Företagets fordon har krockat eller kolliderat

If kommer till hjälp, när olyckan är framme. Se anvisningar för hur du ska gå till väga och sök ersättning 24/7. Skador på fordon till följd av kollision eller avkörning ersätts från kaskoförsäkringens kollisionsskydd.

Om det inte är fråga om ett företagsfordon, se anvisningar för privatkunder.

Anmäl skada på företagets fordon

  1. Gör skadeanmälan via den webbtjänst som du använder.
  2. Vi skickar anvisningar för skadeinspektionen och fordonets reparation i allmänhet nästa vardag och kontaktar vid behov den andra parten i skadan.
  3. För fordonet till den verkstad som vi rekommenderat för skadeinspektionen och reparationen.
  4. Verkstaden och If utreder tillsammans skadorna på fordonet och möjligheten att reparera dem. Efter inspektionen kan du komma överens om reparationstiden med verkstaden. Om fordonet går till inlösning, kontaktar vi dig.
  5. När fordonet har reparerats, betala självrisken och återlämna eventuell ersättande bil som du haft till ditt förfogande. Om företagets fordon är i sådan användning som ger rätt till momsavdrag, dras mervärdesskatten av från ersättningen.

Om företagets fordon inte är i kördugligt skick

Beställ bärgning via vår bärgningstjänst

Ifs bärgningstjänst kan också hjälpa dig så att du kan fortsätta din färd. Du behöver inte göra någon separat skadeanmälan om bärgningen.

Ersättande bil för reparationstiden

När hyrbilstjänst ingår i fordonets kaskoförsäkring, får du tillgång till en hyrbil för den tid som ditt fordon repareras.

  • Ifs huvudsamarbetspartner vid bilhyrning är Hertz Biluthyrning.
  • Vid hyrningen gäller biluthyrningsfirmans hyresvillkor. Biluthyrningsfirman kan begära en säkerhet av dig för att täcka eventuella tilläggskostnader.
  • Vår bärgningstjänst hjälper dig med att hyra bil.
  • Ingen självrisk.

Anvisningar i händelse av krock och kollision

Reparation av fordonet

Mer information om reparationsverkstäder och reparation av fordonet.