gråter på grund av öronvärk eller man har en långvarig förkylning hör de praktiska ärendena inte nödvändigtvis till det första man bekymrar sig över. Tack vare direktersättningstjänsten If Direktersättning kan du koncentrera dig på det viktigaste, om du eller någon i din familj plötsligt blir sjuka.

Enklare och snabbare läkarbesök

Betalningsförbindelse, dvs. If Direktersättning, gör läkarbesöken enklare, eftersom läkarstationen gör en skadeanmälan i ditt namn. Vid läkarstationen betalar du oftast bara självrisken, och If betalar ersättningen direkt till vårdinrättningen. Du kan således koncentrera dig på att ta hand om dig själv eller ditt barn som drabbats av en sjukdom och behöver därmed inte bekymra dig över praktiska ärenden. 

If Direktersättning kan du använda hos Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti och Aava, på alla verksamhetsställen som betjänar Ifs privatkunder som har tecknat en sjukförsäkring.

Så här använder du If Direktersättning

  1. Tjänsten If Direktersättning fungerar hos TerveystalosMehiläinensPikkujättis och Aavas verksamhetsställen.
  2. Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning för din räkning.
  3. Vid läkarbesöket debiteras i samband med direktersättningen endast den självrisk som ingår i din försäkring. Under vissa omständigheter kan beslutet om direktersättning inte ges direkt, och du betalar besöket först själv. Din ersättningsansökan har trots det redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
  4. If Direktersättning gäller endast läkararvoden, och du ska därför komma ihåg att själv söka ersättning för mediciner som ordinerats av en läkare.

Direktersättning i distanstjänster

Läs mer om hur direktersättning fungerar i distanstjänsterna.

If Direktersättning kan användas i

I samband med fakturering av video- och telefonmottagningar går direktersättning inte att använda. För dessa kan du söka ersättning efter att du betalat fakturan.

Fyra av fem ger tjänsten ett berömligt eller utmärkt vitsord.

Ifs kundundersökning, som besvarats av 21 257 finländare som hade använt If Direktersättning.

Erfarenheter av direktersättning

Så här bedömde våra kunder den service de har fått via If Direktersättning:

  • "En anställd hos Mehiläinen skötte saken åt mig. Tidigare hade jag varit tvungen att knappa in alla uppgifter själv."
  • "Som mamma till tre barn uppskattar jag att allt löper smidigt. Då jag fick direktersättningen, behövde jag inte själv ansöka om ersättning."
  • "Det är inte alltid man har pengar att betala barnens läkarbesök precis när det behövs. Därför är en möjlighet till direktersättning mycket bra.
  • "Ärendet gick snabbt att sköta i samband med läkarbesöket och jag behövde inte göra en ersättningsansökan hemma."
  • "Gör det enklare att sköta ärenden, eftersom man inte behövde fylla i en separat anmälan."
  • "Underlättar vardagen i barnfamiljen."
  • "En utmärkt tjänst som underlättar arbetet hemma, eftersom man inte behöver fylla i anmälan."
  • "Ersättningen överfördes direkt från Terveystalo till If och jag behövde inte göra en ansökan via nätet. Tjänsten fungerar utmärkt på det här viset."
  • "Snabb och enkel service som fungerar som den ska!"

Vanliga frågor om If Direktersättning

Se anvisningar om besök på en distansläkares mottagning hos Mehiläinen och Terveystalo samt anvisningar för hur man använder direktersättning.

I vilka fall kan If Direktersättning användas?

Det lönar sig att använda If Direktersättning när du har en sjukförsäkring och har blivit sjuk. Direktersättning fungerar i de flesta sjukdomsfall.

I vissa fall kan kostnader för läkarbesök inte skötas via If Direktersättning. Då betalar du som vanligt först själv kostnaderna för besöket. Läkarstationen gör en skadeanmälan för din räkning, och vi kontaktar dig senast nästa vardag per telefon eller via Mina sidor.

Hur gör jag för att ta i bruk If Direktersättning?

Om du har Ifs sjukförsäkring, läs anvisningarna om att använda If Direktersättning högre upp på den här sidan. 

Om du använda If Direktersättning och du inte har en sjukförsäkring kan du kontakta oss via Mina sidor eller per telefon, vi hjälper dig gärna.

Går If Direktersättning att använda om jag har en olycksfallsförsäkring?

If Direktersättning är i regel avsedd för kunder, som har Ifs sjukförsäkring. Om du bara har en olycksfallsförsäkring kan det hända att du inte genast får direktersättning för dina läkarbesök. Läkarstationen gör en skadeanmälan för din räkning, och vi kontaktar dig senast följande vardag per telefon eller via Mina sidor.

Vad ska jag göra om If Direktersättning inte fungerar?

I vissa fall kan ett direktersättningsbeslut inte göras direkt, varpå du först betalar läkarbesöket själv. Du kan oavsett ta det lugnt, eftersom din ersättningsansökan skickas till If och vi kontaktar dig utan dröjsmål per telefon eller via Mina sidor för fortsatt behandling av din ansökan.

Hur kan jag hos läkaren visa att jag har Ifs försäkring?

Det räcker att du hos Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti eller Aava uppger att du är personförsäkringskund hos If. Om du bokar läkartid via Mehiläinens webbtjänst eller OmaMehiläinen-mobilappen, ska du i samband med att välja If som försäkringsbolag också acceptera användarvillkoren i appen. Därefter identifieras du direkt vid Mehiläinens läkarstation eller i Digikliniken.

Var hittar jag den närmaste läkarstationen som använder direktersättning?

Du kan dra nytta av direktersättning hos våra samarbetspartner vid alla de verksamhetsställen som också betjänar privatkunder:

Kan jag på förhand kontrollera om mina läkarbesök ersätts direkt?

Tyvärr fungerar det här inte, eftersom ett ersättningsbeslut alltid kräver uppgifter om läkarbesöket och kostnaderna.