Sök ersättning för kostnader
Du kan söka ersättning för kostnaderna för yrkessjukdomen genom att fylla i blanketten för kostnadsersättning.
- Ta fram ditt skadenummer. Du hittar skadenumret i den webbtjänst som du använder eller upptill på det dokument som du fått från If.
- Fyll i blanketten för kostnadsersättning.
- Vi handlägger din ersättningsansökan så fort som möjligt. Vi kontaktar dig, om vi behöver kompletterande uppgifter.
Vad ersätter arbetsolycksfallsförsäkringen?
Om sjukdomen konstateras vara en yrkessjukdom, ersätts alla sjukvårdskostnader för yrkessjukdomen från det att den uppdagades.
Lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar fastställer vilka ersättningar som betalas ut från försäkringen. Kostnader som ersätts är kostnader för nödvändig sjukvård, såsom
- undersöknings- och vårdkostnader,
- läkemedelskostnader samt
- nödvändiga rese- och inkvarteringskostnader som beror på sjukvården.
Ersättning ska sökas inom ett år från det att kostnaderna uppkommit.
Du kan också ha rätt till ersättning för bestående men från arbetsolycksfallsförsäkringen. Ersättningen för bestående men kan behandlas tidigast ett år efter att yrkessjukdomen uppdagats. I en sådan situation, vänligen kontakta vår ersättningstjänst.
Ersättning för inkomstbortfall
Ersättning för inkomstbortfall betalas från och med den dag som följer efter att yrkessjukdomen uppdagats, om du på grund av yrkessjukdomen är helt eller delvis oförmögen att arbeta.
Under eventuell yrkesinriktad rehabilitering utbetalas rehabiliteringspenning. Yrkesinriktad rehabilitering övervägs, om din arbetsförmåga på grund av yrkessjukdomen är nedsatt eller om du förlorat ditt yrke.
Ansökan om betalningsförbindelse för långtidsmedicinering
Om du har en långvarig medicinering för vården av en ersättningsgill yrkessjukdom, kan du ansöka om en betalningsförbindelse för läkemedelsköp genom att kontakta ersättningstjänsten för företagskunder.
Om du inte är nöjd med ersättningsbeslutet
Du kan söka ändring i ersättningsbeslutet hos Besvärsnämnden för olycksfallsärenden, som är en oberoende besvärsinstans.
Se anvisningar för sökande av ändring